Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tre eksamener, tre dager på rad i neste uke. Altfor mye å lese på altfor kort tid.

Hvordan kan jeg klare dette mest mulig effektivt, samtidig som jeg skal klare å holde meg våken nok til å lese, og ikke minst HUSKE det jeg har lest?

Hadde vært greit å satt ungene bort i noen dager, men det gå'kke...

Skrevet

Jeg føler med deg, har en haug eksamener om dagen jeg også. Leser mest om natten jeg, har rett og slett snudd om hele døgnrytmen og leser hele natten istedet (inatt satt jeg oppe til 6). Da er jeg 10 ganger mer effektiv av en eller annen merkelig grunn. Kanskje fordi ingenting kan forstyrre meg.

Men jeg har ingen barn da så jeg trenger ikke stå opp tidlig.

Har desverre ingen super råd til deg. Du må rett og slett bare prøve å sile ut det som er uviktig, og ikke minst skriv notater, det er den beste måten å huske ting på. Og for å få ro så kan du kanskje sette på en film som ungene kan se på, da får du hvertfal 2 timers fred uten forstyrrelser.

Lykke til:0)

Skrevet

Og jeg trodde jeg hadde det ille med tre på 8 dager (et par dager mellom hver altså).

Når de kommer så tett bør du sannsynligvis lese litt på hvert fag hver dag.

Prøv å få nok søvn selv om det kan være vanskelig i slike tider, men det er skikkelig lite effektivt å lese når man er stuptrøtt. Ikke øk kaffeforbruket for mye heller.

Litt avhengig av fagene, prioriter oppgaveløsning over ren pugging. Selv til de mest teoretiske fagene burde det gå an å formulere noen spørsmål du kan teste deg selv med. Bare det å sette opp noen spørsmål for så å lete opp svarene i boka har mye bedre effekt en å lese perm til perm. Sistnevnte er derimot effektivt hvis du skulle ha problemer med å sovne om kvelden :)

Kanskje noe generelle og åpenlyse råd, men det er det jeg har å komme med.

Skrevet

Det er tungt! Jeg bruker å legge opp dagene slik at jeg leser litt på alle fagene. Lager meg notatbøker av det viktigste og pugger dem utenatt når jeg gjør andre ting.

Er ikke så smart å droppe søvn for å lese. Når en er trøtt så setter ikke ting seg likevel. Jeg synst jeg lærer mye ved å ta pauser der jeg gjør noe (handle mat, legge sammen klær, støvsuge) og samtig da gå gjennom pensumet og det jeg har lest i hode. Da setter det seg fortere.

Hva med å lese inn viktige ting på kasset og hør på det når du gjør ting som du må? Ha på det på ørene selv om du ikke hører etter, for underbevistheten snapper opp ting likevel.

Husk såfall godt med søvn og stress ned. Det kommer nok til å gå bra :)

Lykke til!

hare1365380455
Skrevet

Husk å ha pauser også (der du gjør noe helt annet enn å lese), og få frisk luft+nok søvn. Gå igjennom notater og sammendrag. Se f.eks. på innholdsfortegnelsen over emnene: er det noen du kapitler du må repetere? Prøv å lese på det viktigste. Når du er ferdig med en eksamen får du ha en pause, men repetere litt senere på dagen. Lykke til!!

Gjest tottlå
Skrevet

Jeg sitter selv å leser til eksamen som jeg skal ha på mandag.......iiiiiiik!!!

Panikk i leiren her, ja!

Fikk et tips av en venninde om å henge opp små huske lapper rundt forbi i huset!

Nå er leiligheten min full av gule post-it lapper med stikkord. F.eks. ved komfyren har jeg stikkord om Nyresystemet, på do har jeg om respirasjonssystemet, og her ved dataen har jeg stikkord om reproduksjon! (vurderer å klistre noen lapper i bilen også.....men fant ut det kanksje kunne bli litt farlig......tihi....)

:D

Skrevet

Mitt tips er å lese alt pensum, så skrive notater fra pensum, mindre og mindre notater med færre og færre stikkord. Til slutt har du en side eller to til hver eksamen som du kan pugge på dagen før.

Skrevet

Jeg sitter selv å leser til eksamen som jeg skal ha på mandag.......iiiiiiik!!!

Panikk i leiren her, ja!

Fikk et tips av en venninde om å henge opp små huske lapper rundt forbi i huset!

Nå er leiligheten min full av gule post-it lapper med stikkord. F.eks. ved komfyren har jeg stikkord om Nyresystemet, på do har jeg om respirasjonssystemet, og her ved dataen har jeg stikkord om reproduksjon! (vurderer å klistre noen lapper i bilen også.....men fant ut det kanksje kunne bli litt farlig......tihi....)

Ja, hadde det enda vært noe fornuft i fagene jeg skal ha eksamen i, så skulle jeg hengt opp diverse lapper jeg og.

Her er det nok bare pugging som skal til, og å prøve å huske det akkurat som det er...

Nyresystemet ville nå i det minste vært interessant! ;)

Lykke til!

Gjest tottlå
Skrevet

Ja, hadde det enda vært noe fornuft i fagene jeg skal ha eksamen i, så skulle jeg hengt opp diverse lapper jeg og.

Her er det nok bare pugging som skal til, og å prøve å huske det akkurat som det er...

Nyresystemet ville nå i det minste vært interessant! ;)

Lykke til!

Lykke til, til deg også!!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...