Gå til innhold

Overvektig på slankern, og vil bli gravid

Gjest litt anonym enda

Anbefalte innlegg

Gjest litt anonym enda

Jeg er overvektig med en BMI på 35. Jeg har fulgt Dr. Lindbergs diett en stund nå og har gått ned 20 kg. Jeg vil jo lenger ned i vekt, men nå skal vi også lage barn. Hvordan skal jeg forhold meg da?

Kan jeg fortsette med dietten mens vi prøver? Hva med når jeg (forhåpentligvis) blir gravid?

JEg vet jeg må passe på å ikke spise for lite når jeg er gravid. Men jeg vil heller ikke legge så mye på meg. Har lagt på meg i overkant av 20 kg ved tidligere graviditeter.

Tips mottas med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dr. Lindberg er ingen slankekur, men en sunn måte å leve.

Å leve sundt er det beste du kan gjøre for å bli gravid. Du trenger heller ikke veldig mye ekstra da du går gravid. (Tenkt på at det er et svært lite barn i magen, og svært små barn trenger svært lite næring.)

Men sultekurer bør du absolutt unngå. Ungen vil også ta den næring den trenger. Etter det jeg forstår har du nok å ta av, og da vil ungen ta av dette.

Lykke til med forsøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skorpionfisken

Leste her om dagen på nettet en plass at når man slanker seg (uansett metode) så frigis miljøgifter fra fettet når det oppløses, og overføres over i blodet.

De miljøgiftene som frigis og overføres til blodet er farlige ved svangerskap og amming.

Derfor advarte de sterkt mot slanking under svangerskap og amming.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste her om dagen på nettet en plass at når man slanker seg (uansett metode) så frigis miljøgifter fra fettet når det oppløses, og overføres over i blodet.

De miljøgiftene som frigis og overføres til blodet er farlige ved svangerskap og amming.

Derfor advarte de sterkt mot slanking under svangerskap og amming.

Men å legge om kostholdet spise mindre, sunner og trimme mer definers ikke som slanking. Det man her siker til er pulverkurer, ensidig diett og "uvettig slanking" dvs. at man faster, spiser mindre enn 1300 kcal om dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spise variert, sunt og mosjonere daglig kan ikke skade noen (gravid eller ei). Selv skal jeg ned ca. 5 kg som jeg la på meg etter at jeg slutttet å røyke, i tilegg til dette skal vi prøve å lage barn nr. 2. Jeg følger opplegget i Dagbladet, dvs. sunn mat i moderate menger og trimmer mer. Det kan ikke skade uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest litt anonym enda

Spise variert, sunt og mosjonere daglig kan ikke skade noen (gravid eller ei). Selv skal jeg ned ca. 5 kg som jeg la på meg etter at jeg slutttet å røyke, i tilegg til dette skal vi prøve å lage barn nr. 2. Jeg følger opplegget i Dagbladet, dvs. sunn mat i moderate menger og trimmer mer. Det kan ikke skade uansett.

Det er jo greit det, men jeg har gått ned 20 kg og skal ned 30 til før jeg blir normalvektig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

skorpionfisken

Men å legge om kostholdet spise mindre, sunner og trimme mer definers ikke som slanking. Det man her siker til er pulverkurer, ensidig diett og "uvettig slanking" dvs. at man faster, spiser mindre enn 1300 kcal om dagen.

Nei, det er ikke slik jeg forsto det.

Det at fettmassen reduseres (forbrennes, smeltes hva som enn skjer med fettet) gjør at den miljøgifta som var lagret i fettet går over i blodet, og dermed over i fosteret og i morsmelka.

Vi har alle mye miljøgifter i oss, men mengden i blodet konsentreres mer når fettmassen reduseres. Gifta blir ikke borte, den flytter seg fra fettet (som ikke finnes lenger) og over i blodet.

Derfor advarer de mot alle former for slanking under svangerskapet og under amming, enten man gjør det med pulver eller på "sunne" måter som ved riktig kosthold og trim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at fettmassen reduseres (forbrennes, smeltes hva som enn skjer med fettet) gjør at den miljøgifta som var lagret i fettet går over i blodet, og dermed over i fosteret og i morsmelka.

Vi har alle mye miljøgifter i oss, men mengden i blodet konsentreres mer når fettmassen reduseres. Gifta blir ikke borte, den flytter seg fra fettet (som ikke finnes lenger) og over i blodet.

Derfor advarer de mot alle former for slanking under svangerskapet og under amming, enten man gjør det med pulver eller på "sunne" måter som ved riktig kosthold og trim.

Så det du sier er at man skal unngå å forbrenne fett what so ever i svangerskapet??

Har du link til denne informasjonen? Syns det høres veldig galt ut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skorpionfisken

Så det du sier er at man skal unngå å forbrenne fett what so ever i svangerskapet??

Har du link til denne informasjonen? Syns det høres veldig galt ut...

Finner det ikke, desverre. Husker ikke hvor jeg leste det.

Det står litt om det om slanking under amming her: http://www.mozon.no/kvinnehelse/etter_fdselen/slanking_i_ammeperioden

En annen om at slanking før svangerskap er farlig:

http://www.forskning.no/Artikler/2003/mai/1051280904.86

Det står litt om miljøgifter generelt her: http://www.nilu.no/index.cfm?ac=news&folder_id=4316&text_id=12508&view=text

Men det er jo sikkert ikke noen katastrofe. Det er jo ille å være overvektig også under svangerskap, så det ene problemet må vel veies opp mot det andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står litt om det om slanking under amming her: http://www.mozon.no/kvinnehelse/etter_fdselen/slanking_i_ammeperioden

Det står litt om miljøgifter generelt her: http://www.nilu.no/index.cfm?ac=news&folder_id=4316&text_id=12508&view=text

Men det er jo sikkert ikke noen katastrofe. Det er jo ille å være overvektig også under svangerskap, så det ene problemet må vel veies opp mot det andre.

