Gå til innhold

alkoholisme


ginnah

Anbefalte innlegg

Til min store fortvilelse har det gått opp for meg at jeg bor sammen med en alkoholiker. Jeg er 27, han er 26. Jeg har et barn fra før, som nå er vel 1,5 år. Min eks er også alkoholiker, men klarer å holde seg nogenlunde edru, og klarer å frastå alkohol i helgene når han har jenta. MEN, jeg er så livredd for å miste min nye kjæreste. Han er mitt livs store kjærlighet, og jeg vil gjerne hjelpe ham. Men først må han forstå problemet. Jeg aner ikke hva jeg skal si, annet enn det jeg har sagt og gjort- at jeg ikke vil at datra mi skal vokse opp med dette som en kulturarv, og som noe naturlig. Min nye kjæreste drikker hver eneste helg uten unntak, og gjerne flere dager etter hverandre. Han benytter enhver anledning til å ta seg en karsk, og det går på sprit for det meste. Det er sprit i kjøkkenskapene, spritapparat i kjelleren, sprit i garasjen, og ølbokser overalt. I tillegg har vi et barskap. Og han må drikke seg full, helst. Ikke bare litt, men hele linja ut. Mange av kompisene hans er også i denne rutinen, men de fleste av dem har ikke barn. Jeg er overbevist om at kvinner er det sterke kjønn, når man ser hvor mange som må ta seg av sine alkoholiserte menn. DE ER MANGE!

De er i normalt arbeide, er flittige og omgjengelige, og får lett venner. Grensen mellom det å være alkoholiker og det å nyte alkohol innimellom, må være når man kommer til det stadiet at man ikke takler å være foruten. Har du noen råd hva jeg skal gjøre for å konfrontere ham på best mulig måte uten å miste ham til fordel for alkoholen?

Jeg vet han elsker meg høyt, jeg er den eneste han har vært sammen med noengang. Jeg har hatt endel menn, men aldri følt det slik, så jeg vil IKKE risikere å miste ham!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Jan Petter Høeg,allmenlege

Kjære -ginnah.

Det er ingen lett oppgave å omvende en alkoholiker,og hvis han ikke selv er klar over problemet er det neppe mulig.Jeg synes du førswt og fremst skal tenke på din lille datter og deg selv,og da må nok evt.forholdet til han vike hvis ikke dette kan løses innen rimelig tid.Det er også en mulighet å leve fra hverandre mens han får orden på dette,og hvis han ikke klarer det,er det vel neppe aktuelt å frivillig la barnet vokse opp i et hjem hvor mannen er alkoholiker.Skulle din datter senere lide under å ha vokst opp med dette som kulturarv,tror jeg du vil bebreide deg selv hardt.

Kompisene hans drikker også,og det er da ingen lett oppgave som står foran han,men jeg kan ikke skjønne annet enn at den må løses hvis dere skal fortsette å leve sammen.Alkoholikere har en tendens til tilbakefall på et senere tidspunkt,og dette mp du også ta med i betraktningen. Hva en alkoholiker sier i dag,er ikke nødvendigvis realitet når det har gått en stund.

Av og til må vi ta vanskelige avgjørelser her i livet,og i dette tilfellet må du prioritere din datter og deg selv.

Informasjon via Internett erstatter ikke en legekonsultasjon. For en sikker

vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet bør du derfor rådføre deg

med legen din.

Vennlig hilsen Jan Petter Høeg,allmenlege

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Petter Høeg,allmenlege

Kjære -ginnah.

Det er ingen lett oppgave å omvende en alkoholiker,og hvis han ikke selv er klar over problemet er det neppe mulig.Jeg synes du førswt og fremst skal tenke på din lille datter og deg selv,og da må nok evt.forholdet til han vike hvis ikke dette kan løses innen rimelig tid.Det er også en mulighet å leve fra hverandre mens han får orden på dette,og hvis han ikke klarer det,er det vel neppe aktuelt å frivillig la barnet vokse opp i et hjem hvor mannen er alkoholiker.Skulle din datter senere lide under å ha vokst opp med dette som kulturarv,tror jeg du vil bebreide deg selv hardt.

Kompisene hans drikker også,og det er da ingen lett oppgave som står foran han,men jeg kan ikke skjønne annet enn at den må løses hvis dere skal fortsette å leve sammen.Alkoholikere har en tendens til tilbakefall på et senere tidspunkt,og dette mp du også ta med i betraktningen. Hva en alkoholiker sier i dag,er ikke nødvendigvis realitet når det har gått en stund.

Av og til må vi ta vanskelige avgjørelser her i livet,og i dette tilfellet må du prioritere din datter og deg selv.

Informasjon via Internett erstatter ikke en legekonsultasjon. For en sikker

vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet bør du derfor rådføre deg

med legen din.

Vennlig hilsen Jan Petter Høeg,allmenlege

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...