Gå til innhold

hjelp til alkoholmissbruker


Gjest vil hjelpe min far

Anbefalte innlegg

Gjest vil hjelpe min far

Hei.

Jeg, min søster og min mor har nå i flere år forsøkt å hjelpe min far ut av sine alkoholproblemer. Han drikker nesten hver dag og da gjennom hele dagen. Når han ikke har penger til øl og må være edru så klager han over smerter i rygg og nakke. Vi har vært i kontakt med både leger, sosionomer og alkoholklinikker, men alle sier at det er kun han selv som kan gjøre noe med problemet. Finnes det virkelig ingen måte vi kan hjelpe han ut av problemet på ? Han innser ikke selv at det er noe problem og mener at han kan slutte å drikke når han selv har lyst. Dette har nå pågodt i over 20 år og det er ingen som lengre tror at han klarer å slutte på egen hånd. Min mor truet med å forlate han, men da slo han tilbake å sa at han ikke kom til å overleve uten henne så dermed tør ikke hun dra fra han. Han tåler ikke sprit så det går på øl. Han drikker 2-3 liter pr dag og går i en stendig rus. Vi hadde håpet å kunne få han ut av disse problemene, men så lenge han ikke vil innse dem selv har vi et problem. Finnes det virkelig ingen måte vi kan stille opp på ? Ett middel som gjør han syk av alkohol ? Uansett vil jeg sette stor pris på svar. Min far er bare 53 år og vi ønsker å få beholde han !!!! Hjelp oss å hjelpe !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Jan Petter Høeg,allmenlege

Kjære -vil hjelpe min far.

Dette er tragisk for alle det rammer,og det er ikke bare den som drikker,men også de nærmeste omgivelsene.Hvis din far ikke selv er villig til å ta tak i problemet,finnes det nok ingen måter man kan tvinge han til dette på.Hvis han har en fast lege,synes jeg dere evt.bør ta det opp med vedkommende.Det er fint at dere støter deres far,men dette er en meget vanskelig problemstilling,og etter 20 års alkoholisme er det ingen enkel sak å slutte.Det andre problemet er at ingen klinikker tar han inn med tvang,og følgelig må det være av fri vilje han møter opp.

Det finnes midler som gjør han syk av alkohol,men disse er ikke til stor hjelp hvis han så går hjem og drikker igjen,og dessuten må disse medisinene også brukes frivillig av alkoholikeren selv.

Mitt råd er at dere snakker med hans lege,og også sørger for å ta vare på dere selv midt oppe i hans problemer.

Informasjon via Internett erstatter ikke en legekonsultasjon. For en sikker

vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet bør du derfor rådføre deg

med legen din.

Vennlig hilsen Jan Petter Høeg,allmenlege

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Petter Høeg,allmenlege

Kjære -vil hjelpe min far.

Dette er tragisk for alle det rammer,og det er ikke bare den som drikker,men også de nærmeste omgivelsene.Hvis din far ikke selv er villig til å ta tak i problemet,finnes det nok ingen måter man kan tvinge han til dette på.Hvis han har en fast lege,synes jeg dere evt.bør ta det opp med vedkommende.Det er fint at dere støter deres far,men dette er en meget vanskelig problemstilling,og etter 20 års alkoholisme er det ingen enkel sak å slutte.Det andre problemet er at ingen klinikker tar han inn med tvang,og følgelig må det være av fri vilje han møter opp.

Det finnes midler som gjør han syk av alkohol,men disse er ikke til stor hjelp hvis han så går hjem og drikker igjen,og dessuten må disse medisinene også brukes frivillig av alkoholikeren selv.

Mitt råd er at dere snakker med hans lege,og også sørger for å ta vare på dere selv midt oppe i hans problemer.

Informasjon via Internett erstatter ikke en legekonsultasjon. For en sikker

vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet bør du derfor rådføre deg

med legen din.

Vennlig hilsen Jan Petter Høeg,allmenlege

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...