Gå til innhold

Sunn middag..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisan! Elsker når det kommer innlegg om mat, for jeg er blitt veldig opptatt av mat de siste årene.

Ok. Mitt første tips er hummus! Dette kan lages selv, men er du heldig, finner du det ferdig på boks i en innvandrerbutikk. Jeg kjøper alltid på Byporten i Oslo, for det er eneste stedet jeg vet at de har (har ikke vært innom så mange andre, da). Server med pitabrød, eller naanbrød. Jeg pleier også ha en tzatziki (som går kjempefort å lage) ved siden av, og har lyst til å begynne å lage mange andre ting til å ha ved siden av, f.eks. en slags bønnekrem, men må vente til jul da jeg får blender. Men er mye man kan servere sammen med dette. Oliven f.eks.

Tips til wok-saus? Vel, jeg er ikke spesielt glad i asiatisk mat (bortsett fra indisk, og enkelte andre retter) så ferdige wok-sauser liker jeg ikke. Jeg bruker rett og slett fløte og soyasaus.. og salt og pepper, og litt chilikrydder. Tar et halvt minutt.. Har som regel brokkoli, gulrot, løk og/eller purre og paprika i (liker heller ikke ferdig-wok-grønnsaker) og nudler. Fløte er jo fett nok, men du kan bruke litt vann, og mindre fløte.

Ellers synes jeg det er kjempegodt med maiskolber! Kok dem, server gjerne med brokkoli (dampkokt, og så satt i ovnen med litt ost på, ha i ovnen til osten er smeltet). Det der er middag nok for meg.

Kokt pasta, stekt squash og pesto: knallgodt!

Kok brokkoli (i mindre biter), dampkoke er best med tanke på å bevare næringsstoffene. Ha så brokkolien i ildfast, smurt form, legg tomatskiver over. Press et hvitløksfedd og bland med 1 ss olje, og drypp dette over grønnsakene.ha litt salt og pepper på, og ost. Gratineres i 8-10 minutter. server med brød eller salat. (kan variere denne retten med å bytte ut brokkoli med andre grønnsaker, som blomkål, rosenkål, hele spinatblader, asparges etc) Dette går faktisk også ganske kjapt.

Videoannonse
Annonse
Gjest Den opprinnelige m&m
Skrevet

Jeg kjøper frosne laksefileter i porsjonspakker, som du får på Rema og Rimi. Jeg koker poteter og tilbereder fisken enten i mikroen eller lar dem trekke i vann mens potetene koker, Jeg lager agurksalat og har en rømmeklatt eller litt smeltet smør til. Hvis du koker i mikroen kan du legge en smørklatt og ta på litt salt og sitron. Det tar 2-3 min hvis den er tint.

Kyllingfilet med ris og saus til er også godt. Salat ved siden av.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...