Gå til innhold

Dato for hvor lenge man har hatt huset

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal selge huset. Kjøpte det i september i fjor, men skiftet ikke adresse før i desember siden det var en del å gjøre på huset før man flyttet inn. Megleren vår venter på svar fra skatteetaten ang. hva som betegnes som riktig dato for hvor lenge vi har hatt huset. Som dere vet må man ha hatt huset i ett år før man selger for å slippe skatt på fortjenesten av salget. Jeg er fryktelig spent på hva de mener er riktig dato for hvor lenge vi har hatt huset. Er det noen her som vet hvordan dette praktiseres? Regnes dato for hvor lenge vi har hatt huset fra dato for kjøp/signering av kontrakt, eller dato for adresseendring?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dere er i hvert fall eiere av huset fra den datoen kjøpekontrakt er undertegnet. Ellers har jeg aldri vært borte i denne problemstillingen.

Skrevet

Offentlige myndigheter pleier å gå etter folkeregisterdatoen, vet ikke helt hvordan ligningsmyndighetene spesielt forholder seg.

Skrevet

Poenget er vel hvor lenge dere har bodd i huset, ikke hvor lenge dere har eid det?

Dersom dere hadde leid det ut uten å bo der selv, måtte dere jo ha skattet av salget.

Dermed vil jeg anta at det er folkeregistrert adresse som teller.

Skrevet

Det er hvor lenge du har hatt adresse og bodd i huset som teller, ikke hvor lenge du har eid det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...