Gå til innhold

Er det noe alvorlig galt med meg? Svimmel, stresset, redd.

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er en jente på 25 år som har slitt litt med helsen i det siste. Er ikke fysisk syk, og i tipp topp form ellers(trener minst to ganger i uken).

Har vært veldig langt nede i forbindelse med et samlivsbrudd i høst.

Jeg har lavt blodtrykk (90-100 over 40-50), og er 163cm høy og 50kg. Legen har sagt at dette er normalt for jenter på min størrelse.

Problemene som har oppstått er følgende:

- stresset i kropppen, urolig, prikkinger i fingrene, veldig høy puls, kjenner hjertet banke fort, påfølgende svimmelhet, angst (altså en vond sirkel).

Disse symptomene kom etter samlivsbruddet.

- i det siste har jeg forsøkt å si til meg selv at plagene nevnt overfor er psykisk betinget, det har hjulpet litt på "angst"-følelsen, og pulsen er nå ganske mye roligere. problemet nå har vært svimmelhet. er fortsatt litt svimmel. ikke så mye at jeg blir kvalm. men allikevel ubehagelig, siden jeg aldri har vært plaget med dette før.

Ellers kan jeg vel nevne at jeg ikke går på medisiner (verken p-piller el. annet). Er plaget av til dels sterke menstruasjonssmerter (besvimelse på det verste).

Er dette unormalt? Bør jeg ta kontakt med fastlegen?

Fortsetter under...

Svimmelhetsfølelsen jeg føler er litt av sjøsyk-kaliberet.

Er ikke så svimmel at jeg er kvalm. Det er bare ubehagelig. Merker det spesielt når jeg sitter i ro. Når jeg går, merker jeg det ikke så mye.

Røyker ikke. Drikker sjelden. Men har tilbrakt ekstremt mye tid på universitetet i forbindelse med hovedfagsoppgave (hvor inneluften kan være dårlig, og jeg sitter gjerne i ro over ganske lang tid).

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Plagene dine kan være forenlig med angst og hyperventilering. prikning i fingre og på leper er vanlige symptomer i tillegg til hjertebank. Svimmelhet i forbindelse med disse "anfallene" er vanlig, men pleier å gå over når man får roet seg ned. Det lave blodtrykket behøver ikke bety at noe er galt, men det er såpass lavt at jeg vil tro du kan bli svimmel idet du reiser deg brått, f.eks etter å ha ligget i badekar eller etter toalett-besøk. Du bør passe på å drikke mye, gjerne bruke litt mer salt i kostholdet. Synes du bør få sjekket om du har lav blodprosent, at blodsukkeret er normalt, og at du ikke har for høyt stoffskifte.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...