En ting er om man er overvektig og ønsker å gå ned i vekt. Men også dersom man som normalvektig ikke skal kunne spise sunt og mosjonere i svangerskapet fordi det fører til forbrenning av fett og frigjøring av giftstoffer så ville det bli mange gravide kropper i dårlig stand - og jeg kan ikke skjønne at det kan være noe bra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da syntes jeg det er svært merkelig at man anbefaler overvektige å gå ned noen kilo når de prøver å bli gravide`?? eller så er det vel forskjellige "eksperter" som uttaler seg forskjellig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I allefall i den artikkelen om Slanking FØR svangerskap står det jo HELT tydelig om underernæring. Og at eksempelet med sauen som ble satt på streng diett. Dette kan overhodet ikke sammenlignes med en sunt og variert kosthold. Det står INGENTING om regelmessig mosjon og mindre mengder fett og sukker og mer grønnsaker. Underernæring er vel ikke det samme som å få i seg færre kalorier enn man forbrenner? Hvordan ialledager kan feks. Grete Rode holde kurs for gravid og ammende om det er direkte farlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skorpionfisken

I allefall i den artikkelen om Slanking FØR svangerskap står det jo HELT tydelig om underernæring. Og at eksempelet med sauen som ble satt på streng diett. Dette kan overhodet ikke sammenlignes med en sunt og variert kosthold. Det står INGENTING om regelmessig mosjon og mindre mengder fett og sukker og mer grønnsaker. Underernæring er vel ikke det samme som å få i seg færre kalorier enn man forbrenner? Hvordan ialledager kan feks. Grete Rode holde kurs for gravid og ammende om det er direkte farlig?

Grete Roede har holdt kurs for gravide og ammende i mange år.

Den artikkelen jeg leste, som jeg ikke finner nå, gjelder NY forskning som viser sammenhengen mellom slanking og miljøgifter i blodet.

Men som sagt. Det er kanskje værre å være overvektig og gravid (blodpropp, høyt blodtrykk, svangerskapsforgiftning) enn at fosteret får littegrann ekstra miljøgift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den artikkelen jeg leste, som jeg ikke finner nå, gjelder NY forskning som viser sammenhengen mellom slanking og miljøgifter i blodet.

Men som sagt. Det er kanskje værre å være overvektig og gravid (blodpropp, høyt blodtrykk, svangerskapsforgiftning) enn at fosteret får littegrann ekstra miljøgift.

Jeg er også enig i at man ikke skal overdrive. man går ikke igang med å kvitte seg med 10 kg på 3 måneder når man prøver å bli gravid. Men at man legger om kostholdet, kutter ut fett, sjokolade osv. og trener mer anser jeg som positivt. Jeg leste også den artikkelen (eller iallefall tilsvarende) . Men den inneholdt også et paradoks, som de slev også poengterte. man anbefalte å skjære bort synlig fett på kjøtt ogsv., fordi det i seg selv innehold mye miljøgifter. (he he,, syntes jeg ser det, 100 gram fett bort fra koteletten, da tar jeg en sjokolade ekstra, sånn at jeg ikke går ned ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker du hva det stod om vekttap? er det sånn at slanking defineres som vaktat av mer enn 5 % av kropens totale vekt?

Jeg går jo opp og ned 3 kg i løpet av ned måned sånn uten at jeg gjør neo spesielt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skorpionfisken

Husker du hva det stod om vekttap? er det sånn at slanking defineres som vaktat av mer enn 5 % av kropens totale vekt?

Jeg går jo opp og ned 3 kg i løpet av ned måned sånn uten at jeg gjør neo spesielt.

Opp og ned tre kilo i løpet av en måned uten å gjøre noe spesielt er vel innafor normalen. Man samler vann i perioder, man er i perioder mer dehydrert. Man går opp og ned i forbindelse med menstruasjonen (om man ikke er gravid da).

Men med et sunt slankeopplegg med mye sunn og mager mat, mye fiber og moderat men jevn trim kan man faktisk gå ned 10 kilo i løpet av en månet.

Sunt og bra for en stor kropp, men det samler altså miljøgifter i blodet. Det må vel komme ut også via urinen, kan ikke tenke meg noe annet, og det er helt sikkert ikke mer skadelig enn å være tykk, men det var altså et obs i forbindelse med svangerskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skorpionfisken

Opp og ned tre kilo i løpet av en måned uten å gjøre noe spesielt er vel innafor normalen. Man samler vann i perioder, man er i perioder mer dehydrert. Man går opp og ned i forbindelse med menstruasjonen (om man ikke er gravid da).

Men med et sunt slankeopplegg med mye sunn og mager mat, mye fiber og moderat men jevn trim kan man faktisk gå ned 10 kilo i løpet av en månet.

Sunt og bra for en stor kropp, men det samler altså miljøgifter i blodet. Det må vel komme ut også via urinen, kan ikke tenke meg noe annet, og det er helt sikkert ikke mer skadelig enn å være tykk, men det var altså et obs i forbindelse med svangerskap.

Ehh, to måneder mente jeg, ikke en måned. Det finnes da grenser her også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, ja jeg er nok ening i at dette stemmer. Men 10 kg i løpet av en måned er galskap, gravid eller ei. Mulig er det, men ikke å anbefale. Jeg er alikevel ikke så skremet at mine 5 kg ikke skal bort (men det er snakk om over 8 uker). Som har kommet på som føle av røykeslutt. Skulle jeg bli gravid er også et mål å ikke legge på meg noe de første 3 månedene. I tillegg til å gå ned de 5 kg. Jeg anser det som "vettugt" ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...