Gå til innhold

Sonja og Harald

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest crafted
Skrevet

Gjeeessp...du prøver stadig nye innfallsvinkler i dine angrep på Kongehuset, ser jeg....

Skrevet

Skal vi først ha et kongehus, så er ikke dette noe spesiellt. Det blir litt dumt om de skal bo på Harald's Bed & Breakfast.

Hvorvidt vi fortsatt burde ha dette kongehuset er en annen sak. Men jeg kan ikke forestille meg at det bil bli fjernet innen overskuelig fremtid.

".........................."

Skrevet

Gjeeessp...du prøver stadig nye innfallsvinkler i dine angrep på Kongehuset, ser jeg....

Istedet for en slik kommentar kan du jo komme med motargumenter? Å angripe kongehusets eksistens er absolutt relevant.

"..........................."

Gjest en av folk flest
Skrevet

Ja, helt ok. Hvor eller hvordan skal konger ellers bo?

Gjest crafted
Skrevet

Istedet for en slik kommentar kan du jo komme med motargumenter? Å angripe kongehusets eksistens er absolutt relevant.

"..........................."

Problemet er at denne personen stadig vender tilbake her på DOL med sine diverse angrep på Kongehuset, uten at noen gidder å gi sin støtte.

Alt går på "det liv de lever" osv. Jeg syns vi har en svært folkelig kongefamilie, kanskje rent bortsett fra Sonja, som ikke helt har fått draget på dette med folkelighet.

Skrevet

Problemet er at denne personen stadig vender tilbake her på DOL med sine diverse angrep på Kongehuset, uten at noen gidder å gi sin støtte.

Alt går på "det liv de lever" osv. Jeg syns vi har en svært folkelig kongefamilie, kanskje rent bortsett fra Sonja, som ikke helt har fått draget på dette med folkelighet.

Vel. Jeg er enig i at å kritisere pengebruken og livsstilen kan bli litt søkt. Men samtidig er jo alt dette, kombinert med mye annet, gode argumenter for å fjerne kongehuset :-)

"............................"

Skrevet

Ja, helt ok. Hvor eller hvordan skal konger ellers bo?

Et eller annet sted bakover i historien, hvor de i det minste har en nyttig funksjon? :-)

"............................"

Gjest folkelig ?
Skrevet

Hvis det er det som er "problemet" at "denne personen stadig vender tilbake..." - så er det faktisk ikke noe problem. Skriver sjelden her på DOL, leser helst - og kongehuset tror jeg faktisk ikke jeg har nevnt før.

Så det må nok være andre enn jeg som reagerer på kongehuset, selv om de tydeligvis ikke er i flertall her inne.

Skrevet

Hadde vi hatt en president ville vedkommende sannsynligvis ha bodd på samme plass.

Jeg ser ikke noen grunn til å skifte ut kongen egentlig. Det ser jo ikke ut til å fungere så bra i de landene der en direktevalgt president styrer sakene. Heldigvis ville det å gi en president reell makt her i landet kreve såpass store endringer at det trolig aldri vil skje. I stedet ville vi ende opp med en showpresident, slik de har i Tyskland (har du noensinne sett ham?), Italia, Israel og noen andre steder. Da har vi i grunnen bare endt opp med en lavstatuskonge som vi bytter ut med jevne mellomrom.

Det er nemlig en fordel med kongefamilier. En haug med statsledere synes det er stor stas å få menge seg med europeiske kongelige. Tar seg godt ut på TV og slikt. Gjentjenestene sitter jo kanskje litt løsere etter en god photo-opportunity.

En norsk president ville ingen bry seg om.

Når det er sagt, så kunne vi kanskje frisket opp systemet her til lands littegrann og få litt mer action ut av det. I stedet for arv av kronen gjennom blodslinjer, kunne vi heller grave frem litt stolte tradisjoner fra vikingtiden. Valg av konge gjennom en god gammeldags holmgang for eksempel? Lenge siden vi har hatt en god sverdkamp her til lands.

Skrevet

Jeg synes ikke vi kan forvente at kongeparet durer rundt i bobil.

Gjest folkelig ?
Skrevet

Jeg synes ikke vi kan forvente at kongeparet durer rundt i bobil.

Jeg tenkte hverken at bobil eller Haralds bed and breakfast skulle være alternativet. Det finnes nemlig alternativ til suiter til 22.000 kr. døgnet. Men det er vel kanskje vertskapet som betaler. Hva vet jeg.

Gjest folkelig ?
Skrevet

Hadde vi hatt en president ville vedkommende sannsynligvis ha bodd på samme plass.

Jeg ser ikke noen grunn til å skifte ut kongen egentlig. Det ser jo ikke ut til å fungere så bra i de landene der en direktevalgt president styrer sakene. Heldigvis ville det å gi en president reell makt her i landet kreve såpass store endringer at det trolig aldri vil skje. I stedet ville vi ende opp med en showpresident, slik de har i Tyskland (har du noensinne sett ham?), Italia, Israel og noen andre steder. Da har vi i grunnen bare endt opp med en lavstatuskonge som vi bytter ut med jevne mellomrom.

Det er nemlig en fordel med kongefamilier. En haug med statsledere synes det er stor stas å få menge seg med europeiske kongelige. Tar seg godt ut på TV og slikt. Gjentjenestene sitter jo kanskje litt løsere etter en god photo-opportunity.

Når det er sagt, så kunne vi kanskje frisket opp systemet her til lands littegrann og få litt mer action ut av det. I stedet for arv av kronen gjennom blodslinjer, kunne vi heller grave frem litt stolte tradisjoner fra vikingtiden. Valg av konge gjennom en god gammeldags holmgang for eksempel? Lenge siden vi har hatt en god sverdkamp her til lands.

Sant nok.

Gjest Go! Go! Go!
Skrevet

Valg av konge gjennom holmgang og seljakt iført røde jakker og med et kobbel av hunder!!

Skrevet

Hvem skal slike hotell lages for, hvis ikke en gang kongelige skal få lov til å bruke dem?

Skrevet

Kongeparet kan da ikke bo i hytte heller. Litt stas må det jo være over dem. Når de blir kalt folkelige er det vel ikke sånn å forstå at man mener de skal være som oss andre vanlig dødelige, men at de er der for folket og viser det..

Skrevet

Nope, det synes jeg ikke. Men så har ikke jeg vært tilhenger av det moderne monarki heller.

Skrevet

Det er nok de de besøker som betaler - så da er det klart at en konke og en dronning fra et annet land skal ha det beste!

Skrevet

Ja, jeg syns det er helt greit.. Dessuten er det sikkert de de besøker som betaler oppholdet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...