Gå til innhold

For en overflod!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kjørte en tur innom et boligfelt i går og da gikk det opp for meg at vi lever i en enorm overflod her i landet.

Det finnes knapt et hus lenger som ikke har julestjerne eller lysestake eller begge deler i alle vindu.

Utenfor husene er det lys på trærne, lys på vegger, selvlysende nisser, et juletre med lys på veranda og minst ett ute i hagen.

Jovisst ser dette koselig ut, men jeg blir betenkt.

Det er bare to år siden vi hadde strømkrise her til lands, strømforbruket må jo skyte til værs i adventstiden? Disse lysene står jo også på døgnet rundt. Har vi glemt det allerede, eller er det ikke så nøye bare vi har det fint?

En annen ting som gjør meg litt tankefull er at folk stemmer på politikere som lover lavere skatter og avgifter. Samtidig har folk råd til to biler, hytte, hus og overflod av alt.

Samtidig klages det over fattig-norge hvor gamlemor på sykehjemmet har det elendig, skolene forfaller, det er knapt nok lærere igjen på skolen, i Oslo planlegger de barnehagebusser for å spare penger.

Hva så om vi alle som er så heldig å ha en jobb betalte mellom 2-500 kroner mer i måneden i skatt? Konsekvensen ville kanskje vært at vi ikke fikk råd til enda mere dilldal neste advent, men hva så??

Skrevet

"Utenfor husene er det lys på trærne, lys på vegger, selvlysende nisser, et juletre med lys på veranda og minst ett ute i hagen.

Jovisst ser dette koselig ut, men jeg blir betenkt"

Koselig?? Selvlysende nisser og lyskjeder rundt vegger og tak? Synes det er grusomt med overdrivelsene, jeg.

Vi har adventsstjerner i noen vinduer, og lys i et tre utenfor. Synes det er passe. Ellers er jeg enig,- vi lever i overflod, de fleste av oss...

Gjest ikke signatur
Skrevet

Vi har ikke hatt råd til juletre før. Har lyst å ha et i år.. Vi har heller ikke så mye julepynt enda. Kjøper noe etter jul når det er salg. Er småbarnsfamilie.

Skrevet

Selvlysende nisser er iKKE koselig, og jeg betaler nesten gladelig 2-500 kr MER i skatt bare for å slippe å se de.

Gjest engel (har med kake, vin, og litt eddik)
Skrevet

enig - det er dessuten krampaktig. Kos og trivsel øker ikke proporsjonalt med antall pyntedingser

tvertom!

Skrevet

Kjørte nok ikke forbi huset vårt. Kommer bare til å ha en julestjerne i vinduet iår (om jeg får somlet meg til å pakke den opp). Ellers ikke noe særlig ekstra lys og sånn, vi er av typen fattig småbarnsfamilie som dessuten skal være borte hele jula. Så heller ingen juletre på oss iår.

Skrevet

Vi er i hvert fall grenseløst bortskjemte på strøm her i landet - og sløser noe alldeles satans med den.

Etter å ha bodd i utlandet, begynte jeg å bli flinkere til å skru av. Det er noe flere kunne tjent på.

Skrevet

Jeg synes at disse lysene er koselige!! Vinteren er så lang og dyster, hvorfor ikke sprite den opp med lys og koselige pyntegjenstander? Det gjør meg glad i mørket!! Og barna elsker det , det er for dem vi har jul.

Jeg har opplevd fattigdom på nært hold andre steder i verden, og synes at det er ille. Men samtidig gjør vi nordmenn mye for andre barn i uland. Vi sender penger, klær og utstyr til trengende osv.

Hvis jeg skulle avskrevet flere penger til skatt , så måtte det øremerkes til skoler og eldrehjem osv. Ellers så går pengene i det store sluket til administrasjon mange steder.

Ja det er mye fornuftig å bruke pengene på, men jeg har sterk tro på at også våre egne barn skal få maksimalt utav sin jul her hjemme og det innbefatter litt ekstra glamour i jula.

Så strammer vi heller inn på økonomien/sløsingen i januar.

Skrevet

Kjørte nok ikke forbi huset vårt. Kommer bare til å ha en julestjerne i vinduet iår (om jeg får somlet meg til å pakke den opp). Ellers ikke noe særlig ekstra lys og sånn, vi er av typen fattig småbarnsfamilie som dessuten skal være borte hele jula. Så heller ingen juletre på oss iår.

