Gå til innhold

Hvordan trene overryggen?

Gjest noen som vet?

Anbefalte innlegg

Gjest noen som vet?

Hvordan kan jeg trene overryggen? Er slank ellers, men fettet legger seg på over ryggen av en eller annen grunn. Noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

ShitDiddelyDo

Jeg er litt usikker på hva du mener med "overryggen", men sånn generelt har det lite å si i forhold til spørsmålet ditt.

For det er ikke mulig å punktforbrenne fett.

På norsk: Du blir ikke kvitt noe mer fett på ryggen av å trene ryggen enn av å trene biceps.

See?

Når det gjelder "overryggen" vil jeg tro du snakker om "den brede ryggmuskelen".

Denne trenes ved diverse nedtrekks- og ro-øvelser.

Generelt for å bli kvitt fett: Kardiotrening. Løping, gåing, sykling, stepping, osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mr Papp

Jeg er litt usikker på hva du mener med "overryggen", men sånn generelt har det lite å si i forhold til spørsmålet ditt.

For det er ikke mulig å punktforbrenne fett.

På norsk: Du blir ikke kvitt noe mer fett på ryggen av å trene ryggen enn av å trene biceps.

See?

Når det gjelder "overryggen" vil jeg tro du snakker om "den brede ryggmuskelen".

Denne trenes ved diverse nedtrekks- og ro-øvelser.

Generelt for å bli kvitt fett: Kardiotrening. Løping, gåing, sykling, stepping, osv.

Hva foretrekker du?

Sjøl: Chins. Ingen over, ingen ved siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

Hva foretrekker du?

Sjøl: Chins. Ingen over, ingen ved siden.

Markløft, roing og chins.

Jeg er dog ikke i form til chins enda. Klarer max 6 stykker.

Men generelt er det selvsagt en langt bedre øvelse enn lignende nedtrekksøvelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men generelt er det selvsagt en langt bedre øvelse enn lignende nedtrekksøvelser.

"Langt bedre" er vel å overdrive litt. Nedtrekk er jo eneste alternativ hvis man ikke klarer chins, og det er en glimrende øvelse, selv om chins er enda bedre.

"........................"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

"Langt bedre" er vel å overdrive litt. Nedtrekk er jo eneste alternativ hvis man ikke klarer chins, og det er en glimrende øvelse, selv om chins er enda bedre.

Jo, det er klart.

Chins er jo ikke et alternativ om man ikke er sterk nok til å ta mange nok korrekt - som tilfellet er med de fleste av oss.

Men dersom man klarer å ta mange nok chins korrekt er det en fordel på samme måte som fribenk er bedre enn fastbenk: Man slipper å tilpasse seg et apparat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

kan jeg få spørre hva i all verden chins er for noe?!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det er klart.

Chins er jo ikke et alternativ om man ikke er sterk nok til å ta mange nok korrekt - som tilfellet er med de fleste av oss.

Men dersom man klarer å ta mange nok chins korrekt er det en fordel på samme måte som fribenk er bedre enn fastbenk: Man slipper å tilpasse seg et apparat.

Helt enig. Selv har jeg ikke sjangs til å inkorporere chins i et program, men jeg håper jeg får det med tiden. Skal man f.eks trene hjemme, så er det betraktelig lettere å sette opp en chins-stang enn å kjøpe et nedtrekkapparat :-)

"............................"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan jeg få spørre hva i all verden chins er for noe?!?

Når du henger etter hendene i en stang og heiser kroppen opp.

"........................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mr Papp

Hvorfor ikke kjøre nedtrekk foran, og siste sett med chins?

For øvrig er den råeste jeg har sett i chins Knut Holmann! Jeg hadde nettopp gjort meg ferdig med mine 3 sett uten ekstra vekter. Så kommer fyren og henger på seg 30 kg. ekstra vekt, og tar deretter like mange reps som meg.. :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

Hvorfor ikke kjøre nedtrekk foran, og siste sett med chins?

For øvrig er den råeste jeg har sett i chins Knut Holmann! Jeg hadde nettopp gjort meg ferdig med mine 3 sett uten ekstra vekter. Så kommer fyren og henger på seg 30 kg. ekstra vekt, og tar deretter like mange reps som meg.. :/

Jeg prøver å kjøre et sett i ny og ne helt til slutt i ryggøkta.

Skal kjøre et to-siftet antall innen sommeren! :)

Jon Rønningen var også ram. Sinnssyk når det gjaldt chins.

Jeg leste for øvrig på noen resultater etter fitness nm, og enkelte av jentene tok faktisk godt over 20 chins!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg leste for øvrig på noen resultater etter fitness nm, og enkelte av jentene tok faktisk godt over 20 chins!

Gutter, dere taler så komplisert. Hva er chins?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gid, nu så jeg det. De trenger ikke å svare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Helt enig. Selv har jeg ikke sjangs til å inkorporere chins i et program, men jeg håper jeg får det med tiden. Skal man f.eks trene hjemme, så er det betraktelig lettere å sette opp en chins-stang enn å kjøpe et nedtrekkapparat :-)

skal man bli sterk i chins så må man trene chins. Klarer du 1 så bygger du videre derifra kjør tre sett med 1, neste gang kjører du 2 osv. Man øker alltid rimelig kjapt i starten på en ny øvelse. Blir ikke sterke i chins av nedtrekk. Jeg pleier å kjøre et par sett med nedtrekk med v-grep etter chins. For tømme latsen helt. Ikke gjør omvendt hvis du vil bli sterk i chins. Chins og markløft er kongeøvelser for rygg. Og foroverbøyd roing med stang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig mange treningssentere har apparater som gjør at du kan avlaste noe av din egenvekt når du kjører chins.

Det kan være en god måte å bygge opp nødvendig styrke og teknikk til å gjøre det uten hjelpemidler etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig mange treningssentere har apparater som gjør at du kan avlaste noe av din egenvekt når du kjører chins.

Det kan være en god måte å bygge opp nødvendig styrke og teknikk til å gjøre det uten hjelpemidler etterhvert.

Javisst. Jeg tenker med gru på chins- og dips aparatet på sats-senteret jeg pleide å trene :-)

"..........................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...