Gå til innhold

Kristne parti og politikk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bare så det er klart. Jeg tror gutta som står oppført som forfatterene av bibelen er nettopp det. Om Gud finnes, så skriver han neppe bøker.

Greit nok, men det endrer vel ikke på hva som er "kristendom", som forblir det som står i bibelen. Uavhengig av hvem som har skrevet det.

Med vennlig hilsen

• Svar 84
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

33

• blitz1365380771

11

• Prozak

7

• favn

5

Mest aktive i denne tråden

blitz1365380771
Skrevet

Greit nok, men det endrer vel ikke på hva som er "kristendom", som forblir det som står i bibelen. Uavhengig av hvem som har skrevet det.

Med vennlig hilsen

Kristendom er det som er den tolkningen av Bibelen de kristne til enhver tid er enige om!!!

Hvis du ser hvor uenige de er og hvor mange fraksjoner som eksisterer, så kan man vel lure på om kristendommen egentlig finnes lengere???

Sånn som jeg ser dem (fra utsida) kunne de likegodt bytte ut jesus på korset med et vaffeljern og en kaffetrakter. De "religiøse" i slekta mi snakker iallefall mye mer om hvor koooselig det var på kirkekaffen, hellere enn innholdet i gudstjenesten.

Gjest stemmer frp.
Skrevet

Om homofili:

Når en mann har omgang med en annen mann slik som en har omgang med en kvinne, har de begge gjort en avskyelig gjerning. De skal dø: det hviler blodskyld på dem. [3. Mos. 20:13]

============

Lokking med fremmede guder:

Det kan hende at du hører noen si om en av de byene Herren din Gud gir deg å bo i, at ugudelige menn har trådt fram i folket og lokket innbyggerne med slike ord: "La oss gå bort og dyrke andre guder" - guder som dere ikke kjenner. Da skal du undersøke saken nøye, granske den og spørre deg for. Og viser det seg virkelig å være sant at noe så avskyelig har funnet sted hos deg, skal du hogge ned innbyggerne i denne byen med sverd. Både byen og alt som er i den, skal du slå med bann. Selv buskapen skal du hogge ned med sverd. Alt byttet som er tatt, skal du samle midt på torget. Så skal du brenne opp byen og hele byttet som et heloffer til Herren din Gud. Den skal ligge som en ruinhaug for alle tider og ikke bygges opp igjen. Ikke et grann av det som er bannlyst, må bli hengende ved din hånd. Så vil Herren oppgi sin brennende vrede og være barmhjertig mot deg. [5. Mos. 13:12-17]

============

Konvertere til en annen religion:

Finnes det iblant dere, i en av byene Herren din Gud gir deg, en mann eller kvinne som gjør det som er ondt i Herren din Guds øyne, og bryter hans pakt, en som i strid med det jeg har påbudt, går bort og dyrker andre guder, bøyer seg og tilber dem eller solen eller månen eller hele himmelens hær, og dette blir meldt deg, så du får høre om det, da skal du undersøke saken nøye. Viser det seg at noe så avskyelig virkelig er gjort i Israel, skal den som har gjort ugjerningen, enten det er mann eller kvinne, føres ut til byporten og steines i hjel. [5. Mos.

17:2-5]

========

Og fra Jesus:

Men disse mine fiender som ikke ville at jeg skulle være konge over dem, før dem hit og hogg dem ned for mine øyne!

Jesus i en lignelse med seg selv som kongen (Luk. 19:27)

====

Og her er hva som skjer hvis du ikke adlyder den kristne guden:

Samaria skal bøte, fordi folket i byen var trassig mot sin Gud. De skal falle for sverd, deres småbarn skal bli knust, og deres svangre kvinner skal skjæres opp.

[Hos. 14:1]

====

Kan du stå inne for dette?

Med vennlig hilsen

Jeg vet ikke om alt som står i Bibelen kommer fra Gud. Det er da ikke sikkert. Men mye av det som står i Bibelen er jo både fornuftig og fint og det velger jeg og tro på. Jeg tror at Gud elsker menneska og ønsker og gi dem en rettenor på hvordan de skal leve. Vi er allikevel ikke tvunget til å ha noe med ham å gjøre.

blitz1365380771
Skrevet

Jeg vet ikke om alt som står i Bibelen kommer fra Gud. Det er da ikke sikkert. Men mye av det som står i Bibelen er jo både fornuftig og fint og det velger jeg og tro på. Jeg tror at Gud elsker menneska og ønsker og gi dem en rettenor på hvordan de skal leve. Vi er allikevel ikke tvunget til å ha noe med ham å gjøre.