Jeg har heller ikke mer enn en stjerne i vinduet mitt.

Jeg synes det er synd at det skal være i sånn overflod allerede i adventstiden. Det går inflasjon i jula, hva betyr vel et pyntet juletre fra eller til på julaften når barna har sett glitter og stas i fire uker?

Jeg synes litt synd på barn som vokser opp i dag og ikke får oppleve den samme magien med jula som vi hadde. Foreldre forsøker krampaktig å kompensere for dette med å kjøpe stadig dyrere gaver, men jeg tror ikke det er det som skal til for å få et par barneøyne til å glitre.

Skrevet

Vi er i hvert fall grenseløst bortskjemte på strøm her i landet - og sløser noe alldeles satans med den.

Etter å ha bodd i utlandet, begynte jeg å bli flinkere til å skru av. Det er noe flere kunne tjent på.

ja når jeg ser ut av vinduet om natten, så er det jo nesten fullt dagslys.

Også hvis jeg går kveldstur i gater/veier. Seff. tryggere hvis man passerer folk eller gjenger. Men det er sprøtt.

Bare tenk på når du flyr (som oxo krever MYE resursser) Tenk på hvordan byer lyser opp, og sammnelign ulike land - ulikt forbruk/sløsing.

Skrevet

Folk har som regel meget dårlig husk. Men det ville ikke hjulpet på strømregningen om vi sparte strøm. Det gjorde vi i fjor og resultatet var at nettleien gikk opp, for strømleverandørene skulle jo ha sine overskudd.

Det er vel heller ikke de som slet mest med strømregningene som har masse lys utenfor husene.

Alle er seg selv nærmest. Hvorfor skal folk stemme på politikere som lover å gi penger til andre enn dem selv? Det er et famtuk at skatte- og avgiftsnivået i Norge er altfor høyt. En konsekvens av det er at lønningene går opp og vi priser oss ut i forhold til våre konkurente.

Det er også slik at den mest motiverende faktoren for å få folk i arbeid og yte litt ekstra er penger. Det må lønne seg å jobbe, og det må lønne seg å skape verdier.

Det er muligheten til å kjøpe to biler, hytte, seilbåt osv som driver de fleste til å jobbe og yte litt ekstra. Det burde kanskje ikke vært slik, men det er det.

Skrevet

Stjerner i stue, kjøkken og et barneromsvindu her.

I kjøkkenvinduet har vi i tillegg en advenstake i karmen, er så koselig med disse lysene i vinduet Trenger ikke ha på så mye lys inne da.

Tenner dessuten flere stearinlys hver kveld, tenner også adventlys på frokostbordet. Desember er lysmåneden synes jeg.

Hyggelig adventtid til dere alle.

Gjest Jøjemeg
Skrevet

ja når jeg ser ut av vinduet om natten, så er det jo nesten fullt dagslys.

Også hvis jeg går kveldstur i gater/veier. Seff. tryggere hvis man passerer folk eller gjenger. Men det er sprøtt.

Bare tenk på når du flyr (som oxo krever MYE resursser) Tenk på hvordan byer lyser opp, og sammnelign ulike land - ulikt forbruk/sløsing.

Da bor ikke du i Vestfold iallefall! Her brenner gatelysene to timer hver natt! Mer har de ikke råd til. På aldershjemma har de gamle 'samvær' julaften i to timer mellom 12.30 og 14.30. Vil de ha selskap kveldstid kan de bestille transprot til det gamlehjemmet som har bemanning kveldstid, eller så får de være på rommet sitt.

Skrevet

Da bor ikke du i Vestfold iallefall! Her brenner gatelysene to timer hver natt! Mer har de ikke råd til. På aldershjemma har de gamle 'samvær' julaften i to timer mellom 12.30 og 14.30. Vil de ha selskap kveldstid kan de bestille transprot til det gamlehjemmet som har bemanning kveldstid, eller så får de være på rommet sitt.

Ja, sånn er det, hvis vi alle betalte litt ekstra skatt i stedet for å kjøpe så mye unødvendig kunne kanskje de gamle hatt en trivelig julaften?

