Gå til innhold

Slakting på Farmen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva mener dere om slaktingen på Farmen? Selv mener jeg det er en naturlig del av gårdsdrift, men jeg er ikke helt med på at det vises på TV, og heller ikke måten det gjøres på, når vi har mer dyrevennlige måter å slakte på i dag.. Det er faktisk barn som kan se dette her, og, selv om det er naturlig, så kan de få mareritt av det... Synes ikke de trenger å vise selve slakten...

Videoannonse
Annonse
  • Svar 56
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Prozak

10

• Sofapus

10

• IngenLurerDenneGutten

7

• amber sun

4

Skrevet

Syns det er helt greit at de viser slakten, jeg.

Og jeg kan forsikre deg om at dersom 5åringen min hadde sett dette (noe hun ikke gjør, for Farmen er da ikke ment å være for småunger, da), hadde hun villet sett mest mulig av hva de gjør. For det er så spennende og interessant...

Hun føler seg alltid snytt de gangene hun har sett naturfilmer om dyr som jakter, og de ikke viser at dyra blir tatt igjen og drept av rovdyret. Hun vil gjerne se at de spiser av det de har fanget.

I Løveparken i sommer var et av høydepunktene da vi fikk se løvene spise på en halv ku.

;)

Skrevet

Forresten, hva er det som er så lite dyrevennlig med slik de slakter? De skyter da dyret, og da dør det momentant.?

Skrevet

Syns det er helt greit at de viser slakten, jeg.

Og jeg kan forsikre deg om at dersom 5åringen min hadde sett dette (noe hun ikke gjør, for Farmen er da ikke ment å være for småunger, da), hadde hun villet sett mest mulig av hva de gjør. For det er så spennende og interessant...

Hun føler seg alltid snytt de gangene hun har sett naturfilmer om dyr som jakter, og de ikke viser at dyra blir tatt igjen og drept av rovdyret. Hun vil gjerne se at de spiser av det de har fanget.

I Løveparken i sommer var et av høydepunktene da vi fikk se løvene spise på en halv ku.

;)

Misforstå meg rett, jeg er ikke sånn at jeg ikke tør å se det selv, driver til daglig med disseksjon og sånt, så jeg er vant til å se "det meste". Men jeg synes liksom at de fleste vet hvordan slikt foregår, og at det ikke er nødvendig å vise sånt for det... Men, men. Tenker liksom på folk som kanskje er litt mer følsomme enn oss og sånt :)

Jeg husker selv en gang jeg så noe sånt på TV da jeg var liten, og jeg slet ganske så lenge med mareritt.

Skrevet

helt enig, skjønner ikke hvorfor de viser det på TV jeg heller. Det er vel ytterst få mennesker som har behov for å se slikt.

Skrevet

helt enig, skjønner ikke hvorfor de viser det på TV jeg heller. Det er vel ytterst få mennesker som har behov for å se slikt.

Ja, for de fleste vet jo hvordan det foregår... Og det er jo ikke noe en ser frem til å se på akkurat.. Fysj.

IngenLurerDenneGutten
Skrevet

"når vi har mer dyrevennlige måter å slakte"

Det kan du vel fortelle meg om?

Skrevet

Skjønner faktisk ikke helt problemstillingen.

Ikke er det et barneprogram, og dyrene blir skutt/halshugget og dør momentant. Dessuten viser de ikke selve skuddet eller halshuggingen, men like før og rett etter.

Dessuten heter programmet Farmen og da kan en resonnere seg til at det muligens kommer til slakting.

Det blir sendt langt verre ting på nyhetene kl 18.30.

Skrevet

Skjønner faktisk ikke helt problemstillingen.

Ikke er det et barneprogram, og dyrene blir skutt/halshugget og dør momentant. Dessuten viser de ikke selve skuddet eller halshuggingen, men like før og rett etter.

Dessuten heter programmet Farmen og da kan en resonnere seg til at det muligens kommer til slakting.

Det blir sendt langt verre ting på nyhetene kl 18.30.

vel, forskjellen er at disse driver med slikt piss for morro skyld og for mediajippoer, ikke for overlevelsens skyld.

L.H.

Skrevet

vel, forskjellen er at disse driver med slikt piss for morro skyld og for mediajippoer, ikke for overlevelsens skyld.

L.H.

Da kunne du også levd på havregrynsgrøt to måneder i strekk du også. Overlever på det utenfor Farmen også.

Skrevet

Det er vel ytterst få mennesker som har behov for å se Hotel Cæsar, også. ;)

Skrevet

Hva er mer humant/dyrevennlig/

menneskevennlig/etc. enn hodeskudd eller halshugging? Er ikke mange måter som er raskere og mer smertefritt enn det. Mange slakterier bruker mye mindre humane metoder enn det.

