Gjest -Svært urolig- Skrevet 6. november 2004 Del Skrevet 6. november 2004 Hei! Jeg har i de siste årene vært svært bekymret over min fars dårlige kosthold og helse. Min far har diabetes type2 og hjerteflimmer som han har fått flere elektrosjokk mot. I tillegg til insulinsprøyter, bruker han blodfortynnede medisiner, tabletter for prostata. Det jeg fant av medisiner er: Glucophage, Cozaar, Prostasan, Sotelol, Albyl-E, Insulatard og Mixtard. Det som er, at i løpet av de siste årene har han lagt på seg relativt mye. Han nekter å veie seg men jeg tror han veier rundt 96-97kg. Etter nyrestein-operasjonen i -97 veide han rundt 85, men mesteparten av sitt liv har han veid ca. 100 kg eller mer. (Førte til diabetes). Etter nyresteinoperasjonen gikk han opp til 90+. Mesteparten av vektøkningen skjedde i løpet av de siste årene. I dag er han 96-97kg., 67 år gammel og 182cm. Langt fra idealvekt. Men det som jeg er mest urolig for er at han spiser så usunt! Han liker svært godt stekt mat med mye smør. Jeg har fulgt med forbruket hans og han bruker vel ca. 800 gr. smør i uken (!) + mye ekte majones (Tilsvarende 2 pakker bremykt +++), samt 40gr. eller mer salt i uken. På daglig basis, drikker han H-melk (nekter å bytte til skummet eller lett) og tar seg gjerne en lettøl også. Liker svært godt kjøtt, flesk og egg. Bruker mest poteter til. Mye brødmat er også vanlig. (Det bekymringsfulle er mengden.) Saltforbruket hans er svært uvanlig, det er nesten som han ikke kjenner saltsmaken! Han salter allerede saltet mat, leverpostei o.l. Selv om det er Seltin han bruker, så er jeg og min mor bekymret for hans helse. Det verste er at han ikke hører på oss når vi prøver å gjøre han bevisst på det, han ber oss holde kjeft og sier at kosthold ikke har noe å si. Han mener vi bare prøver å ”irritere” ham! Jeg forholder meg helt uforstående til denne oppførselen, vi prøver jo å HJELPE han! Vi er bekymrede og trenger hjelp fra deg/dere til å overbevise min far om å ta hensyn til hvordan han lever. Vær så snill; skriv en henvendelse til min far og fortell farene ved hans levemåte og hva han bør unngå! (Gi gjerne også tips og råd til hva som er høvelig kost.) Først og fremst: skriv noe som viser at det vi har sagt til ham ikke er sprøyt! Han nekter å tro på oss! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 13. november 2004 Del Skrevet 13. november 2004 Han vet det godt, men vil ikke innse det. Min far er likedan og vi søsknene har gitt opp. Prøv å si noe om grønnsaker til ham og han klapper seg fornøyd på vommen og sier at han kan ikke spise grønnsaker for da blir han så tynn... Han er en voksen mann og kan ta ansvar for sitt eget kosthold så vi orker ikke bry oss lenger. Vi regner nøkternt med at han kommer til å spise seg ihjel, rett og slett. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.