Gå til innhold

Hva ska jeg legge i handlekurven?

BigMy

Anbefalte innlegg

Jeg er 18år,170cm og ca90kg.Jeg trenger hjelp til å velge riktig mat.Jeg er glad i søtt pålegg og spiser helst hapå,honning,prim,brunost,gulost,syltetøy.Men også bogskinke og annen skinke.Drikker ikke mye brus,men melk,jus, rusbrus(mudshake),drikkeyoghurt.Spiser brød 2ganger i uka ellers spiser jeg rugsprø,riskaker,lyse/grove knekkebrød,kornmo og havrekjeks.Spiser sjokolade 1gang i uka.Jeg lurte på om du kunne gi meg litt konkrete forslag til sundt pålegg/drikke?Vil gjerne gå ned i vekt.Jeg føler meg slapp,sliten og at jeg ikke har nok energi til det jeg vil.Dette er en stor "festbremser" for meg.Hadde vært supert om du kunne hjulpet meg utifra infoen du har fått.-Håper på et raskt svar (:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei BigMy!

Så fint at du vil legge om til en sunnere livsstil, da!

Som du sikkert har hørt før, bør man spise masse frukt og grønnsaker. Grønnsaker kan du spise i nesten ubegrensede mengder uten å legge på deg, men 2-3 frukt om dagen er passe. Både ferske og frosne grønnsaker er bra: fulle av vitaminer, fiber, og antioksidanter(som beskytter mot kreft, annen sykdom og for tidlig aldring.)

Kjeks(også fullkornskjeks)inneholder som regel mye fett(og ofte også sukker). En stor del av fettet i kjeks og kaker er såkalt transfett, som er av den usunne typen. Derfor bør du unngå det. Spis heller grovt knekkebrød med lite fett, rugsprø eller vanlig grovt brød. Havregrøt eller usøtet kornblanding med melk/yoghurt er bra alternativer til brødmaten hvis du ønsker variasjon.

Som pålegg vil jeg anbefale lett hvitost, vanlig påleggsskinke med max 5% fett,fiskepålegg, og kjøttpålegg med lite fett(f.eks.roastbeef, kalkun. IKKE salami.)Vil du ha brunost, kan du velge de lette variantene, aller gunstigst er mager mysost.Det finnes dessuten lett-syltetøy med mindre sukker.Bruk gjerne syltetøy sammen med cottage cheese på skiva,da får du ekstra proteiner i deg, samtidig som det smaker godt!

Drikk gjerne melk og spis yoghurt! Det er viktig for å unngå beinskjørhet senere i livet, og forskning tyder på et det også kan hjelpe folk til å gå ned i vekt!Men velg magre varianter(skumma melk og lettyoghurt med lite tilsatt sukker, som Sans, og Yoplait 0,1%).

Juice er ganske kaloririkt, så 1 glass om dagen bør være max inntak.Drikk heller vann, og spis frukten naturell! Det er sunnere og mer mettende.

Sjokolade en gang i uka er helt ok! Ønsker du litt knask ellers, kan du spise ubehandlede nøtter. De inneholder mye, men sunt fett, som vi behøver!Men helst ikke spis mer enn 50 g nøtter daglig, ellers vil det synes på vekta...

Til middag er det bra med magert kjøtt(kyllingfilet,karbonadedeig osv.), og alle sorter fisk.(+ grølnnsaker så klart!) Velg helst fullkornspasta eller råris til. Poteter er også ok, bare ikke i svære mengder. Magre sauser.Bruker du rømme som dressing på salater, taco og som dip, kan det erstattes med yoghurt naturell eller kesam.Da sparer du mange kalorier!

Phuu, dette ble laaaangt! Håper det var til litt hjelp i hvert fall! Trimmer du litt hver dag(går en rask tur el.l.) og følger disse rådene, vil du nok se resultater ganske snart!Husk at 4-5 mindre måltider om dagen er bedre enn 1-2 store. Lykke til!

Mer info kan du bl.a. få på: http://www.dinkost.no eller http://www.slankenett.no

klems

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare et lite tips til: rusbrus er noe av den mest kaloririke drikken som finnes. I tillegg til at alkoholen gir energi, er det massemasse sukker i den. Men hvis du kun drikker det en sjelden gang går det jo bra. man skal kose seg iblant og gi blaffen i kalorier:) Hvis du likevel vil "være fornuftig" når du går ut, er hvitvin eller vodka med sprite light bedre alternativ.(Husk bare at all alkohol betyr kalorier..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare et lite tips til: rusbrus er noe av den mest kaloririke drikken som finnes. I tillegg til at alkoholen gir energi, er det massemasse sukker i den. Men hvis du kun drikker det en sjelden gang går det jo bra. man skal kose seg iblant og gi blaffen i kalorier:) Hvis du likevel vil "være fornuftig" når du går ut, er hvitvin eller vodka med sprite light bedre alternativ.(Husk bare at all alkohol betyr kalorier..)

Man har da ikke lov til å kjøpe vodka når man er 18 år.... =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...