"............................."

Skrevet

L.H.

Det med at det gjøres til underholdning er jo et poeng, det er jeg enig i. Men dette er jo matavlede dyr som ville ha blitt slaktet på et slakteri uansett. Dette med overlevelse har lite med saken å gjøre i den virkelige verden også - det er ganske mye mindre kjøtt som MÅ produseres for at menneskene skal overleve enn det som produseres i dag.

".........................."

Skrevet

Misforstå meg rett, jeg er ikke sånn at jeg ikke tør å se det selv, driver til daglig med disseksjon og sånt, så jeg er vant til å se "det meste". Men jeg synes liksom at de fleste vet hvordan slikt foregår, og at det ikke er nødvendig å vise sånt for det... Men, men. Tenker liksom på folk som kanskje er litt mer følsomme enn oss og sånt :)

Jeg husker selv en gang jeg så noe sånt på TV da jeg var liten, og jeg slet ganske så lenge med mareritt.

Farmen er, i likehet med mye av det andre som sendes på tv, spekulativ underholdning. Dette gjelder uansett om det er live slakting med i bildet. Verden er syk, og den blir ikke friskere :-)

"........................."

IngenLurerDenneGutten
Skrevet

Hva er mer humant/dyrevennlig/

menneskevennlig/etc. enn hodeskudd eller halshugging? Er ikke mange måter som er raskere og mer smertefritt enn det. Mange slakterier bruker mye mindre humane metoder enn det.

"............................."

På slakteri avliver (bedøver) de med boltpistol. Det er bolt som blir drevet inn i hjernen (hvis de treffer) og blir dradd ut igjen.

Dyret dør ikke før utblødning.

En slaktemaske/geværkule splintres inni skallen på dyret og gjør store ødeleggelser, dyret dør her før utblødning.

Skrevet

Det med at det gjøres til underholdning er jo et poeng, det er jeg enig i. Men dette er jo matavlede dyr som ville ha blitt slaktet på et slakteri uansett. Dette med overlevelse har lite med saken å gjøre i den virkelige verden også - det er ganske mye mindre kjøtt som MÅ produseres for at menneskene skal overleve enn det som produseres i dag.

".........................."

Jepp. Jeg er helt enig i at slakting er ok på Farmen. Men jeg synes på en måte det blir feil å sette såpass fokus på det som de gjør. Men, helt klart, det skaper jo PR og sånt. Men det går på en tid av døgnet hvor ikke alle barn sover, og man kan zappe innom og risikere å komme midt i en slaktescene. Men igjen, man kan se mye rart på nyhetene og, for all del. Allikevel synes jeg de kunne latt være å vise slaktingen i den grad de gjør det. Synes det er helt ekkelt hvordan de filmer dyrenes siste minutter og sånt, med idyllisk musikk til, hehe.

Skrevet

Jepp. Jeg er helt enig i at slakting er ok på Farmen. Men jeg synes på en måte det blir feil å sette såpass fokus på det som de gjør. Men, helt klart, det skaper jo PR og sånt. Men det går på en tid av døgnet hvor ikke alle barn sover, og man kan zappe innom og risikere å komme midt i en slaktescene. Men igjen, man kan se mye rart på nyhetene og, for all del. Allikevel synes jeg de kunne latt være å vise slaktingen i den grad de gjør det. Synes det er helt ekkelt hvordan de filmer dyrenes siste minutter og sånt, med idyllisk musikk til, hehe.

Jada - som sagt, spekulativ underholdning.

"........................"

Skrevet

På slakteri avliver (bedøver) de med boltpistol. Det er bolt som blir drevet inn i hjernen (hvis de treffer) og blir dradd ut igjen.

En slaktemaske/geværkule splintres inni skallen på dyret og gjør store ødeleggelser, dyret dør her før utblødning.

Ja, jeg er klar over at det foregår mye "rart" på slakteriene omkring i landet.

Men jeg stoler ikke helt på at ufaglærte klarer å gjøre slaktingen på dyrets beste måte. I år er Farmen bedre enn tidligere, hvis jeg ikke husker helt feil, har jeg sett episoder av Farmen tidligere hvor deltakere selv har tatt livet av høns og kaniner. Sånt liker jeg dårlig.

Skrevet

Hvordan effekten av boltpistol er, skal jeg ikke uttale meg om. Jeg sier ikke at du tar feil, men jeg vil se dokumentasjon før jeg tror på noe :-)

"..........................."

Skrevet

Ikke misforstå meg da, jeg er ikke en sippe-guri som ikke tåler slakting, men allikevel spiser kjøtt etc. Jeg bare stiller spørsmål til settingen og måten det vises på.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...