Gå til innhold

Å føde etter overgrep


bravura

Anbefalte innlegg

Jeg ble misbrukt i to år som liten jente og voldtatt to ganger i tenårene (av samme gutt). Nå er jeg gravid for første gang og lurer veldig på hvordan fødselen vil bli. Underlivsundersøkelser er vanskelige, vil ikke en fødsel bli temmelig traumatisk da?

Jeg setter pris på alle tips og erfaringer rundt dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest og så finnes det keisersnitt og! :0)

1. Du kan begrense alle "inngrep" og hvor mange av helsepersonell du vil ha oppi der, hadde jeg nær sagt. Det er ikke nødvendig med ørti undersøkelser og mye greier når man føder dersom alt er normalt.

2. Om du på en måte ser på fødselen med samme innstilling til det, som da du/dere fikk ungen inn der i første omgang. ;0) Så tror jeg at man kan vende opplevelsen til noe fint! Det er jo barnet ditt, det mest fantastiske som noen gang kommer til å skje deg. Og det har kroppen din laget helt av seg selv! :0)

La ikke overgriperen ta ifra deg den opplevelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk med jordmor. De fleste har masse kunskap om fødsler og overgrep.

Kan ikke den jordmora som du har, så vil hun sende deg til en annen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

soya1365380375

Hei!

2. juni i år fødte jeg en nydelig gutt, og fødselen gikk over all forventning! Jeg hadde fryktet det værste gjennom hele svangerskapet, men var knall heldig med jordmødre og sykepleiere. Fortell jordmoren om problemene dine, og be om minst mulig undersøkelser. Skriv et brev som du leverer når du skal føde, og forklar hvordan du ønsker at ting skal gjøres under fødselen. Du kan be om kvinnelige leger, om mulig, du kan bruke dine egene klær og dekke deg til så langt det er mulig!

Jeg hadde kun en gynokologisk undersøkelse i løpet av svangerskapet, og to-tre under fødselen. Jeg ville ha epidural for å lettere komme meg gjennom fødselen, og fikk akkupunktur mot "nervene".

Det kommer til å gå kjempe fint for deg, bare fortell dem hvordan du vil ha det, og ikke la noen overkjøre deg! Det er en helt fantastisk opplevelse å få barnet på brystet... GLED DEG!!! Og lykke, lykke til!

Klem fra meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for oppmuntrende svar, alle sammen :) Jeg skal snakke med fastlegen min på første kontroll og forklare så godt jeg kan. Hun kan sikkert hjelpe meg videre.

Nå gleder jeg meg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blacky1365380153

Hei. Jeg vil si at uansett skal være ops på at det kan komme reaksjoner. Begynne gråte etc. Det var min erfaring fra fødselen. Ble en forferdelig opplevelse for alle parter. Dessverre...men gjør jordmor og sykehuset oppmerksom på at du kan få reaksjoner. Lykke til. Klem Lena

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...