Gå til innhold

Gaver til fjernadopterte

Anbefalte innlegg

Gjest fjernadoptivmor
Skrevet

Jeg har hatt et fadderbarn i Sierra Leone i mange år. Han er 14 år nå. Jeg har aldri sendt noen gaver til han, men pleier å gi han penger inn på konto to ganger inn i året. De pengene kan han bruke til videreutdannelse eller etablering senere. Synes det er mer reelt for ellers blir det så stor forskjell på barn, og ikke vet jeg hva passer for barn i Sierra Leone i Afrika. Nå hører jeg om mange som koser seg med å sende julegaver til fadderbarna sine. Jeg har hatt min gutt i ti år, og mener å blitt rådet til i begynnelsen og sende pengegave til barnebysmoren som da ville kjøpe det som barna eller familien trengte. Da jeg fikk tilbudet om å gi han gaver innpå konto som han får på myndighetsdagen valgte jeg det. De senere årene får jeg julebrev fra han, bilder og brev fra barnebyen med historier fra året og om hva slags barn han er. Før skrev han ikke selv.

Har tenkt tanken at jeg kunne dratt og besøkt han og gitt han et større beløp når han nærmer seg 18 år.

Skrevet

Hvilken organisasjon er du fadder gjennom? I Plan-Norge oppfordrer de til å sende bilder/brev og ev. smågaver. Gaver kan sendes maks to ganger i året, og maks 150 gram hver gang, fordi det er dyrt for Plan-Norge og frakte det, pluss at de noen ganger må gå til fots i flere dager for å komme fram til landsbyene.

Jeg har ikke hørt noe om at det går an å sette inn penger på konto til barnet. All kontakt går gjennom Plan-Norge, slik at ikke adressen min/deres blir oppgitt, og sånn slipper man å risikere å få personlige "tiggerbrev".

Jeg så at Sierra Leone var rangert som nummer 174 av skalaen hvor 174 var rangert etter levestandard (Norge var nummer 1), så der er det nok mange som har det tøft! Flott at du er med og hjelper! :)

Skrevet

Vi sender pakker. (VB) Og koser oss veldig med det. Vi prøver å holde oss til det de anbefaler i pakkene - enkle klær, undertøy, tegneblokker, litt hårpynt... Dette gjelder ei lita jenta, og hennes historie er slik at det høres ut som hun trenger noen håndfaste bevis her og nå for at noen bryr seg om henne. Det kan jo variere med barnas bakgrunn. I vårt tilfelle tror vi det er riktig å sende noen hjerter av og til ...

Skrevet

Hvilken organisasjon er du fadder gjennom? I Plan-Norge oppfordrer de til å sende bilder/brev og ev. smågaver. Gaver kan sendes maks to ganger i året, og maks 150 gram hver gang, fordi det er dyrt for Plan-Norge og frakte det, pluss at de noen ganger må gå til fots i flere dager for å komme fram til landsbyene.

Jeg har ikke hørt noe om at det går an å sette inn penger på konto til barnet. All kontakt går gjennom Plan-Norge, slik at ikke adressen min/deres blir oppgitt, og sånn slipper man å risikere å få personlige "tiggerbrev".

Jeg så at Sierra Leone var rangert som nummer 174 av skalaen hvor 174 var rangert etter levestandard (Norge var nummer 1), så der er det nok mange som har det tøft! Flott at du er med og hjelper! :)

Hei!

I år har jeg kjøpt fotball til min faddergutt.(PLAN) Fotball er unntaket fra regelen med 150 gram, har jeg lest.Tror det er fordi mange i landsbyen kan få glede av den. Og da er det greit å sende med ei pumpe. Håper bare jeg har kjøpt en ball som er god. Jeg har ikke så god greie på slikt.Det er litt rart å sende av gårde disse små pakkene, og samtidig tenke på hva 8- åringen får til jul.

Skrevet

Vi har fjernadoptert en gutt i Bolivia gjennom Frelsesarmeen. Vi setter penger inn på konto 2 ganger i året som er öremerket jule- og bursdagsgaver. Da kan de som driver dagsenteret kjöpe klär/leker som de vet han trenger. Etterpå får vi bilder av ham med det han har fått. I tillegg sender vi bilder og brev. Enkelt og greit, postgangen fra Norge til Bolivia er ikke den sikreste...

Hilsen

Gjest Calóni
Skrevet

Hei!

I år har jeg kjøpt fotball til min faddergutt.(PLAN) Fotball er unntaket fra regelen med 150 gram, har jeg lest.Tror det er fordi mange i landsbyen kan få glede av den. Og da er det greit å sende med ei pumpe. Håper bare jeg har kjøpt en ball som er god. Jeg har ikke så god greie på slikt.Det er litt rart å sende av gårde disse små pakkene, og samtidig tenke på hva 8- åringen får til jul.

Hei!

Har vært ute og reist, så jeg har ikke sett svaret ditt før nå.

Ja, jeg er enig i at det kan føles litt rart å gi slike tilsynelatende små gaver når man tenker på hva ungene får her i Norge. Men hvem tror du blir mest glad? Barna i landsbyen, eller 8-åringen din? Kan tenke meg at de føler noe av den samme gleden, men fotballen har nok en enda større symbolsk verdi hos de fattige barna. 8åringen din har sikkert massevis av leker fra før, så gavene til jul blir bare en "oppgradering", mens de andre barna kanskje ikke har fått en gave i hele sitt liv. Så det er jo også noe å tenke på :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...