Gå til innhold

Laboratorie analyse av Prednisolon


Sør

Anbefalte innlegg

Hei Stein,

Takk for sist!

Som du kanskje husker har jeg Addisons (siden 1995) og diabetes (1999). (Er mann, 32 år, ca 75 kg.) Diabetes er vel-regulært - HbAIC på 6,5.

Da jeg fikk Addisons fikk jeg Cortone og 0,1 mg Florinef, men jeg “fungerte” slett ikke med Cortone (var helt “vekke” store deler av dagen, og kunne ikke arbeide). Da jeg var innlagt pga diabetes-diagnose fikk jeg Cortone på nytt, og det var samme “elendigheten” - jeg måtte sykemeldes pga Cortone.

(Min søster, som er lege og har Addisons, bruker også prednisolon.)

Så jeg bruker Prednisolon 5 + 2,5 + 2,5 + 2,5 mg (=12,5 mg) i døgnet samt 0,15 mg Florinef, og har vært stabil med det. Jeg vet dette er mer enn “normal” dose, men jeg har brukt dette i flere år, og har ingen Cushing symptomer. Jeg er nå fullt arbeidsfør og har vanligvis ikke problemer pga dette.

Mysteriet er som følger:

Blodprøver tatt 3,5 timer etter jeg har tatt 5 mg Prednisolon, viser serum-kortisol 81 (regner med at enheten er nmol/l?). Om morgenen (før tablett) er serum-kortisol på 13-25. Tror aldri jeg har målt over 100!

Normalverdiene er jo 200 - 600 klokken 08:00 og 60 - 200 klokken 20:00. Nå skal jeg måle 4-5 ganger i løpet av en dag.

Tre spørsmål:

1) Man burde vel forvente verdier høyere enn 81 når man har tatt 5 mg Prednisolon 3,5 timer før.

2) I det siste (nå i ferien) har jeg hatt tendenser til litt væskeansamling i føttene om kvelden. Kan dette være pga overdosering av Prednisolon, selv om lab-verdiene er for lave? (Tenker at jeg kanskje trenger mindre Prednisolon pga varmere vær og mindre stress/arbeid?)

3) Er det mulig at laboratoriet på SiR “måler falske lave verdier”, fordi jeg tar prednisolon, ikke egen-produsert kortisol? (Altså, er de lave verdiene en “målefeil”?)

Tusen takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest svaaler

Hei

Den var vanskelig og jeg må titte litt nærmere på labdelen. Kommer tilbake om noen dager.

Vennlig hilsen Stein Vaaler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest svaaler

Hei igjen!

Vanskelige greier dette her. Kortison er et naturlig steroid (lages altså av kroppen selv) mens prednisolon er et syntetisk ("fabrikk" produsert) steroid. Det betyr at stoffene er noe ulike i struktur men har stort sett de samme effekter. Derfor vil ikke målemetoden for kortison måle den korrekte mengde prednisolon. På denne måten vil du ikke kunne måle effekten i forhold til den kortisonmengde du forventer hos en person som ikke har din sykdom.

Hvorvidt væskeansamlingen i bena dine skyldes en litt høy dose prednisolson er vanskelig å svare på. En slik væskeansamling du beskriver er jo ikke uvanlig også hos "friske". Du kunne prøve å redusere dosen lite grann i samråd med din lege for å se om dette hjalp.

"For en sikker vurdering av spørsmålet må du evt rådføre deg med legen din."

Vennlig hilsen Stein Vaaler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...