Gå til innhold

Morbus Crohn og lignende lidelser (Christian Anker)


Gjest undreren

Anbefalte innlegg

Gjest undreren

Samboeren min har en diagnose som sier morbus Crohn. Etter 5 aar sammen har han naa fortalt meg at denne diagnosen ikke er helt sikker likevel fordi enkelte av de patologiske proevene som ble tatt da han fikk ileostomi ikke tilsa Crohn. Jeg skulle gjerne ha hvist om det fantes andre relevante sykdommer som kan foraarsake betennelsesreaksjoner ikke bare i tykktarmen men ogsaa i resten av slimhinnene og i alvorlige tilfeller, paa huden.

Min nysgjerrighet bunner i det faktum at vi naa venter barn sammen. Og selv om han i dag er frisk og fungere bra er dette en lidelse som finnes flere steder i hans familie og jeg er selvfoelgelig bekymret for arveligheten. Selv om det ikke finnes beviser for arvelighet ved Crohns kan man jo heller ikke ekskludere det.

Haaper du kan gi meg noen svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Jan Petter Høeg,allmenlege

Kjære undreren.

Mb Crohn kan opptre i hele fordøyelseskanalen,- hos 50% av pasientene i tynn- og tykktarm,og hos 25% begrenset til tynntarm,og resten til tykktarmen.

Den sikreste diagnosen gjøres ved biopsi,tar en liten vevsbit fra tarmen til undersøkelse,kliniske symtomer,røntgen eller endoskopiske forandringer..Årsaken til Mb Crohn er ikke sikker kjent,men immunologiske og genetiske faktorer er av betydning.Noen sikker sjanse for arv er følgelig ikke mulig å angi eksakt,slik du selv også er inne på.

Andre relevante sykdommer med lignende forløp er Ulcerøs colitt.

Informasjon via Internett erstatter ikke en legekonsultasjon. For en sikker

vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet bør du derfor rådføre deg

med legen din.

Vennlig hilsen Jan Petter Høeg,allmenlege

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Petter Høeg,allmenlege

Kjære undreren.

Mb Crohn kan opptre i hele fordøyelseskanalen,- hos 50% av pasientene i tynn- og tykktarm,og hos 25% begrenset til tynntarm,og resten til tykktarmen.

Den sikreste diagnosen gjøres ved biopsi,tar en liten vevsbit fra tarmen til undersøkelse,kliniske symtomer,røntgen eller endoskopiske forandringer..Årsaken til Mb Crohn er ikke sikker kjent,men immunologiske og genetiske faktorer er av betydning.Noen sikker sjanse for arv er følgelig ikke mulig å angi eksakt,slik du selv også er inne på.

Andre relevante sykdommer med lignende forløp er Ulcerøs colitt.

Informasjon via Internett erstatter ikke en legekonsultasjon. For en sikker

vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet bør du derfor rådføre deg

med legen din.

Vennlig hilsen Jan Petter Høeg,allmenlege

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...