Gå til innhold

Vanskelig å snakke med fastlegen om leddsmerter

Pinnsvin1365380794

Anbefalte innlegg

Pinnsvin1365380794

Jeg har mange år hatt diffuse (ikke kraftige) leddsmerter, til og begynne med i tærne. For seks år siden fikk jeg mer vondt i håndleddene, først det ene, etterhvert det andre. Jeg fikk NSAID med smertelindrende effekt. Jeg har etterhvert vendt meg til hva som gjør hendene vondere og opplever ikke lenger akutte smerter i like stor grad, men verker fra tid til annen. Jeg har vært hos min fastlege flere ganger, da jeg i perioder synes at det blir vondt, og har gang på gang fått NSAID (ofte Modifenac). Legen sier at blodprøvene er negative og at det ikke er mye annet å gjøre en å ta betennelsesdempende midler. Da jeg for en tid tilbake skulle gi blod ble jeg spurt om jeg hadde noe problemer ned leddene, for de hadde kikket over mine siste lab-resultater (som fastlegen får analysert ved det lokale sykehuset)og hadde funnet utslag på RF-IgA, ikke mye, 23, men kommentaren fra lab'en var at funnet kunne ha klinisk betytdning. Jeg har utskrift av prøvene, men føler at det er vanskelig å stille spøremål ved min fastleges vurderinger. Grunnen til at jeg nå tar kontakt med dere er at jeg i det siste føler at det har gått på. Jeg har vært hos fastlegen som har tatt blodprøver igjen, og jeg har fått modifenac igjen, som har effekt så lenge jeg tar dem, men når pakken var tom var det som før igjen. Jeg har nå også smerter i forfoten, anklen og kjenner også noe verking i knær og albuer. Jeg er nok dum som ikke klarer å formidle min bekymring til fastlegen min, men jeg tror det vil bli lettere hvis dere kan, på bakgrunn av det jeg forteller gi meg noen råd. På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan jo gå til en annen lege (evt. privatpraktiserende) for å få en "second opinion". Og uansett om du går til din fastlege og/eller annen lege, så kan du be om å få en henvisning til reumatolog, hvis det er ting i de prøvene som du nevnte som antyder revmatiske lidelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege

-Pinnsvin.

Jeg forstår at du synes dette er vanskelig. Mye smerter og leddproblemer uten at man finner ut av det.

Endel av oss har klart reumatisk sykdom uten at noe sees på prøvene, såkalt seronegativ reumatisk sykdom. Kan ikke se det som noe problem at fastlegen henviser deg til en spesialist i reumatologi. Det finnes etterhvert en rekke som arbeider utenfor sykehusene, ellers finner du de som spesialleger ved de fleste sykehusene.

Å prøve og gi noen råd uten at dette er gjort, synes jeg ikke er riktig.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...