KATTANA Skrevet 27. november 2004 Del Skrevet 27. november 2004 Jeg er nå 30 år, og har hatt vondt i høyre foten i ca 7 år. Konstantert halux valgus hos legen, men smertene nå kommer vel egentlig fra en veldig stor liktorn pga. forfods- plattfothet.Går med inl3egg i skoene, men har alikevel problemer med å gå langt. Må si jeg har store føtter (str 41), og denne kulen (hallux valgus ) gjør at mine føtter er utrolig stygge. Jeg går aldrig barbent! Og det plager meg virkelig mye! Har vært hos flere leger, men ingen vil sende henvisning om opperasjon. Det jeg lurer på er : vil ikke føttene kunne bli noe mindre ved en slik opperasjon (hvis man forkorter storetoa litt)? Og er min eneste utvei å gå til et privat sykehus? Mitt høyeste ønske er å bli kvitt denne skavanken og store komplekset. Kan ikke noe som har vært igjennom det samme fortelle meg litt om deres oplevelser? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nyco den første Skrevet 27. november 2004 Del Skrevet 27. november 2004 Samme problem her og ENDA større føtter. 43 nå etter siste svangeskap. Måtte pinedø kaste ALLE skoene mine og nå får jeg ikke tak i nye. Fordi damesko i 43 ikke er veldig vanlig og fordi halluxen er sås tor at sko blir for smale!! Skal inn til ortoped i februar en gang. Og kommer til å kreve at de høvler vekk kulen og sjekker leddet. Ellers ender jeg opp som ufør. Jeg har allerede rygg og hofteproblemer fordi jeg går så galt hele tiden. Foten er vond støtt. Du bør stå på ditt med å få henvisning. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 27. november 2004 Del Skrevet 27. november 2004 Jeg tror du får operasjon hvis du sier at det ver så vondt at du har problemer med å gå. Du får legge på litt slik at du blir hørt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Larek Skrevet 29. november 2004 Del Skrevet 29. november 2004 Samme problem her og ENDA større føtter. 43 nå etter siste svangeskap. Måtte pinedø kaste ALLE skoene mine og nå får jeg ikke tak i nye. Fordi damesko i 43 ikke er veldig vanlig og fordi halluxen er sås tor at sko blir for smale!! Skal inn til ortoped i februar en gang. Og kommer til å kreve at de høvler vekk kulen og sjekker leddet. Ellers ender jeg opp som ufør. Jeg har allerede rygg og hofteproblemer fordi jeg går så galt hele tiden. Foten er vond støtt. Du bør stå på ditt med å få henvisning. Jeg hadde problemer med halux valgus i mange år og turte heller ikke vise føttene offentlig selv om en jo blir mer selvsikker med tiden. Jeg har nå fått operert andre foten også og gleder meg til sommeren hvor jeg kan kjøpe åpne sandaler. Min løsning kom da legen sendte meg til en privat idretts lege, de ser ut til å forstå problemet bedre. Denne legen jobbet på et offentlig sykehus også og søkte for meg og jeg fikk operasjon. Nå andre gangen var det ikke noe problem. Jeg bor i Østfold nå og da jeg prøvde å få operasjon i Haugesund for noen år siden var det ingen som var villig til å operere. Privat operasjon kostet for 4 år siden rundt 12000 kroner, men i ditt ekstreme tilfelle så burde staten ta seg av dette!! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
marus1365380733 Skrevet 17. desember 2004 Del Skrevet 17. desember 2004 Samme problem her og ENDA større føtter. 43 nå etter siste svangeskap. Måtte pinedø kaste ALLE skoene mine og nå får jeg ikke tak i nye. Fordi damesko i 43 ikke er veldig vanlig og fordi halluxen er sås tor at sko blir for smale!! Skal inn til ortoped i februar en gang. Og kommer til å kreve at de høvler vekk kulen og sjekker leddet. Ellers ender jeg opp som ufør. Jeg har allerede rygg og hofteproblemer fordi jeg går så galt hele tiden. Foten er vond støtt. Du bør stå på ditt med å få henvisning. selv hatt store fotproblemer,har endelig fått hjelp som funker,trollmannen er på hamar-si fra hvis du vil ha adressen,mvh mari 42 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fuji1365380447 Skrevet 17. desember 2004 Del Skrevet 17. desember 2004 Avhengi av hvor hardt rammet du er - så er det mye å hente på godt skotøy. Jeg har også størrelse 41 og har Halux Valgus, med en del smerter. Etter at jeg har sluttet helt å gå med høyhelte sko og spisse sko, har smerten avtatt betraktelig. Jeg regner med at jeg må operere en gang i livet, men jeg håper å utsette dette så lenge som mulig ved å gå med fornuftige sko alltid. Og så prøver jeg å gå så mye barebent som mulig. FOten har det mye bedre uten sokker og sko som strammer. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nyco den første Skrevet 17. desember 2004 Del Skrevet 17. desember 2004 selv hatt store fotproblemer,har endelig fått hjelp som funker,trollmannen er på hamar-si fra hvis du vil ha adressen,mvh mari 42 Veldig nyskjerrig ja? Trollmann? Hvis det er en healer eller medisinmann så står jeg over... ;0) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nyco den første Skrevet 17. desember 2004 Del Skrevet 17. desember 2004 Avhengi av hvor hardt rammet du er - så er det mye å hente på godt skotøy. Jeg har også størrelse 41 og har Halux Valgus, med en del smerter. Etter at jeg har sluttet helt å gå med høyhelte sko og spisse sko, har smerten avtatt betraktelig. Jeg regner med at jeg må operere en gang i livet, men jeg håper å utsette dette så lenge som mulig ved å gå med fornuftige sko alltid. Og så prøver jeg å gå så mye barebent som mulig. FOten har det mye bedre uten sokker og sko som strammer. Ja, men min erfaring er at hvis man slipper labbene ut i fri dressur, så får kulen plass nok til å VIRKELIG vokse!? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
