Gå til innhold

Menisk , artrose i kne

vargen

Anbefalte innlegg

Jeg er mann 45 år, gartner i parkanlegg. Meniskoperasjon mars 2004 ved ortopedisk avd. Legevakta i Oslo. Betydelig slitasje på brusk, spesielt innsiden pga hjulbeinthet. Problemer i etterkant med hevelser, smerter. Operert på nytt i juni. Mye av menisken er nå fjernet. Nå, etter 9 mnd fortsatt fysioterapi/trening 3 dager i uka og ergometersykkel hjemme. Har varierende og daglige smerter. Brukt Gluxine tabl. snart 3 mnd. Forespeilet akseoppretting for å avlaste brusken. Sannsynlig kneprotese etterhvert. Synes situasjonen er fortvila. Ble forespeilet 2-6 uker heling og garantert bedring. Problemene skyldes artrosen, som legene (men ikke jeg) var klar over før inngrepet (fra MR-røntgen). De har beklaget dårlig informasjon i forkant. Nå er jeg verre enn noensinne og ute av stand til å gå tilbake til min gamle jobb. Jeg betviler ikke legene på legevakta, men jeg ønsker meg en uavhengig vurdering. Hvordan finner jeg fram til en lege som besitter gode kunnskaper og erfaringer? Vet om Volvat, NIMI, Omnia og flere steder, men hvordan forsikrer jeg meg at legen jeg søker har den beste kunnskapen og erfaring om mine kneproblemer. Vet du om noen? eller hvordan bør jeg gå framover nå? Hører gjerne på andre råd også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege

-vargen.

Jeg forstår godt at du er fortvilet. Selv om rtg./MR- undersøkelse osv. kanskje i forkant ikke helt ga informasjon om hvor dårlig det sto til med kneet dit, så fikk jo legene se dette da de gikk inn med artroscopet for å reparere menisken. Men hva videre ? Glucosamin som du bruker er vel verdt et forsøk. For å spare det som er igjen av brusk, prøves gjerne en oppretting av benet, men det er en operasjon det tar ganske så lang tid å rehabilitere seg etter. Og kneprotese?? Jeg kjenner til flere som er svært fornøyd med dette etter mange års problemer med smerter og nedsatt bevegelighet.

Second opinion er ingen dårlig ide. Du bør samle sammen det som er av undersøkelser, operasjonsbeskrivelse osv. og bestill time f. eks. på Volvat. Det er meget erfarne ortopeder der. Lykke til !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...