Gå til innhold

Lavt stoffskifte

Anbefalte innlegg

KristinLaverans

Jeg fikk for ett år siden diagnosen "lavt stoffskifte".

Gått på Thyroksid siden (først 50 mg, deretter 100 og nå 150 mg i de siste 2 mnd. Jeg føler meg noe mer opplagt-ikke så trøtt, men de andre symtomene på lavt stoffskifte er fortsatt der.

Det som plager meg mest (bortsett fra høy vekt) er at jeg til tider blir så fryktelig trist og lei meg. Helt uten grunn blir jeg bare dratt ned. Det ligner ikke meg i det hele tatt. Jeg har alltid hatt sterk psyke og jeg har et veldig godt humør. Jeg har ingen grunn til å være lei meg heller.

Dette plager meg skikkelig. Legen er forundret over at jeg ikke blir bedre. Kan det være slik at tablettene jeg tar ikke hjelper?

Jeg ligger innenfor normalen på prøvene (i øvre del av normalen). Jeg tar også tabletter 100 mg for urinsyregehalt. Har verdi på 500 tror jeg, samt at jeg tar furix 40 mg fordi nyrene mine ikke fungerer godt nok.

Har dette sammenheng med lavt stoffskifte. Jeg får ofte veldig vondt i leddene mine, spesielt hoftene mine. Jeg har fryktelig treg avføring og blir svimmel når jeg går på do.

Min fastlege har prøvd "ALT" han kan. Jeg trenger litt råd om hva jeg gjør nå? Det værste er humøret. Jeg blir så fortvilet når dette skjer. Jeg kan ikke stoppe å gråte(?).

Håper du har en god ide!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/165724-lavt-stoffskifte/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Det er riktig at du skal doseres med Thyroxin til øvre normalområde. Erfaringsmessig blir ikke alle kvitt plagene som lvt stoffskifte kan gi. Noen har da nytte av tilskudd av en annen Thyroxin-variant; Liothyronin, 1/4 tablett per dag. Verdien av denne kan ikke måles på blodprøver, så man må bare prøve seg fram.. Kanskje bør du undersøkes av indremedisiner når det gjelder å finne sammenheng mellom evt. nyrefunksjon og leddsmerter. Kanskje kan det prøves andre medisin-kombinasjoner enn de du nevner.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/165724-lavt-stoffskifte/#findComment-1079247
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...