Skrevet

Ja, sånn er det, hvis vi alle betalte litt ekstra skatt i stedet for å kjøpe så mye unødvendig kunne kanskje de gamle hatt en trivelig julaften?

jeg skulle gjerne gitt lapper med "penger gitt til ditt&datt", (gamle...osv..)istedenfor unødvendige gaver.

Når sant skal sies, så er jeg sparsom med unødvendige gaver. Jeg gidder ikke gi ting som folk ikke bryr seg om.

Skrevet

Folk har som regel meget dårlig husk. Men det ville ikke hjulpet på strømregningen om vi sparte strøm. Det gjorde vi i fjor og resultatet var at nettleien gikk opp, for strømleverandørene skulle jo ha sine overskudd.

Det er vel heller ikke de som slet mest med strømregningene som har masse lys utenfor husene.

Alle er seg selv nærmest. Hvorfor skal folk stemme på politikere som lover å gi penger til andre enn dem selv? Det er et famtuk at skatte- og avgiftsnivået i Norge er altfor høyt. En konsekvens av det er at lønningene går opp og vi priser oss ut i forhold til våre konkurente.

Det er også slik at den mest motiverende faktoren for å få folk i arbeid og yte litt ekstra er penger. Det må lønne seg å jobbe, og det må lønne seg å skape verdier.

Det er muligheten til å kjøpe to biler, hytte, seilbåt osv som driver de fleste til å jobbe og yte litt ekstra. Det burde kanskje ikke vært slik, men det er det.

det må være noen mangler ved din økonomiske filosofi. Jeg nekter å tro at 2 hytter osv. er løsningen på våre problemer!

Skrevet

Enig med deg! Altfor mye dilldall... tar litt av i byen og synes jeg da.. henger gigantiske engler i taket på Oslo S ( de er fine da.. : ) + de har stort juletre og masse annet dill dall og lys..

I gårde der jeg bor er det nesten ingen som har adventstake - det er nesten litt dumt.. Er de like trege som meg så kommer det vel snart. Kjøpte lilla adventslys, røde lys og kjempefine lysmansjetter i går jeg (selv om det er noe ejg aldri har). Satt opp dette, og det ble litt førjul i stua.. koselig.. Men skal ikke ha masse dritt utafor. Kanskje en nisse med lykt i hånda - de er så koselige..

Skrevet

det må være noen mangler ved din økonomiske filosofi. Jeg nekter å tro at 2 hytter osv. er løsningen på våre problemer!

Det er ikke løsningen på noen problemer. Ikke blir en lykkelig av å ha to hytter heller. Men det er det folk streber etter, det er motivasjonen for de fleste.

Det var derfor alle kommunistiske land hadde så dårlig økonomi. Ingen tjente noe på å yte ekstra eller skape verdier, og da forsvant interessen for å gjøre dette.

Skrevet

Det er ikke løsningen på noen problemer. Ikke blir en lykkelig av å ha to hytter heller. Men det er det folk streber etter, det er motivasjonen for de fleste.

Det var derfor alle kommunistiske land hadde så dårlig økonomi. Ingen tjente noe på å yte ekstra eller skape verdier, og da forsvant interessen for å gjøre dette.

Vi blir også oppfordret til å gå ut og jobbe - både mor og far -skulle vi ikke da, BEGGE, ha mulighet til å komme oss på jobb i bil? Ikke alle bor i sentrum og kan rusle bort på jobben, vi må ofte fordele dagen slik at den ene foreldren leverer i barnehage og den andre henter.

Har man en familie som går på "sparebluss" - dvs at kvinnen går hjemme, da får man høre at man ikke er karrierebevisst og at mannen en dag går fra deg, og hva gjør du da? - - eller om pappa stuller hjemme, da er han en døgenikt som snylter på kona si,

Det skal ikke være lett! :)

Så vi tenner våre lys når det mørkner!

Skrevet

Vi har ikke hatt råd til juletre før. Har lyst å ha et i år.. Vi har heller ikke så mye julepynt enda. Kjøper noe etter jul når det er salg. Er småbarnsfamilie.

"har ikke hatt råd til juletre før"?

Hvor lite penger er det mulig å ha da`? - - - jeg levde for 40 kroner dagen en lang periode - og det skulle dekke alt. - da kontatktet jeg jo en bonde som jeg fikk et gratis juletre av......jeg gjorde ikke ungene mine fattig for det....er jeg slem nå?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...