Gjest leiogkjei Skrevet 24. januar 2005 Del Skrevet 24. januar 2005 Hei! Jeg er 46 år og opererte kneet 2.november 2004 pga mistanke om meniskskade.Plagene startet i februar 2004 etter en periode med noe økt aktivitet/trening og tiltok utover vår/sommer. Inngrepet viste/operert for liten skade på mennisk, plica samt skrapet bort synovitt på innsiden av kneet.Det ble også påvist senebetennelse/tendinitt i senen som går over kneet. Ingen tegn til artrose. Begynte med fysioterapi uken etter operasjonen. Har vært til behandling tre ganger i uka, og er det fortsatt. Lett trening, ultralyd, massasje og nå sist strøm. Har i hele perioden etter operasjonen belastet foten minst mulig, gått med krykker (vært sykemeldt), sittet mye i ro. Prøvd ulike betennelsesdempende medikamenter som Brexidol, Celebra, Arcoxia og Bextra. (Også brukt i perioder før operasjon.) Kneet er fortsatt hovent i overkant og på innsiden. Smerter ved belastning, men også ofte når jeg er i ro.Kneet føles stivt, har vært krokete, men dette er bedre pga strekkøvelser.Klarer ikke å gå noe særlig, halter, føler meg ustø og det smerter når jeg trår på foten. Jeg er veldig usikker på hva jeg skal gjøre fordi det ikke har vært noen fremgang. Skal jeg fortsette å trene/fysioterapi eller skal jeg være helt i ro til smertefritt? Og hvordan er prognosen for slike plager? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege Skrevet 26. januar 2005 Del Skrevet 26. januar 2005 -leiog kjei, og det forstår jeg godt. Når man er vant til mye fysisk aktivitet, er en slik langtidsskade litt av en prøvelse. Slik du beskriver operasjonsfunnene, høres det ut til at betennnelsesforandringene inne i kneet har vært det viktigste funnet. Hvorfor dette skjer i et kne som ikke synes å være særlig slitt (kfr. ingen artrose), det er ikke godt å si. Operasjon for 2 og halv mnd. siden burde nå gitt noe mer mer bedring enn det som foreligger. Jeg synes at operatøren burde se deg på nytt. Kanskje vil han vurdere en ny MR- undersøkelse? Sykkel på lett tråkk hjemme i stua eller på et treningssenter, er vel den mest skånsomme av alle rehabiliteringsformer. Men det har du kanskje allerede vært i gang med ? Noe mer har jeg ikke å foreslå før evt. ny undersøkelse forteller hva som nå er galt. Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.