Gå til innhold

I hardtrening

Gjest treningsberta

Anbefalte innlegg

Gjest treningsberta

Hei! Jeg er ikke overvektig, men kroppen er dissete. Nå vil jeg stramme den skikkelig opp og bygge opp muskelmassen. Noen som har noen tips? Hvor fort kan jeg forvente synlige resultater, med sunt(proteinrikt) kosthold og 1 times trening 3-4 dager per uke?

Hvor mye protein per kg kroppsvekt bør man spise for optimal muskeloppbygging etter f. eks å ha trent bodypump i en time?Bør man spise ekstra proteiner etter kondisjonstrening også?(aerobic, jogging)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det sies at ca. 2.5 ganger kroppens vekt (i kilo) er bra mengde proteiner (i gram). Dette forutsetter selfølgelig at du trener hardt/godt/riktig - hvis ikke blir mange proteiner bortkastet. Hvis man f.eks veier 80 kg, så kan det bli vanskelig, for ikke å si dyrt, å spise nok proteinrik mat til å komme opp på slike mengder. Dermed kan det være en idè å spe på med litt proteinpulver.

Hvor fort du merker resultater variere veldig fra person til person, men med målrettet trening og godt kosthold ville det vært rart om du ikke merket forskjell etter et par måneder. Hvis du tenker på å merke stor forskjell i muskelmasse vil det gjerne ta lengre tid, spesiellt siden du er kvinne. Det varierer mellom kjønnene, og også veldig mye fra person til person, hvor stort vekstpotensiale man har og hvor fort man vokser.

Når det gjelder kardiotrening så er jeg ikke sikker, men jeg tror ikke behovet for protein er veldig stort i direkte sammenheng med treningen. Imidlertid er proteinbehovet stort hver eneste dag når man trenger for å øke i styrke og masse. Musklene vokser når de hvilker, og ikke under eller rett etter trening.

"........................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mr Papp

Det sies at ca. 2.5 ganger kroppens vekt (i kilo) er bra mengde proteiner (i gram). Dette forutsetter selfølgelig at du trener hardt/godt/riktig - hvis ikke blir mange proteiner bortkastet. Hvis man f.eks veier 80 kg, så kan det bli vanskelig, for ikke å si dyrt, å spise nok proteinrik mat til å komme opp på slike mengder. Dermed kan det være en idè å spe på med litt proteinpulver.

Hvor fort du merker resultater variere veldig fra person til person, men med målrettet trening og godt kosthold ville det vært rart om du ikke merket forskjell etter et par måneder. Hvis du tenker på å merke stor forskjell i muskelmasse vil det gjerne ta lengre tid, spesiellt siden du er kvinne. Det varierer mellom kjønnene, og også veldig mye fra person til person, hvor stort vekstpotensiale man har og hvor fort man vokser.

Når det gjelder kardiotrening så er jeg ikke sikker, men jeg tror ikke behovet for protein er veldig stort i direkte sammenheng med treningen. Imidlertid er proteinbehovet stort hver eneste dag når man trenger for å øke i styrke og masse. Musklene vokser når de hvilker, og ikke under eller rett etter trening.

"........................."

Jeg avviser ikke behovet for 2,5 g. hos enkelte, men jeg har fortsatt til gode å se et slikt høyt tall presentert av en idretts- eller ernæringsfysiolog. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

Jeg avviser ikke behovet for 2,5 g. hos enkelte, men jeg har fortsatt til gode å se et slikt høyt tall presentert av en idretts- eller ernæringsfysiolog. :-)

Sett en bodybuilder, fitnessutøver eller en styrkeløfter på en diett laget av en av ernæringsfysiologene som hardnakket følger en 30 år gammel legebok hvor det plapres i vei om at det holder med "normal norsk kost", og skapningen vil rase sammen fort som faen.

Merket selv hvordan det var når jeg i min tid trente seriøst, og jeg raste ned i muskelmasse så fort jeg hoppet av proteinpreparatene. Til tross 5-6 solide måltider per dag.

De fleste ville rast sammen med så lite som 2,5 gram proteiner/kg også.

Men for vanlige folk holder selvsagt normal kost, og jenta over er vel ikke akkurat ute etter maksimal muskelvekst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...