Gå til innhold

flyreise ved forkjølelse

Anbefalte innlegg

Gjest Gruer meg litt

Jeg har en lett forkjølelse med dottfølelse i ørene.

Er det alltid slik at det blir problemer med å fly i slike tilfeller. Har ikke hatt øreproblemer i fly før, og heller ikke hatt øreverk ellers.

Kommer til å ta nesedråper og kjenner til det her med å utligne trykket ved å holde for nesa og blåsa.

Behøver jeg å bekymre meg? Noen som har flydd med lett forkjølelse og som har opplevd at det har gått bra?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/164416-flyreise-ved-forkj%C3%B8lelse/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, gjett! Jeg fløy frem og tilbake til Tyskland i høstferien, da vi lettet var det bare en "lettelse" - men å lande var et sant helvete. Vi måtte mellomlande i København på vei ned så det ble to turer. I Tyskland ble jeg enda sykere og det ble bihuleproblemer - så jeg grudde meg veldig til reisa hjem, heldigvis var det direktefly, men da vi landet på Gardermoen i 11-tiden på kvelden, føltes det som tusen nåler INNENFRA ville ut av panna mi - jeg var fullstendeig døv og hadde mest lyst til å hyle høyt av smerter.

God tur! :)

Annonse

Jeg ble skikkelig sylte forkjøla på en jobbreise, og skulle dra hjem dagen før påskeferien = ikke noe alternativ å bli igjen i utlandet!

Og det var ILLE å lande. Det var skikkelig vondt i ørene, og det gikk nesten to døgn før jeg hadde tilnærmet normal hørsel, forkjølelsen tatt i betraktning.

Men betviler at jeg har fått varig skade av det, da, jeg merker ihvertfall ingenting! ;-)

Jeg ble skikkelig sylte forkjøla på en jobbreise, og skulle dra hjem dagen før påskeferien = ikke noe alternativ å bli igjen i utlandet!

Og det var ILLE å lande. Det var skikkelig vondt i ørene, og det gikk nesten to døgn før jeg hadde tilnærmet normal hørsel, forkjølelsen tatt i betraktning.

Men betviler at jeg har fått varig skade av det, da, jeg merker ihvertfall ingenting! ;-)

man tror jo at hodet skal sprenges . . de nålestikken ejeg kjente kom fra tårekanalene - nør snørra stoppet for øra og nesa - var det bare en vei ut for trykket i hodet - og dermed rant det GØRR fra øya! ÆÆÆÆÆÆÆÆSJ

man tror jo at hodet skal sprenges . . de nålestikken ejeg kjente kom fra tårekanalene - nør snørra stoppet for øra og nesa - var det bare en vei ut for trykket i hodet - og dermed rant det GØRR fra øya! ÆÆÆÆÆÆÆÆSJ

Uuuææææ!

Jeg kan ikke huske at det var så mye gørr for mitt vedkommende, men det var som om jeg skulle bli skjært med kniv inni ørene! Ulidelig vondt!! :-((

Gjest lille rosinen

Jeg ble forkjøla rett før jeg skulle ut og reise i sommer, men det gikk helt fint! Var veldig bekymret før vi dro, men jeg kjente ingenting :-)

Hadde med nesespray som jeg brukte siste par timene før vi skulle opp i lufta, og det gjorde visst susen.

Jeg har ingen gode nyheter å komme med.

Var sylta når jeg gikk ombord på flyet. Brukte masse nesespray hele flyturen. Det var innmari vondt, og fryktelig ekkelt etterpå. Hørselen begynte å komme normalt tilbake etter ca 1 uke.

Endte med bihulebetennelse i alle bihuler, en komplikasjon av forkjølelsen som kom pga trykkforandringer i fly (i følge legen).

Jeg endte da på Rinexin tabeletter (nesespray-tabeletter). Dette skulle jeg ha bedt om et par dager FØR flyturen, så hadde jeg sluppet de fleste problemene.

Anbefales!

Gjest Gruer meg litt

Jeg ble forkjøla rett før jeg skulle ut og reise i sommer, men det gikk helt fint! Var veldig bekymret før vi dro, men jeg kjente ingenting :-)

Hadde med nesespray som jeg brukte siste par timene før vi skulle opp i lufta, og det gjorde visst susen.

Takk! Godt å høre annet enn skrekkhistorier! Det er bare en lett forkjølelse jeg har, så satser på nesespray jeg også.

Annonse

Gjest Gruer meg litt

Jeg har ingen gode nyheter å komme med.

Var sylta når jeg gikk ombord på flyet. Brukte masse nesespray hele flyturen. Det var innmari vondt, og fryktelig ekkelt etterpå. Hørselen begynte å komme normalt tilbake etter ca 1 uke.

Endte med bihulebetennelse i alle bihuler, en komplikasjon av forkjølelsen som kom pga trykkforandringer i fly (i følge legen).

Jeg endte da på Rinexin tabeletter (nesespray-tabeletter). Dette skulle jeg ha bedt om et par dager FØR flyturen, så hadde jeg sluppet de fleste problemene.

Anbefales!

Nå er det vel heldigvis forskjell på å være sylta og ha en lett forkjølelse da!

Har hørt endel negativt om de Rinexintablettene, så jeg tror jeg dropper det. Har snakket med noen apotekansatte og ble litt beroliget der også. Men takk for tipset.

Har hørt endel negativt om de Rinexintablettene, så jeg tror jeg dropper det. Har snakket med noen apotekansatte og ble litt beroliget der også. Men takk for tipset.

Hva er motforestillingene mot Rinexin?

Jepp, jeg ville ikke risket dem hvis jeg ikke var sylta.

Men det meste av negative effekter på dem kom av høyere dosering enn anbefalt i Norge.

Gjest Gruer meg litt

Hva er motforestillingene mot Rinexin?

At det kunne fremkalle hjerneblødning. Så at en lege på et eller annet fora her sa noe som (om Rinexin) 'men det er vel ikke lenger noe populært valg' eller noe slikt, uten å begrunne dette. Derfor tok jeg et søk, og fant så dette med hjerneblødning. Sikkert overdramatisert som slike ting ofte er, men jeg er litt pysete når det gjelder hva jeg putter i meg av medisiner.

Gjest Gruer meg litt

Til en info for andre som skal ut og fly med LETT forkjølelse, så sier de hos legen at det normalt ikke er noe å bekymre seg om. Det er gjerne de som har problemer med ører av og tilellers som får problemer.

Synes jeg måtte sid et, siden det var veldig mye skremselsinnlegg her i tråden. Men det gjaldt jo også de som hadde mer alvorlig forkjølelse eller ørebetennelse.

Jeg bor slik til at jeg må bruke fly ganske ofte. Jeg er ofte forkjøla også, men merker ikke så store ubehaget ved flyturer egentlig. Sikkert veldig individuelt det der.

Eneste jeg må være veldig obs på hvis jeg er litt forkjøla, er at jeg begynner lett å blø neseblod. Det har skjedd noen ganger når vi letter. Så jeg har lært, og har alltid papirlommetørkle klart.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...