Gå til innhold

VYGOTSKY, hva er han kjent for og hva


Gjest blaidmen

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ja. L97 er bygget på Vygotskys teorier i stor grad, uten at jeg orker å fortelle hva de går utpå i detaljer. Det finnes mange pedagogiske bøker om Vygotsky.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest papirtiger

Proksimal sone for utvikling :) Han var den første som så hvor viktig sosiale relasjoner (spes. familie) er for barns kognitive utvikling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kan du finne litt

http://folk.uio.no/shamasb/Pedagogikkside_03_Vygotsky.htm

"To av de aller viktigste teoretikere når det gjelder læring, er Vygotsky og Piaget. De ble begge født i 1896, men har svært forskjellige tolkninger når det gjelder læring. Vygotsky som representerer det sosiokulturelle perspektivet, var opptatt av rollen språket spilte når det gjaldt læring, og mente at miljøet var avgjørende for læring. Han var opptatt av at når man lærer, skal man hele tiden ha noe å strekke seg etter. Han er opptatt av den potensielle eller proksimale utviklingssonen, som er det man kan kloare med litt hjelp fra andre. Ved hele tiden å bli utfordret, vil man forhåpentligvis bli motivert og oppleve glede ved å lære. Man må da finne noe som ikke er for lett, men ikke for vanskelig heller. Her er det igjen snakk om tilpasset opplæring. Vygotsky mener at utvikling skjer først etter at man har lært. Det er altså læringen som gjør at man utvikler seg. "

hentet fra http://www.stud.hio.no/~s120798/peagogiskbakgrunn.htm

Sjå også her

http://www.abm-utvikling.no/publisert/Skrifter/skrift109/gruppe5/GRUPPE5-02.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vygotsky så på barnets kognitive utvikling som et resultat av sosial samhandling og språk. Han mente at barnet tilegnet seg kulturen gjennom språket, at gjennom samhandling, ble det ytre gjort til indre psykologiske prosesser. Dette kalte han internalisering. Han er kjent for begrepet nærmeste psykologiske utviklingssone, og det betyr at i tillegg til å måle hva barnet kan i dag (aktuelt utviklingstrinn), så må man målet barnets potensielle utviklingstrinn. Altså, to barn på 8 år kan det samme. Skal de da ha oppgaver som er like? Ja, det høres kanskje slik ut. Men hvis du tester deres potensielle utviklingstrinn, så ser du kanskje at den ene kan klare oppgaver som tilsvarer 9 år med hjelp av en voksen, mens den andre kan klare oppgaver som tilsvarer 12 år med hjelp av en voksen. Dette er viktig å tenke på i forhold til det vi kaller tilpasset undervisning i skolen i dag. Det handler ikke bare om hva barnet kan i dag, det handler vel så mye om hva barnet har som sin nærmeste utviklingssone, altså hva det kan klare i nærmeste framtid.

Ellers er Vyggern opptatt av språk og begreper og mener at skolen representerer et vesens skille i barnets utvikling hvor barnets spontane begreper møter skolens vitenskaplige begreper og disse gjensidig påvirker hverandre.

Også mente han mye annet rart. Og han døde 37 år gammel av tub. Stakkars mannen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...