Gå til innhold

Språkmektige DOLere - hjelp meg! =^-_-^=

Anbefalte innlegg

Skrevet

*imponert* - og 3 fine kattenavn - hun burde bli fornøyd, hun kattemora synes jeg

Hvilke 3 tenker du på?

Videoannonse
Annonse
Gjest engel (har med kake, vin, og litt eddik)
Skrevet

Hvilke 3 tenker du på?

ilios

xanthos

kitrinos

tror jeg jeg valgte. Noen vil i praksis bli forenklet uttale på. ('iljås', 'santåss') Kitrinos er kult, men for langt? ..har ikke katt selv..hehe

Har du latin hovedfag, eller?

Skrevet

ilios

xanthos

kitrinos

tror jeg jeg valgte. Noen vil i praksis bli forenklet uttale på. ('iljås', 'santåss') Kitrinos er kult, men for langt? ..har ikke katt selv..hehe

Har du latin hovedfag, eller?

Dette er ikke latin, men gresk. Og nei, jeg har ikke hovedfag i det heller. Men morsomt å lære litt... :-)

iljås (trykk på første i) er riktig uttale forresten, men xanthos uttales ksantås (med trykk på siste stavelse).

Men morsomt at du likte noen av de da! :-)

Gjest engel (har med kake, vin, og litt eddik)
Skrevet

Dette er ikke latin, men gresk. Og nei, jeg har ikke hovedfag i det heller. Men morsomt å lære litt... :-)

iljås (trykk på første i) er riktig uttale forresten, men xanthos uttales ksantås (med trykk på siste stavelse).

Men morsomt at du likte noen av de da! :-)

hmm.... gresk, ja. Er det slik de snakker nå, eller gammel-gresk?

*elsker språk*

Skrevet

hmm.... gresk, ja. Er det slik de snakker nå, eller gammel-gresk?

*elsker språk*

Det er moderne gresk ja. :-)

Har ingen interesse av å lære gammel-gresk. Eneste det kan være nyttig for er vel for å lese bibelen i en av de eldste versjoner, eller pga medisin-studier eller annen vitenskap (ikke alle slike ord stammer fra latin, er en del som stammer fra gresk også). Men jeg har altså lært litt gresk for å bruke i Hellas nå. Kunne vel mer før enn nå, har blitt få hellas-turer de siste årene...

Men om du vil lære, så er det flere sider på web der du kan få en liten innføring ++. Bl.a. en side der det er et engelsk-gresk kurs (altså gresk-kurs for engelsktalende), opprinnelig sendt på radio, nå lagt ut som realplayer-filer, 101 i tallet! Á ca 15 min. om jeg husker riktig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...