Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg får med gjevne mellomrom, ofte uker imellom, veldig mye luft i magen. Har ikke direkte smerter, men når jeg trykker på magen er den "stinn" og øm. Og varer gjerne en dag av gangen. Ser på magen at den eser og er full av luft. Veldig ubehagelig. Hva kan dette komme av? Kostholdet? Ellers har jeg normal, regelmessig avføring, men er plaget av at jeg våkner hver dag med en fryktelig angstfølelse. Redd for å møte dagen tror jeg. Kan disse plagene ha sammenheng med det?

Trenger noen råd.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/163912-mage-ubehag/
Del på andre sider

Fortsetter under...

kosthold har nok en del m ubehag i magen å gjøre, men i hovedsak trur jeg angsten du har er verre, jeg har selv slitt m det, fremdeles litt av å til, men har lært å kontrollere det . å magen er den som får det først når man her slike problemer. dessverre. du må prøve å ta kontroll på kroppen din det er veldig viktig, se på va som gjør at du får angsten, skriv det opp og vri det om til noe posetivt,uannsett hvor negativt ting virker, er det alltid noe posetivt ved det.angs er noe av det verste man kan slite med, for det påvirker hele kroppen.... ta kontroll,:-)snakk om det, før det går for langt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/163912-mage-ubehag/#findComment-1063884
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Beklager sent svar. Rent umiddelbart høres plagene dine å være forenlig med såkalt "irritabel tarm". Prøv å søk litt om dette temaet her i DOL.

Årsaker er mange, for de fleste uregelmessige måltider, lite mosjon, stramme klæe, evt ujevnt inntak av kaffe/nikotin og stress. I første omgang kan du prøve å starte dagen med et glass isvann, deretter spise god frokost og ha litt ro etterpå. De fleste vil da få en avføring etterpå. Prøv en periode å kutte ut søt melk og mye hvete-produkter. . Bruk av Vi-siblin fiber ( apotek) iblandet Biola-melk hjelper mange i din situasjon. Stress og angst forværrer tarm-aktiviteten, så alt kan bli en ond sirkel. Prøv å snakk med fastlegen din om angst-plagene, det finnes god hjelp å få; både med samtaler, generelle råd om livsførsel og eventuelt medisiner en periode.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/163912-mage-ubehag/#findComment-1072734
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...