Gå til innhold

Trøtt? Bli hjemme fra jobb

Anbefalte innlegg

Skrevet

På den tiden jeg fremdeles jobbet for noen andre, ble jeg ikke hjemme fordi jeg var trøtt. Da prøvde jeg heller å kutte ut andre ting, slik at jeg kunne legge meg når jeg kom hjem fra jobb.

En annen sak er selvsagt at jeg ikke alltid klare å yte hundre prosent når jeg først var der.

Terskelen for når jeg ble hjemme, kom for øvrig an på hva som var å gjøre på jobben. Dersom andres arbeid avhang av at jeg var der, kunne jeg presse meg ganske kraftig til tider. Dersom jeg hadde levert det jeg skulle og fravær stort sett bare gikk utover meg selv, var det lettere å ringe inn syk.

Nå som jeg jobber for meg selv, har jeg så mye fleksibilitet at tretthet og denslags sjelden er et problem. Da tar jeg meg bare en lunsjhvil og jobber litt senere i stedet. ;o)

Skrevet

Dette kommer nok an på _hvor_ trett og sliten man er, mener jeg.

Er man så trett og sliten at man nærmer seg den berømte veggen, så synes jeg det må være bedre å ta fri ett par dager for å komme seg igjen.

Er man trett pga. at man satt oppe til klokka 2-3 på natta for å se en film, så er det absolutt ikke riktig å ta fri;o)

Skrevet

Merker at det er veldig forskjellig terskel mht. å bli hjemme fra jobb.

Noen av mine kolleger truer seg avgårde så det går på helsa løs, andre blir hjemme med en gang de kjenner antydning til et snufs.

Kanskje en mellomting er best?

(fikk telefon fra en kollega i forrige uke som hadde hatt 40 i feber hele natta, hun sa med håp i stemmen at "jeg er sikkert frisk igjen til jeg skal på jobb i kveld". Jeg ba henne slutte å tulle, og gå og legge seg!)

Skrevet

Tretthet kan være sykelig, og det er vanlig i overgangsalderen f.eks. En gjennomtrengende tretthet preger også depressive mennesker, som ikke orker noen ting og forstår ikke hvorfor. Det er sunt å bli trøtt engang iblant, men moderne samfunn byr på så mye stress og mas at det blir mange som detter av lasset. Toleranseterskelen er omtrent ingen, og aldri har samfunnet vært så ekskluderende som nå. Det er ikke akseptert i arbeidslivet å møte veggen, være utbrent, depressiv eller hva nå en vil kalle det. Et menneske med ryggplager, kreft eller diabetes blir mye mer respektert.

Gjest Det er ikke gyldig grunn
Skrevet

Skjønner godt at du rister på hodet

Trøtthet er da ikke grunn til å bli hjemme fra jobb så lenge man ikke har høy feber.

Dessuten er det mange yrker som er stressende..

Hvis man ikke takler stress, kan man like gjerne jobbe i en vernet bedrift hvor man kan jobbe i sitt eget tempo...

Har aldri vært hjemme fra skolen pga jeg har vært trøtt... I hvertfall ikke hvis jeg hadde vondt i hodet. Da tok jeg en paracet på morgenen og dro på skolen for det...

Har selv opplevd at det er mange som blir hjemme fra skole/jobb bare fordi man har vondt i hodet...

Skrevet

Tretthet kan være sykelig, og det er vanlig i overgangsalderen f.eks. En gjennomtrengende tretthet preger også depressive mennesker, som ikke orker noen ting og forstår ikke hvorfor. Det er sunt å bli trøtt engang iblant, men moderne samfunn byr på så mye stress og mas at det blir mange som detter av lasset. Toleranseterskelen er omtrent ingen, og aldri har samfunnet vært så ekskluderende som nå. Det er ikke akseptert i arbeidslivet å møte veggen, være utbrent, depressiv eller hva nå en vil kalle det. Et menneske med ryggplager, kreft eller diabetes blir mye mer respektert.