marus1365380733 Skrevet 17. desember 2004 Del Skrevet 17. desember 2004 Veldig nyskjerrig ja? Trollmann? Hvis det er en healer eller medisinmann så står jeg over... ;0) neida det er det absolut ikke,da hadde jeg ikke giddet engasjere meg,men han har i alle fall fixet min fot mens jeg sto på venteliste for operasjon,har ordnet gubben og mange jeg vet om-har ikke mere tid nå men hvis du vil ha hjelp kan du ringe min mob.nå 99521469-jeg skal på jobb snart så det må være innen kl.1330.vil bare ikke legge ut hans nr. på nettet for han annonserer ikke netopp på grunn av at han har mere enn nok med å hjelpe de som kommer via jungeltelegrafen.mvh mari 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fuji1365380447 Skrevet 17. desember 2004 Del Skrevet 17. desember 2004 Ja, men min erfaring er at hvis man slipper labbene ut i fri dressur, så får kulen plass nok til å VIRKELIG vokse!? Da tror jeg du har misforstått hva den kulen egentlig er. Det er ikke en fettkul eller noe slikt som vokser, det er en feilstilling i foten som gjøre at storetåbenet "vandrer" innover på foten. Da får man en tilsynelatende kul (som egentlig bare kommer av at storetåbenet blir feilstilt) - det kan dog komme litt hard hud på kulen som følge av ekstra press. Ved å gå barbent vil man få mindre press, og mindre hard hud. KUlen vil ikke vokse! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nyco den første Skrevet 17. desember 2004 Del Skrevet 17. desember 2004 Da tror jeg du har misforstått hva den kulen egentlig er. Det er ikke en fettkul eller noe slikt som vokser, det er en feilstilling i foten som gjøre at storetåbenet "vandrer" innover på foten. Da får man en tilsynelatende kul (som egentlig bare kommer av at storetåbenet blir feilstilt) - det kan dog komme litt hard hud på kulen som følge av ekstra press. Ved å gå barbent vil man få mindre press, og mindre hard hud. KUlen vil ikke vokse! Jo kulen vokser. Jeg ser jo det da, og jeg har flere i familien som har vært inne og bokstavelig talt høvlet ned beinet i kulen. Beinet mitt er også blitt mye bredere tvers over på grunn av kulen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fuji1365380447 Skrevet 20. desember 2004 Del Skrevet 20. desember 2004 Jo kulen vokser. Jeg ser jo det da, og jeg har flere i familien som har vært inne og bokstavelig talt høvlet ned beinet i kulen. Beinet mitt er også blitt mye bredere tvers over på grunn av kulen. Det kan godt hende at kulen vokser, men det er ikke fordi du går barbeint! Snarere tvert i mot. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MaSki Skrevet 2. januar 2006 Del Skrevet 2. januar 2006 Hei! Ser at det er lenge siden du har kommet med innlegget ditt.Jeg har nylig vært gjennom to hallux valgus operasjoner.Operasjonen var velykket Kulen er noe mindre.Ikke tåa heller.Det finnes flere ulike typer hallux valgus operasjoner. Hos meg filte de/meislet de ikke noe på kulen. Mange er plaget av sterke smerter etter inngrepet, men jeg hadde ingen smerter siden de kun foretok et brudd av stortåa. På v.for knakk de og rettet opp tåa. Jeg ser her at tåa har blitt skjev igjen. På h.fot opererte de inn "ståltråd" for å holde tåa på plass. Tidligere kunne jeg ofte være plaget av smerter.Jeg kan fremdels ha smerter, men de kommer ikke like ofte og er ikke like sterke som før operasjonen. Jeg ble operert ved Bærum sykehus (seks mnd. ventetid på operasjon)-så det er absolutt mulig å bli operert ved et off.sykehus hvis du får legen din til å henvise deg.Inngrepet er dagkirurgi. Jeg ble utskrevet etter tre timer. Jeg ble gipset. Seks uker med gips. Det tok flere uker etter at jeg hadde fjernet gipsen før smertene var borte.Det tok ca fire uker før jeg kunne trene normalt igjen. Jeg er veldig fornøyd med å ha operert!Men jeg vil også si at jeg vet om andre som er operert uten bedring og i tillegg med kraftige smerter. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tullsjora Skrevet 26. januar 2007 Del Skrevet 26. januar 2007 jeg var veldig plaget med hallux valgus på begge føtter. Jeg fikk kjøpt noen spesielle innleggssåler fra Østo ortopedisenter som jeg bruker hver dag, hele dagen. De gjør underverker. Alle med denne lidelsen MÅ bare prøve slike såler. Smertene er 99% redusert. Tlf. nr. til Østo er 62 57 39 00 Lykke til 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.