Gå til innhold

Meningen med livet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har tenkt mye og lett etter meningen med livet, og har gradvis kommet til en slags konklusjon som virker logisk for meg. Mange sier de har levd tidligere liv på denne jord og har blitt født på ny (reinkarnert) i andre kropper. Livet er således kanskje en skole vi trenger å gjennomleve for å bygge opp ånden\sjelen til å bli harmonisk og balansert og i stand til å leve i et trygt fellesskap med andre sjeler. Kanskje ånden må plasseres i en fysisk verden for å kunne kjenne og lære seg hva smerte, glede, hat, kjærlighet, ondskap, egoisme og godmodighet egentlig står for, og at vi må bruke samvittigheten til å velge bort de elementene som føles uriktige. Kanskje dette livet er det "helvete" som vi gjenfødes til dersom vi ikke lykkes med å få vår ånd\sjel i harmoni. Kanskje vi får en ny sjanse i neste liv, og i neste liv helt til vi til slutt lykkes?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er så kynisk at jeg ikke tror det finnes noen overordnet mening med livet. Slik tro er et uttrykk for hvor stor og komplisert hjerne vi mennesker har fått gjennom tiden. Homo sapiens sapiens - mennesket som vet at det vet.

Vi er blitt så intelligente at vi kan stille spørsmål ingen kan svare på - og det klarer vi ikke godta, men søker svar i mer eller mindre forståelige retninger.

Etter mitt kyniske og deprimerende (?) syn er vi her kun som et resultat av evolusjon, men at vi etterhvert vil dø ut i likhet med dinosaurene. Og bakteriene vil igjen råde... :-)

Skrevet

Jeg er så kynisk at jeg ikke tror det finnes noen overordnet mening med livet. Slik tro er et uttrykk for hvor stor og komplisert hjerne vi mennesker har fått gjennom tiden. Homo sapiens sapiens - mennesket som vet at det vet.

Vi er blitt så intelligente at vi kan stille spørsmål ingen kan svare på - og det klarer vi ikke godta, men søker svar i mer eller mindre forståelige retninger.

Etter mitt kyniske og deprimerende (?) syn er vi her kun som et resultat av evolusjon, men at vi etterhvert vil dø ut i likhet med dinosaurene. Og bakteriene vil igjen råde... :-)

Hva med alle de som vitner om at de har blitt gjenfødt og levd et liv tidligere?

Det finnes vel 2 samfunn (rom) å plassere oss mennesker i:

1: De som er pålitelige og til å stole på, og som har innsett at man må gi for å få.

2. De som lager kaos og følger sine egne regler, stjeler, lyver, baksnakker og skaper intriger. De som må plasseres der klarer vel selv å lage et helvete for seg selv og andre rundt seg der inne i det rommet? Det er akkurat slik vi har det her på jorden i dag, bare at begge kategorier mennesker dessverrre er plassert på samme sted.

Hvilke muligheter har man uten om å sortere oss i disse 2 ulike rommene når noen velger å skape problemer mens andre ønsker å samarbeide?

Skrevet

Jeg tror meningen med livet er at vi skal formere oss og oppdra unger slik at generasjonene fortsetter. Og når vi dør så er det over.

Skrevet

Jeg tror meningen med livet er at vi skal formere oss og oppdra unger slik at generasjonene fortsetter. Og når vi dør så er det over.

Jepp. Så deprimerende som det høres.

Trist å tenke på at nå som jeg har fått barn vil naturen egentlig bare ha meg i jorda. Sikkert derfor håret mitt faller av. Og synes nok huden min er blitt gusten i det siste. :-/

Gjest QuePasta
Skrevet

Reinkarnasjon er for meg uinteressant.

Hvis du blir gjenfødt, men ikke på noen måte kan trekke på erfaring, kunnskap, viten fra dine "tidligere" liv, så er det helt likegylding om du har levd før.

mil1365380270
Skrevet

Dødsangst og politikk har skapt mye rart man kan tro på.

"Du skal få din lønn i himmelen" og "du skal brenne i helvete" om du ikke oppfører deg pent, er vel to av de beste ;-)

For å være på den sikre siden er det lurest å få mest mulig ut av dette livet, tror jeg.

Skrevet

Reinkarnasjon er for meg uinteressant.

Hvis du blir gjenfødt, men ikke på noen måte kan trekke på erfaring, kunnskap, viten fra dine "tidligere" liv, så er det helt likegylding om du har levd før.

Hva om reinkarnasjon er en måte å starte med blanke ark slik at man slipper å å trå i samme sti der man gikk feil i forrige liv, og dermed begynne helt på nytt?

Skrevet

Jepp. Så deprimerende som det høres.

Trist å tenke på at nå som jeg har fått barn vil naturen egentlig bare ha meg i jorda. Sikkert derfor håret mitt faller av. Og synes nok huden min er blitt gusten i det siste. :-/

Nå skal du bare gjøre det beste ut av resten og prøve å gjøre det hver dag :o)

Gjest tottlå
Skrevet

Hva med alle de som vitner om at de har blitt gjenfødt og levd et liv tidligere?

1: De som er pålitelige og til å stole på, og som har innsett at man må gi for å få.

2. De som lager kaos og følger sine egne regler, stjeler, lyver, baksnakker og skaper intriger. De som må plasseres der klarer vel selv å lage et helvete for seg selv og andre rundt seg der inne i det rommet? Det er akkurat slik vi har det her på jorden i dag, bare at begge kategorier mennesker dessverrre er plassert på samme sted.

Hvilke muligheter har man uten om å sortere oss i disse 2 ulike rommene når noen velger å skape problemer mens andre ønsker å samarbeide?

Jeg tror helt klart på et liv etter døden!

Synes konklusjonen til BANZAR var veldig fin. Det er en konklusjon jeg kan tro på!

Gjest QuePasta
Skrevet

Hva om reinkarnasjon er en måte å starte med blanke ark slik at man slipper å å trå i samme sti der man gikk feil i forrige liv, og dermed begynne helt på nytt?

Greit nok det, men det spiller ingen rolle så lenge man lever.

Skrevet

Skal vi tro de synske så er det liv i oss etter at vi er døde også, siden de kan kommunisere med de døde. Det sies at vi da faktisk er mer levende enn vi er i dette livet med alle de begrensningene vi har her på kloden.

Men så er det meningen da, blir det noen større mening om vi får stadfestet at vi lever mange ganger?

Svaret er NUET tror jeg, det må nytes uansett om vi har ett eller hundre liv. Men å være i det fulle og hele nuet er det svært få som egentlig får til. Jeg tror det er det som skjer, når man i et sekund eller to, føler en indre stor lykke.

Jeg tror meningen ligger i det abstrakte og ikke i noe gjøren og laden.

Gjest engel (har med kake, vin, og litt eddik)
Skrevet

Hvem er du egentlig? har jeg sett nicket ditt før?

Det du sier er det skrevet og sagt mye om. Mange tror det er slik. Du sier det nesten som om det er noe du har tenkt ut selv.

Skrevet

Hvem er du egentlig? har jeg sett nicket ditt før?

Det du sier er det skrevet og sagt mye om. Mange tror det er slik. Du sier det nesten som om det er noe du har tenkt ut selv.

Du har nok neppe sett meg her inne før, fordi jeg har nylig registrert nicket her på DOL. Det er for meg en ganske ny ide jeg skriver om vedrørende dette temaet, og ideen har på en måte vært inspirert av bruddstykker med informasjon som jeg har plukket opp gjennom livet. Spesielt serien på TVNorge om reinkarnasjon gjorde sterkt inntrykk på meg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...