Hei,

Jeg tror ikke det nødvendigvis var mer "respektert" å være "trøtt" eller lignende før. Heller tvertimot.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Dette kommer nok an på _hvor_ trett og sliten man er, mener jeg.

Er man så trett og sliten at man nærmer seg den berømte veggen, så synes jeg det må være bedre å ta fri ett par dager for å komme seg igjen.

Er man trett pga. at man satt oppe til klokka 2-3 på natta for å se en film, så er det absolutt ikke riktig å ta fri;o)

"Er man trett pga. at man satt oppe til klokka 2-3 på natta for å se en film, så er det absolutt ikke riktig å ta fri;o)"

Er jo ikke vanskelig å være enig i det, men dersom vedkommende som satt oppe halve natta og så på film tilfeldigvis er han som dagen etter skal være min hjernekirurg, så tror jeg kanskje jeg hadde foretrukket at han holdt seg hjemme likevel! ;-)

Skrevet

"Er man trett pga. at man satt oppe til klokka 2-3 på natta for å se en film, så er det absolutt ikke riktig å ta fri;o)"

Er jo ikke vanskelig å være enig i det, men dersom vedkommende som satt oppe halve natta og så på film tilfeldigvis er han som dagen etter skal være min hjernekirurg, så tror jeg kanskje jeg hadde foretrukket at han holdt seg hjemme likevel! ;-)

Nåja - du trenger vel ikke sette SÅ høye krav til hjernekirurgen din? :D

Med vennlig hilsen

Skrevet

Nåja - du trenger vel ikke sette SÅ høye krav til hjernekirurgen din? :D

Med vennlig hilsen

Det tror jeg så hjerne (sic!) at du mener! *S*

Skrevet

Det tror jeg så hjerne (sic!) at du mener! *S*

Lider du av lav gjærneprosent?

;-)

Med vennlig hilsen

Skrevet

Lider du av lav gjærneprosent?

;-)

Med vennlig hilsen

Hva har gjæring og prosent med dette å gjøre?? HOLD JULA UTENFOR DETTE!! ;-)

Skrevet

Hva har gjæring og prosent med dette å gjøre?? HOLD JULA UTENFOR DETTE!! ;-)

Norge ut av Golfstrømmen!

*demonstrerer*

Med vennlig hilsen

Skrevet

Norge ut av Golfstrømmen!

*demonstrerer*

Med vennlig hilsen

Cuba ut av Nidar!

Skrevet

Ja, og så dette at man har sykedager "til gode", som om man er nødt til å bruke opp alle. Det er det verste, synes jeg.

Gjest '!-o-!'
Skrevet

"Et menneske med ryggplager, kreft eller diabetes blir mye mer respektert."

Jeg har/har hatt alt dette, men føler meg ikke mer respektert av den grunn må du tro. Og trøtt er jeg jo også, nettopp som følge av disse sykdommene.

Skrevet

Da er det ikke rart det er mye sykemeldinger men jeg er jo obs på fenomenet.

Skrevet

Nå var det ikke snakk om å møte veggen her da og de tilfellene jeg snakker om er det i hvert fall ikke tilfelle.

Det verste er at man lærer det videre til ungene sine også.

Skrevet

Du tror vel ikke leger er mere opplagte enn andre mennesker? De synes jobben er like kjedelig som alle andre i perioder og uffer seg over pasientene :o)

Skrevet

Du tror vel ikke leger er mere opplagte enn andre mennesker? De synes jobben er like kjedelig som alle andre i perioder og uffer seg over pasientene :o)

Nie, jeg vtro ikke de er mer opplagte enn andre.

men dersom den legen som skulle foreta en viktig noperasjon på meg selv hadde vurdert sin tilstand som så trøtt at han helst burde holde seg hjemme, ja så håper jeg virkelig han gjør nettop det! ;-)

Uansett hvor mye skulking dette måtte anses å være! :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...