Gå til innhold

Thoracik Outlet Syndrom

stigjoh

Anbefalte innlegg

Jeg er henvist til undersøkelse da fastlegen min tror jeg har Thoracik outlet syndrom.Det verker i armer og vestre skulder og jeg hovner opp i høyre arm.Jeg merker bedring når jeg trener med en romaskin og når jeg går på ski.Når jeg sitter så må jeg sitte bakoverlent f.eks i en sofa og jeg kan ikke sitte på en kjøkkenstol med rett eller uten ryggstøtte.Har vært hos fysioterapeut men han hadde ikke erfaring med mitt problem og kunne ikke hjelpe meg.Jeg har lest på utenlandske nettsider at trening og fysikalsk behandling er det som blir prøvd først sø mitt spørsmål er. Hvor finner jeg opplysninger om hva slags trening og behandling som kan hjelpe meg?En fysioterapeut burde vel finne informasjon om denne diagnosen og hva som kan hjelpe meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege

-stigjoh

Årsaken til såkalt Thorasic Outlet Syndrom, ligger som oftest i at sener og små muskler i hals,nakke-området (scalenus) trykker og klemmer på nerver og blodårer. En sjelden gang kan det foreligge en ekstra halsribbe, men det finnes jo på rtg.

Men så sjelden som selve syndromet opptrer, så er det ikke rart at fysioterapeuter uten spesialkunnskap, ikke kjenner til dette. Som du sikkert har sett, fører operativ behandling ikke frem. Øvelser og behandling som endrer stilling og bevegelsesmønster for nakken, er det som anbefales. Ta kontakt med nærmeste sykehus/neurologisk avdeling som må kunne henvise til spesialfysioterapeut som kan noe om dette. Det er ikke nok å få råd om noen øvelser, dette må hver gang styres og ledes av terapeuten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...