Gå til innhold

Overta ansvar for søsteren, økonomi?

Anbefalte innlegg

Gjest Reservemammaen
Skrevet

Jeg har flyttet hjemmifra men har en lillesøster på snart 14 hjemme. Da jeg var liten var pappa grusom, nå er han enda mgrusomere. Han kjefter på henne, sier hun skal legge seg kl 20.30 innimellom når han er sur på henne, sier hun er dum, lat, idiot osv. Det hører med til historien at han er alkoholiker. Hun har sett han i situvasjoner et barn ikke skal behøve å se sin far i, og mangler respekt for han. Han sier stygge ting til henne, hun sier tilbake (jeg var redd han og turde ikke si tilbake da jeg var liten) han blir enda sintere. Hun har sagt at hun ønsker han var død, noe jeg i hennes situvasjon forstår godt.

Min mor tar hennes parti, men bli lei av kranglingen og går, eller tar hans parti for å gjøre en slutt på det hele. Hun er lei og sliten, men ikke alkoholiker. Andre personer i vår samfunn ser på henne som en fantastisk og sterk person, men egentlig er hun svak som ikke setter ned forten og ender ekteskapet. Han vil ikke la seg behandle.

Jeg tror ikke min søster har godt av å bo hjemme, alt blir bare verre og verre. Egentlig kan jeg ikke tenke meg å ha ansvaret for en 14 åring, så hvis hun vil være et annet sted eller andre vil ha henne så er det ok for meg. Men hvis ikke tror jeg det er best at hun bor et sted hvor hun kan krangle om normale tennårings ting uten å bli kalt idiot.

Jeg lurer på hva jeg skal gjøre? Hadde jeg tatt henne med meg og min mor ikke bodde hjemme, så hadde han aldri oppdage at hun var borte engang. Han er flink til å ta seg sammen for leger og andre profesjonelle, men nå har jeg vitner på hvor dårlig han behandler henne + meg og hun sine erfaringer. Jeg vet ikke hvordan min mor vil reagere om jeg tar henne ut av hjemmet. Så kansje trenger jeg papirer på at hun skal bo et annet sted?

Jeg er student og jobber ved siden av. Men om hun skal bo hos meg bør jeg være mer hjemme for å passe på hvor hun er og hvem hun er hos, altså holder det med en fulltidsjobb (studiene) har jeg/vi da rett på mer støtte en barnetrygd og lån/stipend til meg?

Jeg vet at hun vil bytte skole og hun får veldig lett venner, jeg tror ikke det vil by på mye problemer, dessuten kan hun få besøke og ha besøk av gamle venner så mye hun vil.

Noen som vet noe om våre økonomiske rettigheter? Og kansje hvem jeg bør kontakte for å hjelpe henne.

Han har satt flasken foran oss i 20 år, det er ikke sjangs for at han vil slutte å drikke,, eller behandle henne bedre. Det virker nesten som om han hater henne, noe som er rart siden hun er familiens yndling, skolens mest populære, får ok karakterer osv. Hun er egntlig alles drømmebarn og likevel kritiserer han henne bare.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hei støtter deg fullt ut. dette er ikke bra sted for søsteren din å være. Hun er heldig som har en så omsorgsfull og ansvarsfull søster som deg. har ikke tid til å skrive så mye nå, men i første omgang så tror jeg det ville være lurt å ta kontakt med en sosionom for å vite hvordan du best mulig kan håndtere situasjonen

Skrevet

Hvor gammel er du?

For å finne ut av det økonomiske så kan sikkert barnevernstjenesten og evt. trygdekontoret svare på del av det du spør om.

Fins det andre alternativer enn at hun kan bo hos deg?

Skrevet

Du bør kontakte barneverntjenesten for å få råd. Det er mye for deg å skulle ha omsorg for en jente i den alderen, og er du sikker på at foreldrene dine går med på det? Det er veldig fint at du bekymrer deg, og du kan gå til barnevernet bare for å få råd. Jeg kan love deg at du blir godt mottatt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...