Gjest Kinelita Skrevet 23. oktober 2004 Skrevet 23. oktober 2004 Hei dere! Jeg leter etter et ord på etellerannet språk som klinger bra, gjerne har en s-lyd i seg og lett assosieres til noe gult/rødt/orange, f.eks. sol, ild, brann - eller bruk fantasien. Jeg trenger nemlig passende navn til en katt som er såkalt rød (men den ser da mest gul/orange ut likevel). Anyone? =^^= 0 Siter
Gjest Kinelita Skrevet 23. oktober 2004 Skrevet 23. oktober 2004 Flash. Gutt eller jente? Jeg har ikke lyst til at jente/gutt skal bestemme navnet, mer at det skal klinge bra på en rød/gul liten pus. 0 Siter
tiliti Skrevet 23. oktober 2004 Skrevet 23. oktober 2004 Får bare kalle opp etter soleil da :-) Eller naranja/naranjo, sonne .. 0 Siter
Sør Skrevet 23. oktober 2004 Skrevet 23. oktober 2004 "soleil" (solskinn) på fransk. Med vennlig hilsen 0 Siter
Gjest Kinelita Skrevet 23. oktober 2004 Skrevet 23. oktober 2004 Får bare kalle opp etter soleil da :-) Eller naranja/naranjo, sonne .. PS! Fint om du sier hva ordene betyr og på hvilket språk også 0 Siter
Gjest Kinelita Skrevet 23. oktober 2004 Skrevet 23. oktober 2004 "soleil" (solskinn) på fransk. Med vennlig hilsen Det hørtes litt fint ut - hvordan uttaler man det? 0 Siter
Sør Skrevet 23. oktober 2004 Skrevet 23. oktober 2004 Det hørtes litt fint ut - hvordan uttaler man det? uttales "sålei" (ikke "så lei" ;-) ) ==== Eller "luz do sol" (lyset av solen) på portugisisk. Med vennlig hilsen 0 Siter
Gemini Skrevet 23. oktober 2004 Skrevet 23. oktober 2004 Ord fra gresk (selvfølgelig...) katt = gatos sol = ilios ild = fotia/pyra brann = fotia/pyrkaia flamme = floga/ flegome blond = xanthos gull/gyllen = chrysafenios / chrysos lys = fos oransje = portokalis /portokali kroma (portokali = appelsin) gul = kitrinos rød = kokkinos 0 Siter
Gemini Skrevet 23. oktober 2004 Skrevet 23. oktober 2004 PS! Fint om du sier hva ordene betyr og på hvilket språk også naranjo = appelsin på spansk 0 Siter
Gjest Kinelita Skrevet 23. oktober 2004 Skrevet 23. oktober 2004 Ord fra gresk (selvfølgelig...) katt = gatos sol = ilios ild = fotia/pyra brann = fotia/pyrkaia flamme = floga/ flegome blond = xanthos gull/gyllen = chrysafenios / chrysos lys = fos oransje = portokalis /portokali kroma (portokali = appelsin) gul = kitrinos rød = kokkinos Hehe - her var det mange forslag! Vet du noe om greske guder/mytologi? F.eks. solgud elns? *klem* 0 Siter
Gemini Skrevet 23. oktober 2004 Skrevet 23. oktober 2004 Hehe - her var det mange forslag! Vet du noe om greske guder/mytologi? F.eks. solgud elns? *klem* Tror Apollon er solguden. Igrunnen kan jeg ganske lite om gresk mytologi... :-) Men du kan jo lese på fx http://www.elgreko.net/mytologi/index.htm - en norskspråklig og grei oversikt (ser i alle fall grei ut, jeg kan jo ikke gå god for innholdet). Ellers har jeg en bok om gresk mytologi jeg kan se i senere. Men nå må jeg ut og handle litt... :-) 0 Siter
ott Skrevet 23. oktober 2004 Skrevet 23. oktober 2004 Hehe - her var det mange forslag! Vet du noe om greske guder/mytologi? F.eks. solgud elns? *klem* Her er en liste over alle solgudene: http://en.wikipedia.org/wiki/Solar_deity Hva med den aztecske solguden Huitzilopochtli for eksempel? Ellers har du Ra, Sekhmet og Ailuros i egyptisk mytologi, men de blir kanskje litt rare. Tipper du ville bli lei ganske kvikt av å forklare navnet på katten til alle som kommer på besøk. Kanskje like greit å satse på noe enkelt, som leo eller rouge. 0 Siter
Gjest Kinelita Skrevet 23. oktober 2004 Skrevet 23. oktober 2004 Her er en liste over alle solgudene: http://en.wikipedia.org/wiki/Solar_deity Hva med den aztecske solguden Huitzilopochtli for eksempel? Ellers har du Ra, Sekhmet og Ailuros i egyptisk mytologi, men de blir kanskje litt rare. Tipper du ville bli lei ganske kvikt av å forklare navnet på katten til alle som kommer på besøk. Kanskje like greit å satse på noe enkelt, som leo eller rouge. Glitrende! Skal titte gjennom der litt senere. Mjau! 0 Siter
tiliti Skrevet 23. oktober 2004 Skrevet 23. oktober 2004 PS! Fint om du sier hva ordene betyr og på hvilket språk også Ja, hadde det så travelt Appelsinen har du jo fått svar på, ellers er det sonne som er sol på tysk. Soleil er vel sol på fransk. Ellers er det anaranjado som er orange-farge på spansk, om jeg ikke husker feil. babelfish.altavista.com kan vel gi et par alternativer til :-) 0 Siter
Gjest en-to-tre-4 Skrevet 23. oktober 2004 Skrevet 23. oktober 2004 Sunshine kanskje, eller bare Sunny? 0 Siter
Gjest sunset solnedgang Skrevet 24. oktober 2004 Skrevet 24. oktober 2004 Sunset (solnedgang på eng.) Katter er jo kveldsdyr / nattdyr. 0 Siter
Gjest engel (har med kake, vin, og litt eddik) Skrevet 24. oktober 2004 Skrevet 24. oktober 2004 Ord fra gresk (selvfølgelig...) katt = gatos sol = ilios ild = fotia/pyra brann = fotia/pyrkaia flamme = floga/ flegome blond = xanthos gull/gyllen = chrysafenios / chrysos lys = fos oransje = portokalis /portokali kroma (portokali = appelsin) gul = kitrinos rød = kokkinos *imponert* - og 3 fine kattenavn - hun burde bli fornøyd, hun kattemora synes jeg 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.