Lepas Skrevet 15. januar 2005 Del Skrevet 15. januar 2005 For mange år siden var jeg utsatt for en meget kraftig overbelastning som førte til betennelser i begge knær. Jeg reduserte aktivitetsnivået, men jeg ble ikke kvitt problemene. Etter et par år utviklet disse seg til også å omfatte betente lysker, framkalt av vanlig gange. Etter flere år med systematisk opptrening kunne jeg fungere noenlunde normalt, og holdt deretter et relativt høyt treningsnivå de kommende år. Dette hjalp å holde skadene i sjakk. Vinteren for 2 år siden falt jeg og slo hoften. Dette var bare en bløtdelsskade. Jeg forsøkte å holde en viss aktivitet, men ble raskt tvunget til å holde meg i ro. Skaden utviklet seg likevel til en betennelse. Etter et par måneder begynte jeg på ny å få vondt i lyskene, provosert fram av helt ubetydelig daglig aktivitet. Deretter fikk jeg føling med min gamle kneskade. Etter to år har fortsatt problemer med lysker og hofter. Kneskaden er i sjakk. Jeg har et spørsmål knyttet til ett bestemt symptom som jeg fikk i den første runden (både knær og lysker), og som nå har kommet igjen i den andre runden (både hofte, lyske og kne). I det betennelsen er i ferd med å slippe taket, kommer en ny fase. Denne kjennetegnes av en ”skarp” smerte, f.eks som om en nerve skulle komme i klem. Smerten kommer plutselig og uprovosert. Først bare som et lite ”nit”, men i løpet av noen timer er dette svært ubehagelig. Smerten vil vare noen dager, men blir gradvis mindre. Deretter begynner syklusen på ny, dersom jeg ikke er i stand til å forhindre dette. I min første runde med skader var dette en sann plage over flere år, inntil jeg fant ut at det kunne forhindres gjennom uttøyninger flere ganger for dagen. Men dette er ikke en fullgod forsikring. Nå, flere måneder uten denne typen smerte i hoften var den plutselig tilbake etter at jeg trolig én dag hadde vært noe slurvete med uttøyninger i forbindelse med det opptreningsprogrammet jeg nå holder på med. Forløpet er så karakteristisk og repeterbart at jeg i utgangspunktet ville ta det som en selvfølge at dette er et vel beskrevet og kjent fenomen. Første gang jeg nevnte dette for en lege var imidlertid kommentaren ”det var da et merkelig symptom”. Jeg tok det deretter opp med min fastlege, som var enig med sin kollega om at, ”jo dette var et merkelig symptom”. Det er vanskelig å akseptere en slik utilfredsstillende konklusjon for en svært plagsom tilstand dersom det faktisk skulle være mulig å kjenne igjen dette forløpet og gi en forklaring på hva det skyldes. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege Skrevet 26. januar 2005 Del Skrevet 26. januar 2005 -Lepas. Jeg besvarte dette for en uke siden men beklageligvis var det tekniske overføringsproblemer som stoppet det opp. Vår skyld !! Ble først nå klar over det. Jeg skal ikke starte opp med utsagn om "merkelige symptomer osv". Det hele minner meg mest om ting vi ser ved begynnende atroseforandringer i knær og hofter etter mange å med mye fysisk aktivitet. Og dette ofte før det er tydelige forandringer ved vanlig rtg. undersøkelse. Men kan sees ved CT-rtg. Smertene kan komme av at muskler, sener og senefester "prøver" å skåne leddene mest mulig. Dette kan i sin tur føre til overbelastning av disse strukturene. Denne inflammasjonen (betennelsen) i sener og muskler kan gi klem/press mot nerver og derfor kommer disse mer stikkende smertene som du nevner. Men hva gjøre ?? Ny undersøkelse hos spesialist i ortopedi for utredning av hofter og knær. Lykke til !! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.