Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Er en mann på 32 som i alle år har slitt med å komme seg opp før kl 0900-1000. Hvis jeg kjører bil kan jeg bli så trøtt at jeg nesten sovner, men veit at jobben kaller. Selv om jeg har sovet 8-9 timer da. Men hvis jeg har sovet 6-7 timer og står opp kl 1000 er jeg opplant hele dagen.Noen sok kjenner seg igjen ?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/163678-tr%C3%B8tt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest alive&kicking

Du har vel gått med 6-7 timers søvn en lang periode og blitt vandt til lite søvn og når du da sover lenger så blir man trøttere som en konsekvens...

Jeg husker i alle fall at da jeg hadde småbarn så sov jeg 4-5 timer på natta og ble skikkelig trøtt en periode, men så ble jeg vandt til det og når jeg da plutselig fikk mer søvn, så ble jeg drittrøtt og kunne sovne både titt og ofte. Ble også svimmel. Drikk mye vann og sjekk om du har mangel på jern.

Lykke til.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/163678-tr%C3%B8tt/#findComment-1060790
Del på andre sider

Du har vel gått med 6-7 timers søvn en lang periode og blitt vandt til lite søvn og når du da sover lenger så blir man trøttere som en konsekvens...

Jeg husker i alle fall at da jeg hadde småbarn så sov jeg 4-5 timer på natta og ble skikkelig trøtt en periode, men så ble jeg vandt til det og når jeg da plutselig fikk mer søvn, så ble jeg drittrøtt og kunne sovne både titt og ofte. Ble også svimmel. Drikk mye vann og sjekk om du har mangel på jern.

Lykke til.

Jeg kan godt sove 6-7 timer hvis jeg legger meg seint 02-03 tiden og da stå opp kl 1000 og lys våken. DA er det ikkenoe problem. Helst sover eg 8-9 timer da.

Kan legge meg kl 2100 og stå opp 0600 er like trøtt likevel. KAn da sove i 12 timer.... Så trur det er med når på døgnet jeg står opp.

Hvorfor kan ikke "normale" jobber begynne slik at vi B-mennesker oxo klarer oss fint ?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/163678-tr%C3%B8tt/#findComment-1060964
Del på andre sider

Du må overbevise kroppen din om når det er kveld (sengetid) og når det morgen (og du står opp). Det kan ta lang tid, og krever konsekvens.

Det er ikke alle som kan snu på døgnet f.eks i helger og ferier, uten at det får slike konsekvenser som det får for deg. Så hvis du virkelig ønsker å endre det, må du legge deg og stå opp til samme tid over en lang periode, slik at kroppen din lærer den nye døgnrytmen.

Du må altså ofre sene kvelder og å sove mye lenger i helger osv, i hvertfall til du har kommet godt inn i den nye rytmen.

Det er ikke noe du får gratis, det krever innsats.

Du kan få hjelp feks av melatonin, det kan kjøpes reseptfritt i veldig mange land (ikke Norge).

Hvis du fortsetter å kose deg i sengen utover morgenen hver gang du har anledning, og nyter sene kveldstimer, så vil du på en måte være i evig jet-lag.

Noen klarer fint å bytte døgnrytme mellom helg og uke, men slett ikke alle.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/163678-tr%C3%B8tt/#findComment-1060978
Del på andre sider

Du må overbevise kroppen din om når det er kveld (sengetid) og når det morgen (og du står opp). Det kan ta lang tid, og krever konsekvens.

Det er ikke alle som kan snu på døgnet f.eks i helger og ferier, uten at det får slike konsekvenser som det får for deg. Så hvis du virkelig ønsker å endre det, må du legge deg og stå opp til samme tid over en lang periode, slik at kroppen din lærer den nye døgnrytmen.

Du må altså ofre sene kvelder og å sove mye lenger i helger osv, i hvertfall til du har kommet godt inn i den nye rytmen.

Det er ikke noe du får gratis, det krever innsats.

Du kan få hjelp feks av melatonin, det kan kjøpes reseptfritt i veldig mange land (ikke Norge).

Hvis du fortsetter å kose deg i sengen utover morgenen hver gang du har anledning, og nyter sene kveldstimer, så vil du på en måte være i evig jet-lag.

Noen klarer fint å bytte døgnrytme mellom helg og uke, men slett ikke alle.

Jeg jobber også mye om kvelden siden jeg liker det da og da har en meget givende jobb da og er mere produktiv generelt og har ikke probmemer med å jobbe frem til 0400 på morgenen og er overhodet ikke trøtt. Da kan jeg sove i 6-7 timer og er lys våken.

Problemet er at jeg så ofte som mulig vil jobbe kveld da og håper at jeg kan det da. Siden jeg ikek vil ofre det å være seint oppe da. Hvis jeg leger meg tidligere uten å være trøtt skjer det ofte at jeg ikke sovner i det hele tatt ligger da vaaken hele natta og er stuptrøtt morgenen etter.. VAnskelig det der.

Når kommer jobbene for oss B-mennesker utenom den jeg allerede har da ... :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/163678-tr%C3%B8tt/#findComment-1061035
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...