olison Skrevet 10. november 2004 Del Skrevet 10. november 2004 Jeg har brukt tramadol i noen år,men i det siste har forbruket økt noe voldsomt. Dette er for en kortere periode mens jeg venter på trygd.Max døgndose er 400 mg. Jeg ligger nå på 800 mg.Er bekymret for at dette kan være livsfarlig? Kan leveren bli Ødelagt om jeg ligger på denne dosen noen uker?Jeg merker ingen bivirkninger,snarere tvert om greier jobben min og fungerer fint.Når jeg får trygd i desember må jeg ned på et normalt forbruk.Er redd jeg ødelegger leveren. Har en god helse bortsett fra rygg og leddsmerter. Er i førtiåra.h 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/164486-bekynret/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 17. november 2004 Del Skrevet 17. november 2004 Beklager sent svar; skjedd en glipp med rekkefølgen på svarene mine. Tramadol er et vanedannende B-preparat, nesten like vanedannende som f.eks Paralgin Forte og Pinex forte. Personer som er under sterkt psykisk press får økt smerteopplevelse. Kanskje er dette tilfelle for deg; både en reell smerte i utgangspunktet, og nå når du venter på en svært viktig avgjørelse for ditt liv så blir den stress- relaterte smerten enda værre; ond sirkel. 800mg Tramadol per døgn er dobbelt så mye som anbefalte øvre grense. Sannsynligvis gitr det ikke skade på indre organer dersom det brukes kun over få måneder, men dette bør kontrolleres med blodprøver slik at du er trygg. Du vil antakelig ha mye større smertestillende effekt ved å gå tilbke til 400mg, samt å legge til f.eks Paracet og/eller Ibux. Alt dette er avhengig av diagnosen din, og hva du eventuelt bruker fra før. Viktig at du kommuniserer godt med legen din, regner med at dere begge er motivert for på sikt at du skal klare deg med minst mulig medisiner. Det vil ikke se "heldig ut" for saken din at du bruker så mye B-preparater; prøv å legg om til andre typer; signaliser iallfall til fastlegen din at dette er et sterkt ønske du har.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/164486-bekynret/#findComment-1074322 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.