Gå til innhold

Førhyet kalsium

Anbefalte innlegg

anneber1365380651

Hei!

Har nå i et par , tre maneder vært i dårlig form, har mange rare symtomer som muskelsvakhet, muskelsmerter, smerter i hoftene, bena, armene( i skajellettet, føles det som)Plages med dårlig balanse, er av og til ør og svimmel.Har masse rykninger i muskulaturen og leamus.Det sitrer i musklene rundt øynene og i låra så jeg tror jeg blir gal. Har tatt all verdens prøver, bl. a. MR av hjernen, - ikke noe galt. HAr tatt stoffskifteprøver, B12-normalt. Så viste det seg at legen min hadde oversett, eller ikke antatt at det var viktig, - at kalsium var 2,55 (og kalium 4,7) og jeg har nå tatt en del prøver i tillegg, albumin og parathormon. Kan man få slike symtomer ved forhøya kalcium? Jeg strever veldig om dagen, er enormt sliten. VAr igjennom en lignende runde for noen år siden, var hos nevrolog 3 ganger, men de fant ikke noe som kunne tyde på sykdom i CNS. Tok da spinalpunksjon og MR i tillegg til x antall blodprøver og EMG

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/163938-f%C3%B8rhyet-kalsium/
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Beklager sent svar. Mineral-forskyvningene du nevner KAN være årsak til plagene dine. Kalcium bør sees i sammenheng med fosfat i blodet. Dersom begge disse er endrete tenker man oftest på bi-skjoldbrusk-kjertelen; virker som om denne er undersøkt hos deg. Høres ut som du er på vei til å bli grundig utredet; kanskje bør en indremedisiner innvolveres, i samarbeid med fastlegen din. Noen med "leamus" ( fascikulasjoner) kan ha nytte av E-vitaminer ( f.eks dobbelt av normaldose), magnesium, og f.eks B-vitaminen Trio-Be ( reseptpliktig) - selv om blodprøvene ikke viser noe unormalt på vitamin-balansen. Imidlertid bør du i ditt tilfelle rådføre deg med de som utreder deg. Har i min praksis opplevd at endel av de plagene du beskriver kan være forenlig med sen-plager etter virus-infeksjoner, eller depresjon som er sekundært til all belastningen plagene medfører. Mange blir overraskende bra av en periode med medisiner mot angst/depresjon. Ikke glem å snakke om de psykiske belastningene oppi alt du er gjennom...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/163938-f%C3%B8rhyet-kalsium/#findComment-1072753
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...