For noe sludder. Hvis Gud finnes, vil vi alle bli tvunget til å ha noe med ham å gjøre på et eller annet tidspunkt.

Om du velger å tro på noe fordi det er fint og flott, så burde du heller sjekke ut Hinduismen. Der er stort sett ALT fint og flott og godt. Ingen dødssynder, ikkeno helvete - bare fryd og gammen.

Og hva med de homofile? Tror du de synes bibelen er ei sånn kosebok som du synes?

Gjest stemmer frp
Skrevet

For noe sludder. Hvis Gud finnes, vil vi alle bli tvunget til å ha noe med ham å gjøre på et eller annet tidspunkt.

Om du velger å tro på noe fordi det er fint og flott, så burde du heller sjekke ut Hinduismen. Der er stort sett ALT fint og flott og godt. Ingen dødssynder, ikkeno helvete - bare fryd og gammen.

Og hva med de homofile? Tror du de synes bibelen er ei sånn kosebok som du synes?

Jeg bør ikke noe som helst ut fra hva du mener. Hva jeg tror på er min sak. Det finnes mange ulike oppfatninger ute blant kristne og Jesus sier at "i huset åt far min er det mange rom", så da får man bare respektere hverandres tro.

Skrevet

Du tror på kristendommen/bibelen, eller?

Med vennlig hilsen

Skrevet

Jeg bør ikke noe som helst ut fra hva du mener. Hva jeg tror på er min sak. Det finnes mange ulike oppfatninger ute blant kristne og Jesus sier at "i huset åt far min er det mange rom", så da får man bare respektere hverandres tro.

Bibelen sier også at de som ikke tror på denne guden *skal* stenes ved byporten.

Du tar veldig lett på inkonsistensen i det du skriver.

Mener du fremdeles at homofile ikke skal ha samme rettigheter som heterofile?

Med vennlig hilsen

Skrevet

Kristendom er det som er den tolkningen av Bibelen de kristne til enhver tid er enige om!!!

Hvis du ser hvor uenige de er og hvor mange fraksjoner som eksisterer, så kan man vel lure på om kristendommen egentlig finnes lengere???

Sånn som jeg ser dem (fra utsida) kunne de likegodt bytte ut jesus på korset med et vaffeljern og en kaffetrakter. De "religiøse" i slekta mi snakker iallefall mye mer om hvor koooselig det var på kirkekaffen, hellere enn innholdet i gudstjenesten.

Du skriver: "Kristendom er det som er den tolkningen av Bibelen de kristne til enhver tid er enige om!!!"

Men de er jo ikke enige om noe som helst når det gjelder tolkningen av bibelen. Og da må man kunne si at det som Martin Luther forfektet er like "kristent" som det dagens "gla'-kristne" forfekter.

Med vennlig hilsen

Gjest stemmer frp
Skrevet

Bibelen sier også at de som ikke tror på denne guden *skal* stenes ved byporten.

Du tar veldig lett på inkonsistensen i det du skriver.

Mener du fremdeles at homofile ikke skal ha samme rettigheter som heterofile?

Med vennlig hilsen

Siden du synes jeg er så uvitende så får jeg vel heller la være å si hva jeg mener. Diskuter heller med en prest du.

Skrevet

Siden du synes jeg er så uvitende så får jeg vel heller la være å si hva jeg mener. Diskuter heller med en prest du.

Jeg har diskutert med mange prester, men jeg lurte på hva DU mente om homofile.

Mener du de skal ha samme rettigheter som andre i samfunnet?

Med vennlig hilsen

blitz1365380771
Skrevet

Jeg har diskutert med mange prester, men jeg lurte på hva DU mente om homofile.

Mener du de skal ha samme rettigheter som andre i samfunnet?

Med vennlig hilsen

Nei Sør - hun mener de IKKE skal ha samme rettigheter som andre.

Hun er jo så glad i FRP for deres "kristne" syn på homofile ekteskap.

Denne klassifiseringen av mennesker og rettigheter viser jo at dama ikke har fått med seg det viktigste i bibelen; kjærlighetsbudet!.

Det at hun ikke gidder å diskutere med folk som er uenige med henne (hva pokker gjør hun her da, mon tro??) viser at Misjonsbefalingen også har henne gått hus forbi.

Skrevet

Nei Sør - hun mener de IKKE skal ha samme rettigheter som andre.

Hun er jo så glad i FRP for deres "kristne" syn på homofile ekteskap.

