Gå til innhold

Thyroxin


Gjest trøtt og lei

Anbefalte innlegg

Gjest trøtt og lei

Med et TSH på 2,14 og F4 på 16,1 har jeg følgende dosering på Thyroxin.

2 tbl.0,1 mg.man.-tor

1 tbl.0,1 mg. alle de andre dagene.

Hva kan skje om jeg tar 0,05 mg. eller 0,1 mg. ekstra i uken.

Vil det gjøre noe særlig forskjell ?

Vil jeg føle med mer opplaget og kvikkere.

OG, er det farlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest jorunn

Du bør ikke begynne å ta mer Thyroxin enn det legen har bestemt. Hvis du er inne i en periode der du tilpasser doseringen, vil det ta noe tid før du får virkningen allikevel.

Jeg har vært igjennom flere perioder med regulering av doseringen pga svangerskap og fødsler. Endringene blir da gjort på basis av blodprøver. Etter endring av dosering pleier det gå 2-3 uker før jeg merker en endring, og etter 4-5 uker har jeg tatt en ny blodprøve for å se om verdiene er bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trøtt og lei

Du bør ikke begynne å ta mer Thyroxin enn det legen har bestemt. Hvis du er inne i en periode der du tilpasser doseringen, vil det ta noe tid før du får virkningen allikevel.

Jeg har vært igjennom flere perioder med regulering av doseringen pga svangerskap og fødsler. Endringene blir da gjort på basis av blodprøver. Etter endring av dosering pleier det gå 2-3 uker før jeg merker en endring, og etter 4-5 uker har jeg tatt en ny blodprøve for å se om verdiene er bedre.

Jeg vet alt det der om å tilpasse doser, og at det tar tid. Men takk for svaret allikevel.

Men jeg er så drittlei av å drasse rundt på ekstra kilo pga. denne stoffskiftesykdommen min.

For 9 uker siden hadde jeg helt andre verdier, og 2 thyroxin mer i uken, klarte å rette på det slik at nå er de fine igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Petter Høeg,allmenlege

Kjære -trøtt og lei.

Hypotyreose og bruk av thyroxin doseres individuelt,og kan ikke justeres bare ved å se på tallene.Overdosering vil også kunne gi negative virkninger,men det er neppe farlig om du øker med o,o5-o,1 pr.uke.

Jeg synes dog at det er uriktig å gjøre slik over internett,og at du bør rådføre deg med legen din.Det er jo også mulighet for at det finnes andre årsaker,som feks.lavt jernlager,endret blodsukker,infeksjoner osv.,og dette kan kun utredes ved en konsultasjon hos legen.Det er ikke gitt at du vil føle deg mer opplagt ved å øke dosen slik du spør om,også fordi det kan ta tid før endret dose gir subjektiv bedring.

Informasjon via Internett erstatter ikke en legekonsultasjon. For en sikker

vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet bør du derfor rådføre deg

med legen din.

Vennlig hilsen Jan Petter Høeg,allmenlege

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Petter Høeg,allmenlege

Kjære -trøtt og lei.

Hypotyreose og bruk av thyroxin doseres individuelt,og kan ikke justeres bare ved å se på tallene.Overdosering vil også kunne gi negative virkninger,men det er neppe farlig om du øker med o,o5-o,1 pr.uke.

Jeg synes dog at det er uriktig å gjøre slik over internett,og at du bør rådføre deg med legen din.Det er jo også mulighet for at det finnes andre årsaker,som feks.lavt jernlager,endret blodsukker,infeksjoner osv.,og dette kan kun utredes ved en konsultasjon hos legen.Det er ikke gitt at du vil føle deg mer opplagt ved å øke dosen slik du spør om,også fordi det kan ta tid før endret dose gir subjektiv bedring.

Informasjon via Internett erstatter ikke en legekonsultasjon. For en sikker

vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet bør du derfor rådføre deg

med legen din.

Vennlig hilsen Jan Petter Høeg,allmenlege

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...