Gå til innhold

normenn lever for godt?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 54
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• favn

7

• Prozak

7

• petter smart

6

• Sør

5

Mest aktive i denne tråden

he he, du sier noe der. *ler*

Men Sør driver med kroppsbygning, har jeg forstått, og det tror jeg ikke Aslak Sira Myhre (som jeg forresten husker fra skolen) gjør. Så selv om de kommer fra samme by, så er de nok ikke samme person.

..

Hei Amber,

Hvor har du det fra at jeg driver kroppsbygging? Jeg vet jeg har svart på noen medisinske innlegg om steroider, men jeg bedriver ikke slikt selv (verken steroider eller kroppsbygging).

Med vennlig hilsen

Gjest Uglemor

Har du ikke skjønt at alle skrekkhistoriene er regelen og ikke unntaket. Hvis alle hadde vært så modige at de hadde gått til media hadde folk fått sjokk. Men de fleste har familie og venner og orker ikke å eksponere seg.

Det gjøres undersøkelser på pasientfornøydhet jevnlig. Har selv lest picer-undersøkelser fra et utvalg norske sykehus, resultatet viser at et stort flertall av pasientene er fornøyd. Et mindretall er misfornøyd. Det er definitivt rom for forbedring, men jeg tror ikke noe på det at medias skrekkhistorier er regelen og ikke unntaket!

Det gjøres undersøkelser på pasientfornøydhet jevnlig. Har selv lest picer-undersøkelser fra et utvalg norske sykehus, resultatet viser at et stort flertall av pasientene er fornøyd. Et mindretall er misfornøyd. Det er definitivt rom for forbedring, men jeg tror ikke noe på det at medias skrekkhistorier er regelen og ikke unntaket!

Jeg tror at de menneskene som kommer på sykehuset og blir bra stort sett er fornøyde. Men de som er avhengig av helsevesenet hele livet og opplever ventelister og uvitenhet, stort sett er misfornøyde. Dårlig smertebehandling, dårlig oppfølging, dårlige hjemmetjenester oppleves helt annerledes enn en blindtarmsoperasjon hvor man er bra etter 5 dager.

Er du aldri innom psykiatriforum her og ser hvor dårlig behandling mange får og de får faktisk mye bedre behandling enn mange andre med kroniske fysiske plager.

"Et godt eksempel på at vi har det for godt. Vi har et bedre helsevesen enn de aller fleste land. Og totalt sett har vi det bedre enn alle andre land. Likevel henger vi oss opp i alle småting som mangler, framfor å være glade for det vi har."

Det er der jo meningsløst tullprat. Enhver vet at man ikke kan argumentere mot problemer ved å påpeke at noen andre har det værre. Hvor i all verden sies det at vi ikke er glade for det vi har, selv om det finnes ting vi er misfornøyde med? Hvis man skulle følge den logikken der, så kan INGEN andre enn de som har det ALLER verst klage på noe som helst. Det faller på sin egen urimelighet.

"........................."

Det er meningsløst at innbyggerne i det som regnes som verdens beste land å bo i er mindre fornøyd med sin tilværelse enn folk i svært mange andre land.

Vi er lite takknemlige for det vi har og er mest opptatt av alt som ikke er perfekt. Det mangler realisme.

Det er lov å klage selv om en ikke har det aller verst, men en må være realist, en må også se på hvordan andre har det, og en må være takknemlig for det som er bra.

Det var et spørsmål til holdningen om at vi ikke har "lov" ti å klage, fordi så mange andre har det værre.

Altså - norge har et av verdens beste helsesystemer - det er neppe veldig diskutabelt. Det jeg mener er at det faktum ikke hindrer at noen ikke får den hjelpen de trenger, og at disse må få lov til å klage og få gehør. Selv om totalen har det bra.

Det var et spørsmål ut i fra det du sa, og ikke ment som noen annet. Mulig jeg var/er veldig uklar, men jeg ser ikke helt hvordan jeg kan være klarere.

"........................"

Har samfunnet et ansvar for å gjøre alle syke 100% fornøyde?

Det sier seg selv at dette er umulig. Vi måtte brukt 100 ganger så mye penger dersom alle som ønsker/trenger hjelp skulle få det. Dessverre har vi ikke råd til dette.

Slik at tilbudet er svært bra sett i forhold til de ressursene vi har tilgjengelige.

Annonse

da vil jeg hevde at han ikke har levd her over tid, og samtidig spørre ham om hva han sammenligner med?? I forhold til de fattige i Afrika lever vi jo veldig godt, men i forhold til oss selv er det veldig mange som sliter i landet vårt.

Er du kommunist?

