Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er ei jente på 30 år som helt siden 10 årsalderen,( da jeg kom i puberteten ) har vært plaget med uren og fet hud.

Jeg kom tidlig i puberteten og fikk mens bare ett par måneder etter at jeg fylte 9 år. allerede da startet mine hudproblemer. Først begunte det med svært fet hud og hudormer i T-sonen. Dette utviklet seg og ble bare verre og verre. Gikk i flere år til hudlege og ble behandlet med sterke kremer og Tetracykliner, uten at dette hadde særlig effekt. Da jeg var 14 år var kviseproblemene så alvorlig at jeg ble satt på en kur med Rouccutan. Dette hadde veldig god effekt, og jeg ble faktisk kvitt kviseproblemene. Har ikke vært plaget med kviser i særlig grad etter dette. Imidlertid har jeg i alle år vært svaært plaget med mye hudormer og svært fet hud.

Jeg har i alle år siden prøvd alle mulige hudpleie produkter med moderat eller ingen effekt. I tillegg er huden i ansiktet blitt veldig tykk og nesten hoven, samtidig som den er veldig sensitiv. Bla. nå jeg utsettes for sol så brunes ikke huden normalt. Den blir bare rød for så å bli like "hvit" som før. Er dette vanlig for pasienter som er bahandlet med Rouccutan?

Det som nesten er det største problemet for meg nå er at jeg har veldig store prorer i hele T-sonen samt ekstremt feite hudpartier samtidig som huden virker tørr. Dette er en temmelig fortvilet situasjon. Har du noen forslag til hva jeg kan gjøre for å bli kvitt problemet?

Har tenkt på laserbehandling eller sliping, men er usikker på om dette lar seg gjøre siden jeg fremdeles er sterkt plaget med hudormer. Har som sagt vært plaget med disse problemene i snart 20år, det kan umulig være normalt. I tillegg har jeg de senere årene blitt veldig plaget med øket hårvekst i ansiktet. Har omtrent skjegg på haka, og dette må barberes bort minst en gang daglig. Lurer derfor på om jeg kan ha en sykdom som er årsak til alle disse plagene.

Kannevne at jeg ellers er frisk. Har tre friske barn. Eneste som kan nevnes er at jeg er operert for endometriose, og synes kanskje at disse problene økte endel i forbindelse med at det ble oppdaget endometriose på meg. Dette ble oppdaget i forbindelse med at jeg forsøkte å bli gravid med barn nummer to. Etter operasjonen ble jeg gravid med en gang og har siden fått enda ett barn.

Er som sagt veldig fortvilet. har snakket med legen min om dette, men hun mener at jeg ikke feiler noenting.

Kan dette være tegn på sykdom, evnt hva bør undersøkes?

Ella 74

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/163961-hudormer-og-acne/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei:)

Det er dessverre ikke uvanlig å være plaget med ekstremt fet hud gjennom voksen alder, fra pubertet til overgangsalder. Det som kanskje burde fremkalle legens reaksjon er når du får økt hårvekst, attpåtil skjegglignende i ansiktet. Nå er ikke jeg lege, men av erfaring gjennom jobb kan dette være hormonforstyrrelser. Hvis kroppen f.eks. har en overproduksjon av testosteron kan fetere hud enn normalt og økt hårvekst være symptomer på dette, men det fører oftest til økt hårvekst ellers på kroppen også. Er du mørkhåret er økt hårvekst i ansiktet ikke uvanlig uansett.

Men uansett hva du gjør, ikke barber deg! Gå til en hudpleiesalong og ta en voksbehandling, da holder hårene seg unna lengre og det ser ikke ut som skjegg når det kommer ut igjen. Du kan evt vokse selv, men det er lurt å få en profesjonell til å gjøre det de første gangene.

Når det gjelder at huden er fet men føles tørr er det ikke uvanlig det heller:) Overhuden kan være knusktørr selv om det blir produsert store mengder talg lenger ned i huden. Rens huden med milde produkter, gjerne for sensitiv hud, gå for all del ikke inn for å tørke ut huden, det gjør bare at huden produserer mer talg, noe som gjør at huden blir enda fetere. Fet hud trenger masse fuktighet! Kjøp deg ren jojobaolje på helsekost eller apotek, den er mild og virker regulerende på huden, uansett om huden er fet eller tørr. I tillegg kan du bruke en roende fuktighetskrem uten mineraloljer (meget viktig!!). Rens morgen og kveld, påfør deretter jojobaolje og evt fuktighetskrem. God rutine på rensing og masse fuktighet gjør også at porene "faller sammen" og blir mindre synlige.

Håper dette var litt til hjelp:)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/163961-hudormer-og-acne/#findComment-1064258
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...