Gå til innhold

..om testosteron


Ranger1365380781

Anbefalte innlegg

Ranger1365380781

Hei!

Jeg har et par sporsmaal anngaaende testosteron, og tilskudd av dette.

..Er plaget med lav energi, selv om jeg er i relativt god form ettersom jeg trener en gang i uka og at jeg alltid tar trappene. Er likevel konstant sliten og maa sove 10-11 timer om dagen, hvis ikke blir jeg "bortreist" ,og faar ikke utbytte av forelesninger og blir apatisk til verden rundt meg.

..Har ogsaa ereksjonsproblemer, interessen for sex er tilstede, men blir ikke erigert nok til aa gjennomfore et normalt samleie. (Selv med langt&flott forspill)

..I tillegg til er jeg regelmessig deprimert, da blir jeg nedstemt, og ser meget morkt paa egen livssituasjon. Blir da ogsaa asosial, og slutter aa ta telefonen/ unngaar andre mennesker.

Men: utenom disse tre problemene, lever jeg et flott liv. Jeg ble ekstremt glad da jeg leste at alle disse tre plagene kan ha samme aarsak, og kan reduseres eller forsvinne med et testosterontilskudd. Da jeg fikk nivaaet testet, fikk jeg oppgitt at jeg hadde 5ng/ml , og at referanseverdien var 2,5 ng/ml - 15,0 ng/ml.

Mine sporsmaal er derfor:

1-Anser du det som sannsynlig at et eller fleire av disse problemene kan reduseres/forsvinne med et tilskudd av testosteron?

2-Dersom man ligger innenfor "normalgrensene" for testosteronverdier er det da utelukket aa prove tilskudd av testosteron som behandling?

- Ranger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Dette er en type problematikk som du bør tørre å prate med fastlegen din om. Det må taes en rekke hormon-prøver for å finne ut om du har hormonforskyvninger som betyr noe i praksis. Lavt stoffskifte må også utelukkes. Dersom andre årsaker ikke finnes, og det viser seg at du har lave verdier ( prøven må taes riktig, det er bl.a. døgnvariasjoner etc), så bør du prøve hormontilskudd i samråd med hormon-spesialist. Dessverre er det slik at noen får værre plager med depresjon en periode etter at hormon-kuren er ferdig. Kanskje er det riktig å starte med å behandle depresjonen først. Dersom denne letner vil du få mer energi, de fleste vil da både få mer lyst og evne til sexuelle aktiviteter. Evnen til ereksjon er nært knyttet til psykisk velvære. Prøv å snakk åpent med fastlegen din om dette, ta evt. direkte kontakt med en urolog/androlog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...