Denne klassifiseringen av mennesker og rettigheter viser jo at dama ikke har fått med seg det viktigste i bibelen; kjærlighetsbudet!.

Det at hun ikke gidder å diskutere med folk som er uenige med henne (hva pokker gjør hun her da, mon tro??) viser at Misjonsbefalingen også har henne gått hus forbi.

Hei Blitz,

Du skriver: " viser jo at dama ikke har fått med seg det viktigste i bibelen; kjærlighetsbudet!"

Hvorfor er det det viktigste? Sier hvem?

Jeg er forsåvidt enig med deg i at det er en "fin måte å tolke kristendommen på", men jeg kan ikke se at den er "mer teologisk korrekt" enn andre (mer hatefulle) måter.

Med vennlig hilsen

blitz1365380771
Skrevet

Hei Blitz,

Du skriver: " viser jo at dama ikke har fått med seg det viktigste i bibelen; kjærlighetsbudet!"

Hvorfor er det det viktigste? Sier hvem?

Jeg er forsåvidt enig med deg i at det er en "fin måte å tolke kristendommen på", men jeg kan ikke se at den er "mer teologisk korrekt" enn andre (mer hatefulle) måter.

Med vennlig hilsen

Jesus sa det!

At du skal elske din neste som deg selv og at dette budet står over alle andre bud!

Skrevet

Jesus sa det!

At du skal elske din neste som deg selv og at dette budet står over alle andre bud!

Joda, men det kan neppe sies at det har hersket enighet i kristendommens 2000 årige historie om at dette var det viktigste?

Martin Luther var jo fyllt av et uendelig hat, og man formoder jo at han hadde lest bibelen mer enn én gang. Så da må man jo spørre seg - var grunnleggeren av den protestantiske kirken uvitende om det du påstår?

Med vennlig hilsen

blitz1365380771
Skrevet

Joda, men det kan neppe sies at det har hersket enighet i kristendommens 2000 årige historie om at dette var det viktigste?

Martin Luther var jo fyllt av et uendelig hat, og man formoder jo at han hadde lest bibelen mer enn én gang. Så da må man jo spørre seg - var grunnleggeren av den protestantiske kirken uvitende om det du påstår?

Med vennlig hilsen

Tror ikke den godeste Martin var uvitende om dette nei.

Men han skjønte nok at å vende det andre kinnet til ikke helt var metoden som funka i forhold til den utfordringen han hadde valgt.

Bibelens popularitet bunner nok mye i at enhver kan finne noe som støtter sin sak.

Skrevet

Tror ikke den godeste Martin var uvitende om dette nei.

Men han skjønte nok at å vende det andre kinnet til ikke helt var metoden som funka i forhold til den utfordringen han hadde valgt.

Bibelens popularitet bunner nok mye i at enhver kan finne noe som støtter sin sak.

Men da var han jo ikke videre kristen i handling?

Det er vel forsåvidt ingen overraskelse, ettersom han også påpekte at selv om du drepte 100 personer, og var utro 100 ganger, så kunne ikke Gud "se det" så lenge du *trodde* på Gud.

Med vennlig hilsen

blitz1365380771
Skrevet

Men da var han jo ikke videre kristen i handling?

Det er vel forsåvidt ingen overraskelse, ettersom han også påpekte at selv om du drepte 100 personer, og var utro 100 ganger, så kunne ikke Gud "se det" så lenge du *trodde* på Gud.

Med vennlig hilsen

Så fett!!!

Da vil jeg også tro veldig, veldig på Gud...

Skrevet

Så fett!!!

Da vil jeg også tro veldig, veldig på Gud...

Det er jo en av grunnpilarene: "troen ALENE frelser" - uansett hvor mye faenskap du gjør mot andre. Så lenge du TROR på oppstandelsen, osv. så skal du til himmelen. Det er jo derfor trosbekjennelsen er så viktig.

Med vennlig hilsen

blitz1365380771
Skrevet

Det er jo en av grunnpilarene: "troen ALENE frelser" - uansett hvor mye faenskap du gjør mot andre. Så lenge du TROR på oppstandelsen, osv. så skal du til himmelen. Det er jo derfor trosbekjennelsen er så viktig.

Med vennlig hilsen

Huffda, nå ble vi jo omtrent enige jo. Vakke det litt kjedelig?

Skrevet

Huffda, nå ble vi jo omtrent enige jo. Vakke det litt kjedelig?

Nja - vi kan sikkert finne noe å være uenige om! :D

Med vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...