KarlOtto Skrevet 15. desember 2004 Del Skrevet 15. desember 2004 Har i snart to uker hatt ømhet i magen, mest venstre side - virker som om det er tykktarmen når jeg trykker rundt. Avføring er blitt noe myk. I tillegg har jeg ømhet øverst i magen som jeg har fått en protonhemmer mot - har tatt det for 1,5 mnd siden - begynt igjen i dag (kanskje magekatarr eller magesår). Legen henviste meg til ultralyd av mageregionen - den kjappeste røntenavdelingen gav meg time om en uke. Min mor hadde kreft i bla. tykktarm - må si jeg er urolig. Jeg har også i mange år (ca. 6 år) hatt kløe og svie i endetarmsåpningen - brukte i begynnelsen litt Scherproct, eller prøvd forskjellige ting uten at det har blitt borte. Legen så på det en gang og sa han ikke så noe, men det har jo vært like plagsomt. Siste årene har jeg brukt fuktighetskrem - det hjelper litt selv om det ikke blir borte. Derfor lurer jeg på:1. Er ultralyd av mageregionen det rette? Bør jeg ikke undersøkes med endoskopi (eller hva det nå heter), eller noe annet? 2. Er denne kløen farlig - kan det lede til noe mer alvorlig?3. Setter pris på andre kommentarer du måtte haJeg håper jo at det rett og slett at det er stressa tarmer, men... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/167957-%C3%B8mhet-i-magen-og-ultralyd/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 18. desember 2004 Del Skrevet 18. desember 2004 Røntgenbilde av tykktarmen er det som må til for å se etter eventuelle polypper som er en arvelig sykdom. Noen polypper kan videreutvikles til kreft. Kløen kan skyldes irritasjon sekyundært til løs avføring. Scheriproct kan du prøve i 10 dager sammenhengende. Dersom dette ikke hjelper kan du prøve en sopp-kur; f.eks Klotrimazol morgen og kveld i 3 uker. Du kan unngå citrus-frukter og annen sterk krydret mat. Vi-siblin fiberpulver ( apotek) iblandet Biola-melk vil for mange hjelpe; avføringsmønsteret vil normaliseres. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/167957-%C3%B8mhet-i-magen-og-ultralyd/#findComment-1099243 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.