Gjest Trainman Skrevet 10. november 2004 Del Skrevet 10. november 2004 Hei Det har de siste år vært publisert artikler som sår tvil om effekten av uttøying. Selv har jeg alltid tøyd ut, men tar det ikke særlig nøye lenger. Norges løperkonge Marius Bakken gjør det ikke, ei heller verdens beste friidrettsutøvere fra Etiopia + mange flere. Hva er poenget med uttøying? Formålet med uttøyingen har hovedsakelig vært å motvirke såre muskler etter trening, redusere risikoen for skade eller for å øke idrettsprestasjonen. Nå viser det seg imidlertid at det aller meste av slik uttøying ikke har noen effekt, i hvert fall når det gjelder det å forhindre såre muskler og redusere skaderisiko. Rett etter anstrengende trening, som lange joggeturer, er musklene slitne, veldig varme og svært sårbare. Tøying vil lett kunne medføre muskelstrekk og brister. Tøying har liten eller ingen innvirkning på muskelens innhentingsevne eller blodsirkulasjon. Tøying er kun trening som har en virkning; å øke de mulige leddutslagene. Er det dette du ønsker å oppnå, så anbefales det at en legger inn egene treningsøkter der du kun bedriver tøying Har selv samme erfaring. Etter at kroppen er på felgen etter en lang treningsøkt trenger den hvile, ikke mere belastning. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mr Papp Skrevet 11. november 2004 Del Skrevet 11. november 2004 Enig i mye av det du skriver. Denne diskusjonen er i media kraftig forenkla. Ellers må jeg si at jeg har sett Marius Bakken tøye oppe ved Sognsvann. Dette var dog ikke det Ola Nordmann trolig forbinder med uttøyning. Han tøyde dynamisk.. Altså snakker han trolig sant når han hevder han ikke står fryst fast i 30 sek. Men det bør også sies at i visse tilfeller kan en viss uttøyning være nyttig for idrettsutøvere som ellers ikke er avhengig av noe særlig leddutslag. Enkelte syklister sliter for eksempel med altfor korte hoftebøyere. Det kan fra tid til annen føre til ubehag. På flere måter. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Babette Skrevet 11. november 2004 Del Skrevet 11. november 2004 Jeg har også lest at det ikke er nødvendig/ikke heldig å tøye ut etter løpetur. Men jeg gjør det likevel, ellers blir jeg støl. Sånn er det, uansett hva ekspertene sier. Jeg synes også det føles godt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
favn Skrevet 11. november 2004 Del Skrevet 11. november 2004 Enig i mye av det du skriver. Denne diskusjonen er i media kraftig forenkla. Ellers må jeg si at jeg har sett Marius Bakken tøye oppe ved Sognsvann. Dette var dog ikke det Ola Nordmann trolig forbinder med uttøyning. Han tøyde dynamisk.. Altså snakker han trolig sant når han hevder han ikke står fryst fast i 30 sek. Men det bør også sies at i visse tilfeller kan en viss uttøyning være nyttig for idrettsutøvere som ellers ikke er avhengig av noe særlig leddutslag. Enkelte syklister sliter for eksempel med altfor korte hoftebøyere. Det kan fra tid til annen føre til ubehag. På flere måter. Tøye dynamisk... Hm, kan det være slik jeg gjør: Tøyer fram og tilbake, gynger på tøyingen? Altså: Ikke holde fast, slik du skriver. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mr Papp Skrevet 11. november 2004 Del Skrevet 11. november 2004 Tøye dynamisk... Hm, kan det være slik jeg gjør: Tøyer fram og tilbake, gynger på tøyingen? Altså: Ikke holde fast, slik du skriver. Det kan gjøres på flere måter, for eksempel ved å føre høyre bein oppover mot max. leddutslag gjentatte ganger. Den gynginga du beskriver kan være så mangt.. Men du: Vær obs. på skillet mellom statisk og dynamisk uttøyning når du holder på. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
favn Skrevet 12. november 2004 Del Skrevet 12. november 2004 Det kan gjøres på flere måter, for eksempel ved å føre høyre bein oppover mot max. leddutslag gjentatte ganger. Den gynginga du beskriver kan være så mangt.. Men du: Vær obs. på skillet mellom statisk og dynamisk uttøyning når du holder på. Hva mener du nå, obs på skillet mellom statisk og dynamisk uttøyning? Jeg har alltid tøyd på den måten jeg beskriver, rytmisk tøying hvis jeg kan si det sånn. Å holde og holde tøyningen er _ikke_ behagelig. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mr Papp Skrevet 12. november 2004 Del Skrevet 12. november 2004 Hva mener du nå, obs på skillet mellom statisk og dynamisk uttøyning? Jeg har alltid tøyd på den måten jeg beskriver, rytmisk tøying hvis jeg kan si det sånn. Å holde og holde tøyningen er _ikke_ behagelig. Neida. Ingen fare. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
favn Skrevet 12. november 2004 Del Skrevet 12. november 2004 Neida. Ingen fare. Javelnei. ? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mr Papp Skrevet 12. november 2004 Del Skrevet 12. november 2004 Javelnei. ? Jeg svarte sånn fordi det sikkert funker fint for deg. Hvis jeg skal kommentere det videre, må du konkretisere litt, jeg synes beskrivelsen var litt for vag. ;p Å "gynge fram og tilbake" under en tøyning sier liksom ikke så mye. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
favn Skrevet 12. november 2004 Del Skrevet 12. november 2004 Jeg svarte sånn fordi det sikkert funker fint for deg. Hvis jeg skal kommentere det videre, må du konkretisere litt, jeg synes beskrivelsen var litt for vag. ;p Å "gynge fram og tilbake" under en tøyning sier liksom ikke så mye. Men åssen skal jeg si det da? Hm... strekk-tilbake-strekk-tilbake-strekk-tilbake... i ett-sekundsrytme. Noe sånt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mr Papp Skrevet 12. november 2004 Del Skrevet 12. november 2004 Men åssen skal jeg si det da? Hm... strekk-tilbake-strekk-tilbake-strekk-tilbake... i ett-sekundsrytme. Noe sånt. Jeg tror jeg skjønner hva du mener. Du står for eksempel i en helt vanlig statisk posisjon og gjør som du beskriver. Det høres helt greit ut. Nå skal jeg ut og løpe. Samt tøye lett ut etterpå. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
favn Skrevet 12. november 2004 Del Skrevet 12. november 2004 Jeg tror jeg skjønner hva du mener. Du står for eksempel i en helt vanlig statisk posisjon og gjør som du beskriver. Det høres helt greit ut. Nå skal jeg ut og løpe. Samt tøye lett ut etterpå. Ja, har da aldri tvilt på at det er greit. God løping, og tøøøøøøying. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.