Gå til innhold

MS


Gjest redd mamma

Anbefalte innlegg

Først, takk for svar. Jeg tenkte ikke engang på at det kunne være så at jeg måtte inn på funksjonshemming. Vil ikke egentlig TENKE på det engang.:-(

Ungen min er ikke så gammel, og det er så vondt å tenke på at h*n skal måtte i rullestol. Vil ikke tenke så langt enda.

Dorthe, jeg skjønte hva du mente, så ikke tenk på det engang. Jeg gikk vel inn her forsi MS også er en kronisk sykdom, såvidt meg bekjent. Men, om dere tror jeg kan få mer svar inne på funksjonshemming, så skal jeg gå dit.

Uansett, diagnosen MS er for meg som mor skikkelig skremmende. Å se ungen sin miste funksjonen på armene og bena, er grusomt. Og på toppen av alt er det ingenting jeg kan gjøre.:-(

Men takk i alle fall.

Godt at du ikke misforsto :o)

Men prøv og les så mye du kan om MS, jeg tror MS ofte er mindre skremmende enn vi tror. Den er ikke alltid så aggressiv.

Og meld deg inn i MS-forbundet og hold deg oppdatert på de siste nyheter og finn gjerne et amerikansk eller engelsk forum og les der også. De er langt fra så konservative som her og har andre behandlingsmetoder enn helsevesenet bruker her.

Og det siste, rullestol er faktisk ikke så avskrekkende som man tror. Som regel har man slitt ganske bra med gåing før man tar den i bruk så den er egentlig et hjelpemiddel som er overraskende hyggelig :o)

Bortsett fra at det er så innmari dårlig tilgjengelig her i landet og vanskelig å seg fram og inn mange steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 50
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Dorthe

    21

  • Babette

    6

  • lilleva

    6

  • Gemini

    5

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

He he, jeg vet det men jeg leser bare innlegget og tenker sjelden på hvilket forum jeg er på.

Det tenker jeg bare på når jeg skal spørre om noe.

Bruker 100 nyeste jeg også. Og har også lett for å glemme hvilket forum jeg er på. Men svarte litt vel feil på adopsjonsforumet ganske nylig, så jeg prøver å passe på det der med riktig forum nå... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker 100 nyeste jeg også. Og har også lett for å glemme hvilket forum jeg er på. Men svarte litt vel feil på adopsjonsforumet ganske nylig, så jeg prøver å passe på det der med riktig forum nå... :-)

Jeg har også havnet innpå der et par ganger og det er vel virkelig det forumet hvor jeg ikke har noe å tilføre, jeg er helt blank på adopsjoner :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bugge -jenta

Jeg mente ikke å være slem men ironisk for jeg har fått stremg besjed om å skrive på funksjonshemminger for de er på kroniske sykdommer ikke vil bli satt i samme bås som funksjonshemmede. Jeg ser ikke helt forskjellen jeg for kronisk sykdom og funksjonshemmet går over i hver andre. Men det er min mening da.

Helt enig!

Unaturlig å sette et slikt skille. Kronisk bekkenleddsyndrom som jeg har må få "kvalifisere" både som kronisk "sykdom" og funksjonshemning. Eller hvor hører Jeg hjemme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig!

Unaturlig å sette et slikt skille. Kronisk bekkenleddsyndrom som jeg har må få "kvalifisere" både som kronisk "sykdom" og funksjonshemning. Eller hvor hører Jeg hjemme?

Tja, du hører vel hjemme der som jeg hører hjemme, begge steder :o)

Men for meg personlig hører du egentlig til inne på psykiatri for der skriver du de beste innleggene synes jeg i hvert fall ;o) Ikke at du skriver dårlige innlegg andre steder altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler med deg, redd mamma. MS er ikke en god diagnose å få (det er vel få diagnoser som er gode...).

Min mor hadde MS. Lenge var hun, som vi så henne, "funksjonsfrisk". Men hun hadde nok litt plager bl a med balanse, følighet i bein og armer, blæretrøbbel mm. Det var ikke noe hun snakket mye om.

Det tok faktisk 25 år før hun ble skikkelig dårlig, og før det hadde hun mange gode år, med den alvorlige diagnosen.

MS er i høyeste grad også en psykisk sykdom. Dvs at psykiske nedturer spiller fryktelig inn.

Jeg håper du/ dine har en_god_forsikring, som muligens kan dekke noe av de mulige, fremtidige utgiftene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest redd mamma

Jeg føler med deg, redd mamma. MS er ikke en god diagnose å få (det er vel få diagnoser som er gode...).

Min mor hadde MS. Lenge var hun, som vi så henne, "funksjonsfrisk". Men hun hadde nok litt plager bl a med balanse, følighet i bein og armer, blæretrøbbel mm. Det var ikke noe hun snakket mye om.

Det tok faktisk 25 år før hun ble skikkelig dårlig, og før det hadde hun mange gode år, med den alvorlige diagnosen.

MS er i høyeste grad også en psykisk sykdom. Dvs at psykiske nedturer spiller fryktelig inn.

Jeg håper du/ dine har en_god_forsikring, som muligens kan dekke noe av de mulige, fremtidige utgiftene...

Takk, kjære du, for svaret.

Jeg orker ikke svare så mye i dag, så jeg bare sier takk akkurat nå.

Klem, fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bugge -jenta

Tja, du hører vel hjemme der som jeg hører hjemme, begge steder :o)

Men for meg personlig hører du egentlig til inne på psykiatri for der skriver du de beste innleggene synes jeg i hvert fall ;o) Ikke at du skriver dårlige innlegg andre steder altså.

Ja jeg liker meg nok best der. Egentlig ikke helt en selvfølge siden jeg har minst like store fysiske plager som psykiske. Men kropp og sjel henger jo sammen, så...

:) Bugge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg liker meg nok best der. Egentlig ikke helt en selvfølge siden jeg har minst like store fysiske plager som psykiske. Men kropp og sjel henger jo sammen, så...

:) Bugge.

Det henger mye sammen selv om jeg sjelden skriver der inne. Men jeg leser endel men det kommer av at jeg stort sett leser 100 nyeste og synes at jeg har lite å gi på psykiatriforumet. Blir litt redd for å si noe alvorlig gærnt til noen som tar seg nær av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, kjære du, for svaret.

Jeg orker ikke svare så mye i dag, så jeg bare sier takk akkurat nå.

Klem, fra

Hvis du ønsker kontakt, "rop" på meg på meldinger.

Tenker på deg og dine!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først, takk for svar. Jeg tenkte ikke engang på at det kunne være så at jeg måtte inn på funksjonshemming. Vil ikke egentlig TENKE på det engang.:-(

Ungen min er ikke så gammel, og det er så vondt å tenke på at h*n skal måtte i rullestol. Vil ikke tenke så langt enda.

Dorthe, jeg skjønte hva du mente, så ikke tenk på det engang. Jeg gikk vel inn her forsi MS også er en kronisk sykdom, såvidt meg bekjent. Men, om dere tror jeg kan få mer svar inne på funksjonshemming, så skal jeg gå dit.

Uansett, diagnosen MS er for meg som mor skikkelig skremmende. Å se ungen sin miste funksjonen på armene og bena, er grusomt. Og på toppen av alt er det ingenting jeg kan gjøre.:-(

Men takk i alle fall.

Jeg kjenner folk med MS som er symptomfrie 20 år etter de fikk diagnosen, og jeg har kjent noen som har blitt svært dårlige uhyre raskt. Dette er en av de store belastningene ved MS-diagnosen, - særlig i begynnelsen er det lite man kan si om prognosen for den enkelte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...