Gå til innhold

Virus på stemmebåndet?


virushater

Anbefalte innlegg

Jeg har fått konstatert virusinfeksjon i luftveiene. Ble syk for nesten 2 uker siden med feber, slapphet og vondt i halsen. Etter et par-tre dager fikk jeg problemer med stemmen, mens de andre symtomene avtok. Nå har hals-problemene vedvart omrent uendret i ca. 9 dager, og til tider er jeg bare i stand til å hviske. Jeg er også litt sår i halsen, og det er litt tungt å puste ved anstrengelser.

For 2 1/2 år siden hadde jeg en lignende virusinfeksjon i halsen, og det tok hele 6 uker før jeg fikk stemmen tilbake. Nå er jeg redd for at dette gjentar seg.

Er det ingenting jeg kan gjøre for å fremskynde en bedring???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrob

Kjære virushater, Det er ikke mye godt vi får fra virus til hverdags. Det er mange virus som kan forårsake infeksjon i luftveienes forskjellige deler, fra nesen øverst til lungene nederst. Hvilken del som foretrekkes av de forskjellige virus er avhengig av de forskjellige celletyper som finnes på overflaten i luftveienes ulike deler. Noen av de aktuelle virus foretrekker halsen og noen med stor forkjærlighet smitter området omkring stemmebåndene. Vi har desverre ingen vaksine mot noen av disse virus. Det begynner å komme midler som kan brukes til behandling (antivirale midler), f.eks. mot influensa, men de har også begrenset effekt. Jeg vet desverre lite om muligheter til å påvirke utviklingen og forløpet av slike infeksjoner. At det tar så lang tid skyldes det sannsynligvis at det er oppstått endel overflatiske skader som tar tid til å tilhele. Det antive infeksjonen er sikkert over for lenge siden. Det finnes også virus som forårsaker små utvekster (papillomer) på stemmebåndene, med meget kjedelige og kroniske effekt, men de har lite tendens til å gå tilbake spontant slik det skjedde hos deg for 21/2 år siden. En øre-nese-hal doktor vil ganske sikkert kunne si om det er tilfelle hos deg. Det vil under ingen omstendighet skade å la en ø-n-h fagman se på det.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...