Gå til innhold

Frokost ved slanking

cherrigirl

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skal ned i vekt, og lurer derfor på dette med viktigheten med frokost og hva den bør bestå av.

Problemet mitt er ikke at jeg spiser for mye mat, men for mye godterier. Jeg spiser ikke frokost...våkner som regel kvalm..jeg blir kvalm av sultfølelsen og føler meg uvel. Greier ikke spise på morgenen, så det blir til at jeg tar en sjokoladebit etc for å få vekk denne følelsen, og da kan jeg gå helt til middag før jeg er sulten og da spiser jeg jo som en hest. Spiser ikke kveldsmat, men propper i meg godterier på kvelden..eller pizza e.l. Jeg vet dette er helt feil, og nå er det på tide at jeg tar meg selv i nakken! Jeg lider av depresjon og trøstespising. En farlig kombinasjon, da jeg trøstespiser fordi jeg er deprimert...ond sirkel som nå har pågått siden jeg var 13 år og mobbehelvete sto på som verst på skolen. Nå er jeg 26 og har fedme...

Det jeg må få bukt med er godterispisingen og trøstespisingen...

Men jeg må også prøve å få i meg frokost.

Hva kan jeg spise som er bra og setter i gang forbrenningen, nåe jeg ikke orker særlig med mat på morgenen? Må jeg spise en svær frokost?

Hva med bare litt frukt?

Håper noen kan komme med forslag, og hjelpe meg i gang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

fuji1365380447

Du behøver ikke å spise en svær frokost, men du bør få i deg både litt proteiner og litt karbohydrater for å få i gang forbrennigen om morgenen.

En liten rugbrødskive med makrell i tomat for eksempel. Eller et egg og en banan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Frokost er viktig om man vil slanke seg, fordi den får fart på forbrenningen. Dessuten er det myyye lettere å falle for usunne fristelser i matveien, om magen er tom.

Frokost-tips:

Har du prøvd med f.eks. muesli (obs:velg en type med lite sukker i, men mye fiber) med yoghurt naturell og evt. litt fersk eller tørket frukt på? Det er ikke så "tung" mat, men den "sitter lenge under", og minsker dermed snopsuget utover dagen.

Et annet bra alternativ er cottage cheese med frukt eller lettsyltetøy.

En banan er bedre enn ingenting/sjokolade. Den gir deg, i motsetning til en sjokoladebit,vitaminer og mineraler, samt metthetsfølelse. (Noen hevder t.o.m at bananer kan hjelpe mot depresjon:) Klarer du å få ned et glass skummetmelk i tillegg, eller et egg som fuji foreslår, er det enda bedre.

Får du forresten hjelp med trøstespisingen og depresjonen din? Kanskje du er nødt til å ta tak i dette problemet for å få bukt med overvekten...?Slik du beskriver er jo overvekten et slags symptom på at du ikke har det bra.Vanskelig å bli kvitt symptomene uten å fjerne årsaken/sykdommen, tror jeg.

De beste ønsker til deg,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Frokost er kjempeviktig. To grunner: du forbrenner mye mer i løpet av en dag dersom du spiser frokost. Mener å ha lest at man forbrenner ca. 400 kalorier mer dersom man spiser frokost. Den andre grunnen er at dette gjør at du fungerer mye bedre. Blodsukkeret stiger.

Det beste er å spise noe som gjør at blodsukkeret holder seg oppe lenge. F.eks. musli med youghurt og melk.

Vet også om de som ikke klarer frokost, og som da spiser en nutrilett-shake. Det skal visstnok også fungere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

jeg sliter med akkurat samme problem som deg. når jeg er på jobb er det sjelden jeg spiser før kl 1800 om kvelden. kan hive i meg en halv liter cola og så er jeg "mett". jeg fant ut at om man bare begynner med noe lett på morraen og fortsetter med det så blir du automatisk sulten om morraen.

et annet råd er å stå opp litt tidligere enn normalt og kose seg med frokosten. gjerne med en kopp te eller kaffe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest frokost må man jo ha!

sliter ikke med slanking, men kjenner til problemet med kvalme om morgenen (fra svangerskap). Det eneste jeg klarte å få i meg da, var tynne knekkebrød m.hvitost/greddost. Kjempegodt! I ettertid har jeg funnet at dette er lurt m.tanke på å holde vekta også, fordi knekkebrød (tro det eller ei) gir bedre metthetsfølelse enn vanlige brødskiver! Og de metter mye lengre. Så to gode knekkebrød, ett glass appelsinjuice, og kaffe er det jeg sverger til om morgenen. Når det gjelder søthunger kan du jo prøve krom-tabletter (helsekosten), de demper brapå behovet for snop. Og hvis du klarer først en dag, så to, så tre dager uten masse snop- så blir også dette behovet mindre av seg selv! lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Naturbarn

Hei!

Smoothie var et godt tips!

Det går kjapt å lage og kan mette lenge hvis du bruker ulike ingredienser.

Prøv:

http://www.udoerasmus.com/recipes/r_shakes.htm

Kjøp en stavmikser og sett igang!

Jeg drikker smoothie nesten hver dag og bruker stort sett 2 stk bananer,3dl kefir, en håndfull mandler, 1 spiseskje syltetøy(uten sukker eller kunstige søtstoffer) og 2 spiseskjeer olje.

Du har sikkert hørt det før: Frokost er dagens viktigste måltid! Og det er sant. Hvis du skal slanke deg, så må du sørge for jevn forbrenning, noe du IKKE får ved å kutte ut frokost og spise masse til kvelds. Stakkars kroppen din er utsultet når kvelden kommer... Hopp aldri over et måltid i den tro at nå er du flink og går ned i vekt!

Hva er det beste du vet av matvarer?Er det noe du absolutt IKKE klarer å spise?

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Smoothie var et godt tips!

Det går kjapt å lage og kan mette lenge hvis du bruker ulike ingredienser.

Prøv:

http://www.udoerasmus.com/recipes/r_shakes.htm

Kjøp en stavmikser og sett igang!

Jeg drikker smoothie nesten hver dag og bruker stort sett 2 stk bananer,3dl kefir, en håndfull mandler, 1 spiseskje syltetøy(uten sukker eller kunstige søtstoffer) og 2 spiseskjeer olje.

Du har sikkert hørt det før: Frokost er dagens viktigste måltid! Og det er sant. Hvis du skal slanke deg, så må du sørge for jevn forbrenning, noe du IKKE får ved å kutte ut frokost og spise masse til kvelds. Stakkars kroppen din er utsultet når kvelden kommer... Hopp aldri over et måltid i den tro at nå er du flink og går ned i vekt!

Hva er det beste du vet av matvarer?Er det noe du absolutt IKKE klarer å spise?

Lykke til!

Er det en smoothie egnet for vektreduksjon??? TO bananer - og kefir høres ganske "heftig" ut...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at Naturbarn har tipset om smoothie. Jeg støtter denne idéen. Men jeg har i litt annet enn henne:

vanilje yoghurt (kan også bruke annen light yogurter eller yougurt drikker)

1/2 - 1 banan

forsne jordbær/bringebær

bittelitt appelsinjus (men det er ikke nødvendig)

jeg drikker det nesten hver morgen. Det er mektig og en god idé for de som ikke er glad i frokost.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...