Gå til innhold

Sametinget

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hører ikke noe om sametinget bortsett fra om det er noe negativt sånn i mediene generelt, så... hva gjør egentlig sametinget?

Sånn konkret..har det en "ordentlig" funksjon, eller er også sametinget underlagt Storting/andre innsatser slik at det ikke er selvstendig (når det gjelder avgjørelser)?

Gjest Mr Papp
Skrevet

Hører ikke noe om sametinget bortsett fra om det er noe negativt sånn i mediene generelt, så... hva gjør egentlig sametinget?

Sånn konkret..har det en "ordentlig" funksjon, eller er også sametinget underlagt Storting/andre innsatser slik at det ikke er selvstendig (når det gjelder avgjørelser)?

Den har en "ordentlig funksjon" i form av å være en høringsinstans. Det er samenes forum for å diskutere saker som angår nettopp dem (ganske mange slike saker..). Forvaltning og lovgiver plikter deretter å putte Sametingets ord på vektskåla.

Jeg er en annen
Skrevet

Problemet er vel særlig Hætta. Med en personlighet og refleksjonsevne som en hjerneskadet FrP'er burde han jo ikke være i nærheten av noe som helst sted hvor beslutninger tas.

Skrevet

Dette minner svært mye om korrupsjon og missbruk at statlige midler.

Men nå har jeg for lengst mistet respekten for Sametinget. Og en ting er helt sikkert - de bidrar ikke til å gjøre samene noe mer populære og "forståtte" blandt folk flest.

Et tragikomisk sitat fra artikkelen:

"- Har du noen gang gjennomført stikkprøver for å se hvordan det har gått med prosjektene?

- Nei, aldri. Man kan ikke drive å mistenke folk, sier Olaf Eliassen."

He-he.....nei det skulle bare mangle. På hvilket spinkelt grunnlag skulle man kunne hevde at det fantes skjellig grunn til noen misstanke her...?

Skrevet

Den har en "ordentlig funksjon" i form av å være en høringsinstans. Det er samenes forum for å diskutere saker som angår nettopp dem (ganske mange slike saker..). Forvaltning og lovgiver plikter deretter å putte Sametingets ord på vektskåla.

I tillegg til at de også forvalter en god del statlige midler som er tilskuddsordninger til samene.

Og det er jo nettopp denne forvaltningen (og habiliteten) man her setter spørsmålstegn ved.

Gjest Mr Papp
Skrevet

I tillegg til at de også forvalter en god del statlige midler som er tilskuddsordninger til samene.

Og det er jo nettopp denne forvaltningen (og habiliteten) man her setter spørsmålstegn ved.

Jeg gadd ikke lese artikkelen.

mil1365380270
Skrevet

Dette minner svært mye om korrupsjon og missbruk at statlige midler.

Men nå har jeg for lengst mistet respekten for Sametinget. Og en ting er helt sikkert - de bidrar ikke til å gjøre samene noe mer populære og "forståtte" blandt folk flest.

Et tragikomisk sitat fra artikkelen:

"- Har du noen gang gjennomført stikkprøver for å se hvordan det har gått med prosjektene?

- Nei, aldri. Man kan ikke drive å mistenke folk, sier Olaf Eliassen."

He-he.....nei det skulle bare mangle. På hvilket spinkelt grunnlag skulle man kunne hevde at det fantes skjellig grunn til noen misstanke her...?

Akkurat det avsnittet bet jeg meg merke i også, men jeg finner ikke ut hvordan jeg skal bli same *sutre*

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...