Det er meningsløst at innbyggerne i det som regnes som verdens beste land å bo i er mindre fornøyd med sin tilværelse enn folk i svært mange andre land.

Vi er lite takknemlige for det vi har og er mest opptatt av alt som ikke er perfekt. Det mangler realisme.

Det er lov å klage selv om en ikke har det aller verst, men en må være realist, en må også se på hvordan andre har det, og en må være takknemlig for det som er bra.

Det er to forkjellige måter å klage på: på sin egen insolerte situasjon, eller på den totale situasjonen og systemet.

Det hjelper selfølgelig ingenting, som sagt tidligere, at de fleste har det bra og statistikken viser at vi har det best i verden, hvis man selv ikke får den hjelpen man trenger.

Og dette med 100 ganger så mye ressurser for å hjelpe alle som trenger det er tull. Mer ressurser, ja, men ikke av slike dimensjoner. Når vi snakker om de som trenger hjelp, så er det de som ikke har et verdig liv. Du kan selfølgelig sette listen lavere, og si at alle som ikke har råd til å spise indrefilèt hver dag trenger hjelp, men det blir lite realistisk.

"........................."

Hei Amber,

Hvor har du det fra at jeg driver kroppsbygging? Jeg vet jeg har svart på noen medisinske innlegg om steroider, men jeg bedriver ikke slikt selv (verken steroider eller kroppsbygging).

Med vennlig hilsen

Det var flere her på dol som mente at du drev med det - og hadde vært med på stevner.

Da stemmer ikke det, altså.?

Som sagt nedenfor så har nok vi i Norge det veldig godt materielt sett i forhold til u-land.

Problemene og vanskene våre blir noe helt annerledes i forhold til deres.

Det kan jo egentlig ikke sammenlignes.

Mange i Norge sliter økonomisk. Eller man opplever å bli mobbet, ha psykiske problemer, spiseforstyrrelser, bli slått av ektefelle, misbrukt og incest, narkotia og alkoholproblem osv osv.

Selv man kanskje ikke finner dette i u-land, så er det like fult vanskelig for de det gjelder.

Men bevares..de fleste har det godt i Norge. Men det er ikke alltid like lett å huske. Det er jo hverdagen vår, og man går ikke å tenker på at mange andre kanskje ikke en gang har mat... Det blir for fjernt for oss..

'Norge det veldig godt materielt sett i forhold til u-land. Problemene og vanskene våre blir noe helt annerledes i forhold til deres. Det kan jo egentlig ikke sammenlignes.

Mange i Norge sliter økonomisk. Eller man opplever å bli mobbet, ha psykiske problemer, spiseforstyrrelser, bli slått av ektefelle, misbrukt og incest, narkotia og alkoholproblem osv osv.'

Dette er problemer som forefinnes overalt og i alle samfunnslag, blant alle folk og i alle samfunnslag - og ikke noe som er spesifikt for nordmenn i Norge.

Annonse

Hvorfor spør du om det?

Det virket som om du mente at alle var like og skulle ha det samme, en slags dele godene filosofi.

Det blir helt feil å kun sammenligne seg med de i sin umiddelbare nærhet når en skal vurdere om en er fornøyd eller ikke.

Folk flest i Norge har mye mer enn de trenger, de lever i luksus. Dersom en da kun har så en klarer seg vil en være misfornøyd. Men har en egentlig grunn til det?

Jeg har det svært bra, bedre enn de aller fleste i verden, men det er selvfølgelig noen som har det bedre enn meg. Likevel synes jeg det blir feil å kun sammenligne meg med de som har det bedre og på grunnlag av det være misfornøyd.

Det virket som om du mente at alle var like og skulle ha det samme, en slags dele godene filosofi.

Det blir helt feil å kun sammenligne seg med de i sin umiddelbare nærhet når en skal vurdere om en er fornøyd eller ikke.

Folk flest i Norge har mye mer enn de trenger, de lever i luksus. Dersom en da kun har så en klarer seg vil en være misfornøyd. Men har en egentlig grunn til det?

Jeg har det svært bra, bedre enn de aller fleste i verden, men det er selvfølgelig noen som har det bedre enn meg. Likevel synes jeg det blir feil å kun sammenligne meg med de som har det bedre og på grunnlag av det være misfornøyd.

Hvis jeg er misfornøyd så må jeg få lov å være det utifra mitt ståsted. Jeg må få lov å slippe å tenke på alle andre og analysere min hverdag før jeg kanb avgjøre om jeg er fornøyd med livet mittog anser at jeg har det bra. Hva ligger det dessuten i det å ha det bra? hva er denne undersøkelsen basert på? kalde fakta om hvor mange tv'er folk har eller vår psykiske helse?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...