Gjest sachimin Skrevet 3. mars 2005 Del Skrevet 3. mars 2005 Hei!Jeg er en kvinne på 40 år som forrige uke fikk sår hals og tette luftveier, smerter i kroppen m.v. (influensa) for en uke siden. Jeg har de siste to dagene følt meg ok i kroppen, men er fotsatt noe tett. ( snørrete og hoster opp slim)Jeg har trent jevnt i gjennomsnitt tre ganger pr. uke siden vinteren 2004 med langrenn, jogging og sykling om sommeren. I vinter har jeg gått mye på ski, og går min. to tomilsøkter pluss en langtur pr uke på 3 mil. Hvordan kommer jeg i gang igjen etter influensaen ? Hvordan bør jeg trene? Når kan jeg ta en langtur igjen. Grunnen til at jeg spør er at jeg er redd for å bli dårlig igjen ( forkjølelse som ikke slipper..) ... og at hvis jeg venter for lenge at det blir tungt å begynne å trene igjen?? ..miste kondisjon..(trening betyr mye for meg mentalt.. også)hilsenmina 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege Skrevet 4. mars 2005 Del Skrevet 4. mars 2005 -sachmin Dette er et viktig spørsmål på denne tiden med mye infeksjoner. Vi har etter hvert endel erfaring for at fysisisk aktivitet før man er helt frisk og for raskt etter at feberen har gitt seg, kan føre til komplikasjoner. Dette være seg fra bihuler, bronkier, lunger og en sjelden gang hjertet. Start ikke opp før du føler deg OK i kroppen. Matlysten bør være på plass igjen. Har du hatt stygg hoste, bør denne også være i bedring. Hvis du vet hvordan din hvilepuls er, sjekk at denne er tilbake til det normale for deg. I snitt tar dette 3-4 dager etter at du har blitt feberfri. De første treningsturene bør du ta rolig og pent. Føl deg fram til hva kroppen liker av utfordringer før du beynner å ta hardere i. Lykke til. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sachimin Skrevet 4. mars 2005 Del Skrevet 4. mars 2005 -sachmin Dette er et viktig spørsmål på denne tiden med mye infeksjoner. Vi har etter hvert endel erfaring for at fysisisk aktivitet før man er helt frisk og for raskt etter at feberen har gitt seg, kan føre til komplikasjoner. Dette være seg fra bihuler, bronkier, lunger og en sjelden gang hjertet. Start ikke opp før du føler deg OK i kroppen. Matlysten bør være på plass igjen. Har du hatt stygg hoste, bør denne også være i bedring. Hvis du vet hvordan din hvilepuls er, sjekk at denne er tilbake til det normale for deg. I snitt tar dette 3-4 dager etter at du har blitt feberfri. De første treningsturene bør du ta rolig og pent. Føl deg fram til hva kroppen liker av utfordringer før du beynner å ta hardere i. Lykke til. Takk for rakst og godt svar! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.