Gå til innhold

Trening under graviditet

Helix

Anbefalte innlegg

går var jeg på en liten joggetur. Før jeg ble gravid jogget jeg mye, men nå, etter bare 2 kmfikk jeg veldig vondt i bekkenet. I dag er det vondt å gå og stå, kan bare gå med små skritt. Er det mulig at en så kort joggetur kan forårsake bekkenløsning? Jeg svømmer også 1. gang i uka. Hvordan er det for bekkenet? Trenger evt. tips til bekkenvenlig kondistrening. Er gravid i uke 18.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville sluttet å jogge og heller satset på sykling, svømming eller brukt cross-trainer i stedet. Min erfaring fra tre graviditeter er at det er liten vits i å presse seg (som jeg gjorde under første graviditet) når det gjelder å forsøke å fortsette med joggingen lengst mulig. Det samme gjelder mageøvelser. Det tar uansett noe tid å komme seg etter fødselen. Trening med cross-trainer fungerte best for meg fordi det var lettere å trene med litt høyere intensitet, og treningen er lite belastende. Bekkenplagene ble faktisk mindre. Det andre jeg vil anbefale er stabiliserende styrketrening (men ikke øvelser for den tverrgående magemuskelen), og da gjerne kombinert med kondisjonstrening. Med noe mer muskelmasse er det lettere å bli kvitt fettet (hvis du skal kvitte deg med noe da) når du er klar for det etter fødselen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville sluttet å jogge og heller satset på sykling, svømming eller brukt cross-trainer i stedet. Min erfaring fra tre graviditeter er at det er liten vits i å presse seg (som jeg gjorde under første graviditet) når det gjelder å forsøke å fortsette med joggingen lengst mulig. Det samme gjelder mageøvelser. Det tar uansett noe tid å komme seg etter fødselen. Trening med cross-trainer fungerte best for meg fordi det var lettere å trene med litt høyere intensitet, og treningen er lite belastende. Bekkenplagene ble faktisk mindre. Det andre jeg vil anbefale er stabiliserende styrketrening (men ikke øvelser for den tverrgående magemuskelen), og da gjerne kombinert med kondisjonstrening. Med noe mer muskelmasse er det lettere å bli kvitt fettet (hvis du skal kvitte deg med noe da) når du er klar for det etter fødselen.

Takk for svar. Siden det høres ut som du har litt peiling på dette med trening under graviditet vil jeg spørre deg litt om dette med svømming; er det bedre med crawl enn brystsvømming? (for bekkenet). Jeg kan bare brystsvømming, er ingen spesielt god svømmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Siden det høres ut som du har litt peiling på dette med trening under graviditet vil jeg spørre deg litt om dette med svømming; er det bedre med crawl enn brystsvømming? (for bekkenet). Jeg kan bare brystsvømming, er ingen spesielt god svømmer.

Tror ikke det har noe å si sånn generelt. Det eneste "problemet" jeg har er at det er vanskeligere for meg å få pulsen opp når jeg svømmer bryst, som er det eneste jeg også kan... Derfor har jeg svømt mest som avslapning og heller drevet kondisjonstrening på andre måter. Kan kanskje også legge til at jeg stort sett alltid har trent med pulsmåler (ikke i bassenget da), for å ha kontroll på intensiteten. Når man er gravid er det ekstra viktig å følge med så man ikke trener med for høy eller for lav intensitet. 70-80% av makspuls (220 minus alder) var bra for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...