Gjest blaidmen Skrevet 5. desember 2004 Skrevet 5. desember 2004 var hans teori? Har det noe med bars kognitive utvikling å gjøre? 0 Siter
Gjest bebba Skrevet 5. desember 2004 Skrevet 5. desember 2004 Ja. L97 er bygget på Vygotskys teorier i stor grad, uten at jeg orker å fortelle hva de går utpå i detaljer. Det finnes mange pedagogiske bøker om Vygotsky. 0 Siter
Gjest papirtiger Skrevet 5. desember 2004 Skrevet 5. desember 2004 Proksimal sone for utvikling Han var den første som så hvor viktig sosiale relasjoner (spes. familie) er for barns kognitive utvikling 0 Siter
Rhea Silvia Skrevet 5. desember 2004 Skrevet 5. desember 2004 Her kan du finne litt http://folk.uio.no/shamasb/Pedagogikkside_03_Vygotsky.htm "To av de aller viktigste teoretikere når det gjelder læring, er Vygotsky og Piaget. De ble begge født i 1896, men har svært forskjellige tolkninger når det gjelder læring. Vygotsky som representerer det sosiokulturelle perspektivet, var opptatt av rollen språket spilte når det gjaldt læring, og mente at miljøet var avgjørende for læring. Han var opptatt av at når man lærer, skal man hele tiden ha noe å strekke seg etter. Han er opptatt av den potensielle eller proksimale utviklingssonen, som er det man kan kloare med litt hjelp fra andre. Ved hele tiden å bli utfordret, vil man forhåpentligvis bli motivert og oppleve glede ved å lære. Man må da finne noe som ikke er for lett, men ikke for vanskelig heller. Her er det igjen snakk om tilpasset opplæring. Vygotsky mener at utvikling skjer først etter at man har lært. Det er altså læringen som gjør at man utvikler seg. " hentet fra http://www.stud.hio.no/~s120798/peagogiskbakgrunn.htm Sjå også her http://www.abm-utvikling.no/publisert/Skrifter/skrift109/gruppe5/GRUPPE5-02.htm 0 Siter
Nathalie Skrevet 6. desember 2004 Skrevet 6. desember 2004 Vygotsky så på barnets kognitive utvikling som et resultat av sosial samhandling og språk. Han mente at barnet tilegnet seg kulturen gjennom språket, at gjennom samhandling, ble det ytre gjort til indre psykologiske prosesser. Dette kalte han internalisering. Han er kjent for begrepet nærmeste psykologiske utviklingssone, og det betyr at i tillegg til å måle hva barnet kan i dag (aktuelt utviklingstrinn), så må man målet barnets potensielle utviklingstrinn. Altså, to barn på 8 år kan det samme. Skal de da ha oppgaver som er like? Ja, det høres kanskje slik ut. Men hvis du tester deres potensielle utviklingstrinn, så ser du kanskje at den ene kan klare oppgaver som tilsvarer 9 år med hjelp av en voksen, mens den andre kan klare oppgaver som tilsvarer 12 år med hjelp av en voksen. Dette er viktig å tenke på i forhold til det vi kaller tilpasset undervisning i skolen i dag. Det handler ikke bare om hva barnet kan i dag, det handler vel så mye om hva barnet har som sin nærmeste utviklingssone, altså hva det kan klare i nærmeste framtid. Ellers er Vyggern opptatt av språk og begreper og mener at skolen representerer et vesens skille i barnets utvikling hvor barnets spontane begreper møter skolens vitenskaplige begreper og disse gjensidig påvirker hverandre. Også mente han mye annet rart. Og han døde 37 år gammel av tub. Stakkars mannen. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.